Wat is content marketing en hoe kan het je business helpen?

Content marketing? Je moet al onder een steen hebben geleefd om nu pas het begrip content marketing te horen vallen. Toch hebben heel wat ondernemers er nog geen clue van wat het precies voor hen kan betekenen.

Wie dat maar al te goed weet, is Evi Driesen, die haar Contentfabriek met hart en ziel leidt.

Tijdens deze podcastaflevering vroegen we haar wat content marketing exact inhoudt. Ze vertelt ons bovendien over het belang om content marketing strategisch in te zetten, zodat alle puzzelstukjes netjes in elkaar vallen. Een samenvatting van ons uitgebreide gesprek vind je hieronder. Via de tijdsaanduiding scroll je snel naar de volledige uitleg in de podcast. Zodat je als de bliksem met je eigen content marketing strategie kunt starten 😊

1:07 Om te beginnen bij het begin: hoe kwam je erop om de Contentfabriek op te richten?

“Het idee ontstond twee jaar geleden, tijdens een ‘workation’ in Lissabon. Ik woonde er toen een groot event voor digital marketeers bij. Als freelancer creëerde ik toen al content voor social media en blogs van mijn klanten. Ik kocht alvast de domeinnaam maar in alle drukte is het idee een jaar blijven liggen. Pas tijdens mijn zwangerschapverlof – toen een grote opdracht afliep en ik tijd had om na te denken – heb ik de knoop doorgehakt en ben ik voluit voor mijn eigen content marketingbedrijf gegaan.”

1:38 Dan gaan we meteen over naar de hamvraag: wat is content marketing nu precies?

“Voor velen is content marketing nog een vaag begrip. Dat komt wellicht omdat het heel breed gaat. Bij content marketing ga je alle content die je hebt gecreëerd uit de kast halen om klanten voor je te winnen en je bedrijfsdoelen te halen. Die content kan geschreven of gesproken zijn, maar kan ook bestaan uit foto’s of bewegende beelden.”

“Belangrijk is wel dat je beseft dat content marketing in feite een strategisch proces is. Een proces dat je toelaat om niet alleen potentiële klanten warm te maken voor je producten of diensten, maar ook om bestaande klanten aan jezelf of je merk te verbinden.”

3:44 Hoe komt het dat er vaak verwarring bestaat tussen copywriting en content marketing?

“Dat is best begrijpelijk. Vaak zijn content marketeers voormalige copywriters die hun actieterrein willen verruimen. Bovendien is copywriting een belangrijk luik binnen content marketing. Vaak doen content marketeers een beroep op copywriters om bepaalde content te creëren, die zij dan kunnen inzetten om marketingdoeleinden te bereiken. Content marketing en copywriting zijn dus zeker niet hetzelfde, maar wel aan elkaar gelinkt.”

10:46 “En hoe kunnen we content marketing positioneren tegenover digital marketing, een ander begrip dat tegenwoordig vlot over de tongen rolt…”

“Content marketing maakt eigenlijk onderdeel uit van digital marketing als een groter geheel. Onder digital marketing hangen allemaal verschillende specialisaties, zoals SEO, waarmee je ervoor zorgt dat je content hoger gaat scoren in Google.”

4:60 Wat is de belangrijkste reden voor ondernemers om aan de slag te gaan met content marketing?

“Content marketing is een goede manier om een bepaalde autoriteit op te bouwen bij je publiek. Door nuttige content te maken en te delen met je klanten kun je jezelf onderscheiden van je concurrentie.”

5:40 Hoe steek je nu van wal met een effectieve content marketing strategie?

“Een eerste stap is om uit te zoeken hoe je je als ondernemer wil profileren. Als je dat zelf nog niet weet, is het zeer moeilijk om klanten te overtuigen voor jou te kiezen. In een volgende fase ga je na wie je ideale klanten zijn, wat hun wensen zijn, waar ze tegenaan lopen en hoe jij hen kunt helpen men jouw producten en diensten.”

“Daarna moet je uitzoeken welke kanalen je doelpubliek zoal gebruikt en welke kanalen je wil inzetten. Dat kan bijvoorbeeld zijn via Facebook en LinkedIn, via je bedrijfswebsite of e-mailadressen die je hebt verzameld. Pas op dat moment kun je je content op een strategische manier inplannen. Zorg daarbij voor een overzichtelijk plan. Dat zorgt voor structuur.”

6:00 en 45:28 Heb je bepaalde richtlijnen om die strategische planning goed aan te pakken?

“Zelf werk ik graag met een thema per maand. Dat is duidelijk voor je doelgroep en zo geef je voor jezelf de grenzen aan. Omdat je jezelf dwingt om binnen een bepaald thema te blijven, zal je ook makkelijker op nieuwe onderwerpen komen. Wat ook handig is, is om te werken met vaste rubrieken.”

“Daarna komt het erop aan om de juiste content te creëren. Zo kun je blogs maken, social media posts inplannen of een e-mailcampagne opzetten. Vergeet ook niet om op gezette tijdstippen te evalueren. Ga na wat er heeft gewerkt en wat niet. Pas aan waar nodig. Zo kun je gaandeweg optimaliseren.”

7:50 “Alles samen genomen is dat een stevig proces…”

“Klopt. Content marketing moet je zien als een marathon, niet als een sprint. Het duurt ook even vooraleer je er effectief resultaten uit haalt. Vertrouwen opbouwen doe je nu eenmaal niet in een vingerknip.”

8:40 “Werkt content marketing voor elk bedrijf?”

“Ik ben ervan overtuigd dat elk bedrijf genoeg inspiratie biedt om content rond te maken. Als een bedrijf me vertelt dat content marketing niets voor hen is, dan is het voor mij net een uitdaging om het tegendeel te bewijzen.”

10:04 “Zelf merk ik dat ondernemers denken dat ze telkens het warm water moeten uitvinden, terwijl ik mijn content geregeld hergebruik.”

“Klopt. Een blog bijvoorbeeld kun je perfect maanden of zelfs jaren gebruiken. Het is dan ook interessant om daarin te investeren.”

13:00 “Hoe groot is de waarde van sociale media binnen een content marketing strategie?”

“Ook ik maak veel gebruik van sociale media maar ik denk dat dit kanaal soms iets te veel op een voetstuk wordt geplaatst. Begrijp me goed, je bent maar beter aanwezig op Facebook, maar als Mark Zuckerberg er morgen de stekker uit trekt, dan ben je je volgers kwijt. Daarom ben ik er meer voorstander van om je (potentiële) klanten via sociale media naar je website te lokken of hun e-mailadressen te verzamelen. Zo krijg je veel meer vat op je data.”

14:10 Facebook en Instagram vind ik persoonlijk zeer ‘vluchtige’ media. Daarom ben ik zelf meer fan van e-mailmarketing, wat toch een stuk persoonlijker is.

“Daar ben ik het roerend mee eens. Op sociale media zijn mensen nu eenmaal niet zo aandachtig. Je zet gauw een like bij een post en twee minuten nadien ben je alweer vergeten wat er stond. Als je erin slaagt om mensen te laten doorklikken naar je site, dan krijg je veel meer hun oprechte interesse dan een like. Sociale media moeten zeker deel uitmaken van je content marketing strategie maar alleen daar op inzetten, vind ik niet zo slim. Toch is dat een veel voorkomende fout. ”

20:20, 26:00 en 33:24 Wat hoort er nog thuis in het rijtje vaak gemaakte fouten?

 “Zoals aangehaald is het heel belangrijk om een strategie te hebben. Begin je in het wilde weg e-mails uit te sturen en allerhande zaken op sociale media te posten, dan mis je meestal het doel. Ook dat zie ik geregeld terugkomen.”

“Wat ik ook vaak merk, is dat ondernemers hun persoonlijkheid niet durven te tonen. Ik vermoed dat dat komt uit schrik om afgewezen te worden. Toch is het enorm belangrijk om te tonen wie jij bent, aangezien je persoonlijkheid je bedrijf weerspiegelt. En laten we eerlijk zijn, mensen kopen nog het liefst van mensen, hoe ‘online minded’ we vandaag ook zijn. Zet dus gerust eens een meer persoonlijke blog op je bedrijfsprofiel. Je zal merken dat je daar veel meer reacties op krijgt dan op zakelijke blog. Die persoonlijkheid kan ook in kleine dingen zitten, de manier waarop je schrijft bijvoorbeeld. Die persoonlijke touch verhoogt je ‘likeability’ en onderscheidt je van je concurrent. Bovendien vergroot dat de kans dat je volgers ook je meer inhoudelijke content zullen lezen.”

“Wat ik ook vaak merk, is dat content marketing wordt gezien als een manier om snel geld te verdienen. Maar zoals gezegd, het vraagt tijd om het vertrouwen van je publiek te winnen. Daarom zou ik iedereen aanraden om zo snel mogelijk met content marketing te beginnen. Ook al is bijvoorbeeld je zaak nog niet open, dan is het interessant om je bedrijf al te introduceren via sociale media, om mensen warm te maken voor je diensten en producten, om te vertellen wanneer je website online is, enzovoort. Zo win je het vertrouwen van potentiële klanten nog voor je de deuren hebt geopend.”

34:30 Dat is wellicht ook de reden dat de vele online workshops die in volle coronacrisis als paddenstoelen uit de grond rezen – want ja, ondernemers hebben nu tijd zat – niet altijd even succesvol zijn?

“Precies. Het is niet omdat je een online workshop maakt, dat je die zal verkopen. Nu, ik begrijp de ondernemers wel die in een kramp zijn geschoten omdat ze hun inkomen voor lange tijd zien wegvallen. Maar dit is niet het moment om snel een online cursus in elkaar te boksen en te hopen dat de klant die wel zal kopen. Daarvoor moet je je potentiële klanten warm maken, en de beste manier om dat te doen is door de workshop in te bedden in de juiste strategie. Als je voor de crisis ook al intensief bezig was met content marketing, zal de online cursus die je daarop aansluitend tijdens de crisis hebt gemaakt, veel meer kans op slagen hebben.”

21:20 en 49:30 Heb je nog handige tips voor ondernemers die met content marketing aan de slag gaan?

“Zorg voor regelmaat. Mensen houden van consistentie. Als je drie blogs hebt, post er dan liever één om de paar weken dan alle drie vlak na elkaar en dan weer maanden niets. Werk je met thema’s, zorg dan voor één thema per maand of per kwartaal. Ik raad ook aan om de thema’s te koppelen aan je bedrijfsdoelen. Op die manier wijzen de thema’s zichzelf uit.”

16:45 Bestaat er ook een antwoord op de vraag of je je content marketing beter zelf doet of overlaat aan iemand anders?

“Dat hangt er echt vanaf. Ik heb een klant die alles rond content marketing volledig aan mij overlaat. De reden daarvoor is dat ze zelf heel weinig voeling heeft met het hele online gebeuren. Zo kan ze zich volledig op haar business focussen. Maar er zijn ook klanten die niet de hele strategie zelf willen opzetten maar het wel leuk vinden om zelf eens een stukje te schrijven of met sociale media bezig te zijn. Dan vinden we wel een manier om onze krachten te bundelen.”

21:30 Stel dat je – net zoals ik – heel veel verschillende dingen leuk vindt om te doen en aan te bieden. Hoe pak je dat dan aan in het kader van content marketing?

“Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Zolang je eindklant dezelfde is, kun je hem best verschillende zaken voorschotelen. Maar opnieuw, probeer dan wel periodes af te bakenen waarbij je telkens op een bepaald stuk van je business focust. Probeer de zaken niet door elkaar te doen lopen, zeker niet als het gaat om zeer uiteenlopende onderwerpen.

“Anders is het als je een verschillend doelpubliek hebt voor je diensten. Dan is het beter om dat te doen onder een ander merk. Werk dan ook voor elk doelpubliek een ander content marketing strategie uit.”

37:40 Kun je ook een voorbeeld geven van waar content marketing jou persoonlijk erg heeft geholpen?

“Onlangs heb ik mijn allereerste gratis webinar gegeven, over hoe je een goede content planning opstelt. Zo wilde ik mensen in eerste instantie naar mijn website gidsen, waar ze een gratis content planner terugvinden. Die is handig voor mensen die het moeilijk hebben om steeds weer met nieuwe content voor de dag te komen. De planner helpt ook om structuur in je aanpak te krijgen. Daarnaast heb ik aan het einde van het webinar mijn betalende online cursus kort voorgesteld. In die cursus leer ik hoe je in zeven stappen je eigen contentfabriek uitbouwt. Tegen de vijftig mensen hebben zich ingeschreven voor het webinar, waarvan er 34 live hebben gekeken. Meteen daarna heb ik twee online cursussen verkocht. Twee klanten hebben een content abonnement genomen en ik heb ook nog enkele aanvragen gekregen. Dat uit dat webinar zoveel is gekomen, heb ik te danken aan de achterliggende content marketing strategie.”

41:09 We hebben al geleerd dat regelmaat belangrijk is. Is er ook een richtlijn hoe frequent je best je content op je publiek loslaat als je pas met content marketing bent gestart?

“Voor een beginner vind ik één blog per maand al heel mooi. Aansluitend daarop zou ik een drietal social media posts per week voorstellen om je visibiliteit te garanderen. Gebruik je Instagram, dan loont het de moeite om dagelijks iets te tonen in Stories, omdat je dan telkens weer bovenaan komt. En vergeet ook niet dat je dezelfde blog meerdere keer kunt delen, liefst elke keer met een andere insteek uiteraard. Op die manier heb ik zelf mijn blog rond het belang van content planning al zeven keer gedeeld.”

“Dit klinkt misschien cliche, maar begin er gewoon mee”

50:27 Heb je nog een allerlaatste gouden tip voor ons?

“Dit klinkt misschien cliché, maar begin er gewoon mee. Start bescheiden en leg jezelf niet te veel druk op. Hou het vooral plezant voor jezelf. En geniet van zodra je de eerste resultaten boekt. Dat zal ook motiveren om steeds weer een stapje verder te gaan met content marketing.”

Beluister alle podcasts:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven