Adverteren op Facebook en Instagram (podcast)

Dankzij de kracht van online adverteren zorgt Laurann van Advertised by Laurann op korte tijd voor de straffe resultaten bij haar klanten. Wat zijn de nieuwste trends in het online adverteren? Wat is Facebookpixel en waarom is het zo belangrijk? Hoe bereik je je doelgroep het best? Dat en veel meer bespreken we in deze aflevering. Lees mee!

De afleveringen worden intuïtief opgenomen en er zit om die reden geen consistentie in, wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen? Dan abonneer je je via Spotify, Apple Podcast, Google PodcastsOok via het Youtube kanaal kan je de video’s van de Freedom Unlocked volgen. 

Laurann, jij helpt mij al een paar maanden met mijn advertenties. Ik ben echt blij dat ik het uit handen heb kunnen geven. Ondanks dat ik het wel kon en al een paar jaar zelf doen, merkte ik dat er heel veel tijd in kroop.

Ja, en er is ook veel veranderd hé bij Facebook. Je moet je eigenlijk constant bijscholen. En zeker als je er niet elke dag mee bezig bent, bots je vaak op nieuwe dingen in het account. Dat is vaak een drempel, up-to-date blijven met alle kennis.

Recente updates van Facebook en Instagram

Dat vind ik interessant. Ik zit er zelf al een hele tijd niet meer in. Dus ik ben heel benieuwd wat er tegenwoordig zo is veranderd?

  • Bijvoorbeeld: De tweestapsverificatie bij advertentieaccounts. Dat is een extra beveiligingsstap om ervoor te zorgen dat je minder snel gehackt zou worden. Als je bijvoorbeeld inlogt via een browser of een computer waarmee je nog niet ingelogd hebt, dan volgt er een extra controle. Dat wordt er een code doorgestuurd naar uw gsm, afhankelijk hoe je dat hebt ingesteld, die code moet je dan ingeven wanneer Facebook dat vraagt.
  • Als je beheerder bent van zo’n advertentieaccount en je hebt die tweestapsverificatie niet ingesteld, dan schakelt Facebook u tegenwoordig automatisch om naar werknemerstoegang in plaats van beheerderstoegang. Dat is nog niet zo lang.

Update van Apple

  • Wat bijvoorbeeld nog: alle aanpassingen die Facebook heeft toegepast sinds de update van Apple. Dat is sinds maart/april van 2020. Dat had te maken met een update van hun softwaresysteem. Die update vraagt eigenlijk constant of je het oké vindt dat alles wordt gemeten. Dat heeft met cookies te maken. Die melding wordt zo in your face getoond en door bepaalde buttons een kleur te geven druk je heel snel op de kleur die het meest opvalt. Daar staat dan bijvoorbeeld: nee, ik wil dit niet. Die button wordt veel meer in de picture gezet waardoor mensen daar veel meer op drukken. Dit met als gevolg dat er dus veel minder gemeten kan worden door Facebook. Facebook probeert daar natuurlijk een mouw aan aan te passen met behulp van enkele technische instellingen. Bv een domeinverificatie. Dan koppel je een code aan je domein. Zo hebben ze een extra veiligheid dat dat wel degelijk jouw domein is.

Dat zijn enkele recente technische updates. Maar als je deze bijvoorbeeld niet doet, kan het zijn dat er niets meer online wordt gezet. Dus als je niet helemaal mee bent met die updates, dan kom je soms voor verrassingen te staan.

Wat is Facebookpixel?

adverteren op Facebook en Instagram Kim De Graeve Freedom Unlocked podcast Adapt Advertised by Laurann doelgroep bereiken freebies facebookpixel

Dat kan ik mij voorstellen. Of bijvoorbeeld ook de Facebookpixel instellen is niet makkelijk. Maar misschien kan jij beter uitleggen wat dat is Laurann?

Facebookpixel is eigenlijk een code die geplaatst moet worden op uw website of op de landingspagina waarvan je wil dat gegevens worden gemeten. Dat moet daar eigenlijk 1 keer op geplaatst worden, tenzij je ooit je website verwijdert en een nieuwe maakt. Dan is die code weg en moet je die opnieuw plaatsen. Meestal nemen goeie websitebouwers die Facebookpixel wel mee over. Maar in principe zou je die eigenlijk maar eenmalig op je website moeten plaatsen. Veel platformen voorzien daar wel de mogelijkheid voor. Bv Wix en WordPress. Als je dat bijvoorbeeld googelt krijg je heel snel een stappenplan.

Bijvoorbeeld in jouw geval Kim adverteren wij vooral op freebies. Gratis webinars, e-books, etc. Wij willen natuurlijk meten hoeveel mensen er op jouw bedankingspagina komen omdat dat het aantal mensen zijn die hun gegevens hebben achtergelaten door zich in te schrijven op een webinar of die het e-book willen ontvangen. Door die Facebookpixel te plaatsen op uw bedankingspagina, kan Facebook ons echt laten zien hoeveel inschrijven of leads je hebt ontvangen via je advertenties.

Het Zalando principe

Waarvoor is die Facebookpixel nog belangrijk? Voor uw doelgroep. Je kunt met Facebookpixel namelijk mensen bereiken die al eens op je website of je landingspagina zijn geweest. Je wilt die mensen dus een gerichte advertentie tonen.

Webshops doen dat ook bijvoorbeeld. Ik noem dat: het Zalando principe. Wat is dat? Je hebt op de website van Zalando geweest, je hebt daar schoenen gezien maar niet gekocht. Daardoor zie je ze terug passeren op Facebook en Instagram. Dat is dus ook met behulp van Facebookpixel. Dus je gaat eigenlijk aan re-marketing doen: marketing uitvoeren op mensen die we al eens hebben gehad.

Het laatste wat je ermee kunt doen: gaan adverteren op mensen die lijken op de mensen die al eens op uw website zijn geweest. Dat is een lookalike doelgroep. Maar daarvoor heb je dus ook die Facebookpixel nodig. Anders kan Facebook niet weten welke mensen al op je website zijn geweest en kan hij dus ook geen gelijkaardige mensen zoeken.

Ookal ben je nog niet in het stadium om te adverteren, ik raad iedereen aan om vanaf het moment dat je website online staat, die Facebookpixel te installeren. Dat is gratis. Facebook kan pas beginnen meten vanaf het moment dat die pixel op uw website staat. Is dat nog niet gebeurd wanneer je deze podcast beluistert, doe dat dan meteen. Dat kan u heel wat tijd besparen op het moment je beslist om toch te gaan adverteren.

Vrijheid door het gebruik van advertenties

Mijn podcast gaat voornamelijk over vrijheid en dat is de reden dat ik jou heb uitgenodigd. Ik vind Facebookadvertenties ons de vrijheid geven om ook geld te genereren terwijl we niet actief aan het werk zijn.

Klopt. Advertenties kun je inplannen. Als je over 3 weken een launch hebt bijvoorbeeld, kun je die nu al inplannen. Je stelt een startdatum en een einddatum in en die doen het werk voor u. Wanneer je zelf eens wat minder actief bent, kunnen die advertenties ervoor zorgend at je wel zichtbaar blijft en dus ook blijft verkopen. Hierdoor heb je meer vrijheid. En moet je iets minder vaak bezig zijn met het commerciële gedeelte.

Voor adverteren is een groot budget nodig

Wat ik heel vaak merk bij mijn klanten is dat ze het budget er niet voor over hebben om advertenties te laten lopen. Wat vind jij daarvan?

Er zijn wel advertentiebureaus die een minimum maandbedrag opleggen. Voor een minimum van 1000 euro per maand, doen wij uw advertenties. Maar ja kunt ook voor veel minder budget gaan adverteren.

Eigenlijk moet je het vergelijken met: hoeveel euro moet je adverteren als je in een boekje wil staan. Ik ben wel van mening dat je online en offline moet combineren. Afhankelijk van je zaak natuurlijk. Bepaalde zaken kan je enkel online doen, maar voor bv een winkel met een toonzaal is offline ook heel interessant. Ik wil offline dus totaal niet afbreken. Een regionaal boekje bijvoorbeeld, ben je al makkelijk 300 à 400 euro kwijt om 1 keer in zo’n boekje staan. En wekelijks krijgen mensen zo’n nieuw boekje in de bus. De vraag is dan natuurlijk: hoeveel mensen lezen dat nog? En je staat er maar 1 keer in. Als je voor 400 euro gaat adverteren op Instagram of Facebook kun je best al wat bereiken en veel langer dan een week.

Je hebt bijvoorbeeld ook cursussen die je kunt doen om te leren adverteren. Dat is dan een eenmalige investering. Je hebt dan ook een iets langere trial en error fase. Maar je kunt er ook voor kiezen om dat uit te besteden. Maar je moet weten: op Instagram en Facebook kun je vanaf 1 euro per dag. Wij adviseren klanten altijd om vanaf 6 euro per dag te adviseren. Dat is 180 à 186 euro per maand.

Geloofwaardigheid bij je klanten

Mensen denken inderdaad altijd dat dat zoveel geld kost. Maar als je weet wat je daarvoor in de plaats krijgt. Ik stond bijvoorbeeld in de krant deze week, maar het is nu niet dat mensen daardoor aan het aanschuiven om in te schrijven in mijn trajecten. Mensen lezen de krant, gaan misschien eens gaan kijken op mijn website, maar zijn dan weer weg.  

Maar later gaan mensen wel de link leggen. Ik stond ook ooit eens in de krant en nog tot een jaar later kreeg ik nog mailtjes: ik zag je eens in de krant staan en ik heb dat bijgehouden, omdat ik wist dat dat ooit nog eens van pas ging komen. Dan merk je toch dat mensen wel nog de krant lezen. En als je in de krant komt, krijg je het label ‘betrouwbaar’ opgeplakt. Dat is hetzelfde met de KMO portefeuille bijvoorbeeld. Dan gaan ze er meteen vanuit dat het goeie opleidingen gaan zijn. Maar eigenlijk heeft dat label niets te maken met de kwaliteit van je opleidingen. Zelfde met awards en dergelijke. Maar niet iedereen doet daaraan mee, je moet het weten. Ik kan het wel iedereen aanraden.

adverteren op Facebook en Instagram Kim De Graeve Freedom Unlocked podcast Adapt Advertised by Laurann doelgroep bereiken freebies Facebook Pixel geloofwaardigheid

Welke advertenties werken en welke niet?

Inderdaad. En als je de mensen vlak nadien dan kunt bereiken met een advertentie, vind ik dat wel interessant. Wat ik wel heb met advertenties: niet elke advertentie werkt. Wat zou jij daarbij aanraden?

Sowieso de eerste tip: zorg ervoor dat je advertenties zo min mogelijk lijken op een advertentie. Die werken meestal het best.

Wat ook een rode draad is: als je organisch nog geen klanten kan trekken, heeft het vaak ook niet zoveel nut om al advertenties op te zetten. Wie niet weet wat organisch is: dat wil zeggen dat je reclame gaat maken zonder daarvoor te betalen. Bv door regelmatig te posten op je Facebook of Instagrampagina. Daar betaal je niet voor. Maar als je merkt dat je daarmee geen klanten kan lokken, maar je voor de rest alles wel goed doet, dus je website is oké, je foto’s zijn oké etc. Dan heeft adverteren vaak ook nog niet zoveel nut. Tenzij je echt 100% zeker bent dat je gewoon te weinig je doelgroep bereikt omdat je bijvoorbeeld nog niet in dat wereldje zit. Dan kan het wel interessant zijn.

 

Adverteren voor een webshop

Dat zien we heel vaak bij webshop. Die starten bij wijze gisteren een webshop en starten vandaag advertenties en willen meteen resultaat zien. Maar die weten nog niet: zit mijn product goed, zit het betalingsproces goed, heb je de juiste doelgroep voor ogen etc. En als je van al die dingen niet 100% zeker bent, is het heel moeilijk om te adverteren. Als je echt hoopt om je eerste bestellingen binnen te halen met advertenties, zou ik het afraden. Dan zou ik aanraden om eerst in te zetten op andere dingen. Bijvoorbeeld meer volgers.

Als je echt hoopt om je eerste bestellingen binnen te halen met advertenties, zou ik het afraden.

Ik denk dat het nu eventjes heel overwhelming kan zijn voor sommige mensen. Maar naar mijn gevoel: hoe meer ik zelf in overvloed leef, dus hoe meer mensen ik wil bereiken omdat ik ze wil helpen, hoe makkelijker dat ik mensen aantrek.

Inderdaad. En van zodra het té commercieel wordt, dat het van ‘moeten’ is, werkt het niet.

Is er iets wat je concreet kunt zeggen: doe dit en dan ben je er klaar voor?

Dat is een moeilijke vraag. Dan zou ik zeggen: uw product of dienst testen bij uw doelgroep. Dat zou ik dan in de eerste fase doen. Of een betaversie van iets lanceren, een pilot. Zodat je feedback krijgt.

De gouden tip voor adverteren

Als je kijkt bij uw eigen klanten, welke dingen werken het allerbest?

Adverteren op leadmagnets, freebies. Daarop adverteren werkt 99% van de gevallen. Als je vandaag adverteert daarop, kon je morgen al iets ontvangen.

Wat ik wel merk: ik heb bijvoorbeeld de 90 days challenge. Die werkt wel goed, maar ik merk wel dat 90 dagen wel lang is. Ik doe geen verkoopsaanbod in die 90 dagen, maar er zijn daar zoveel verschillende visies over. Wat zie jij daarin qua return of investment?

Ik snap ergens wel dat je zegt: ze zijn nu nog altijd bezig met mijn freebie. Ik snap dat je eigenlijk al iets commercieels wil laten zien. Maar je kunt het ook heel voorzichtig aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld ook gaan adverteren op de mensen die in uw mailinglijst zitten. Die gaan veel minder hard doorhebben dat je aan het verkopen bent, omdat het niet in hun mailbox komt.

Een fout dat ik ook heel veel ondernemers zie maken: ze stappen wel mee op de trein van adverteren op iets gratis. Ze krijgen heel veel leads, maar ineens blijkt dan dat ze daar geen opvolgproces achter hebben zitten. Bijvoorbeeld een mailingfunnel. Om ervoor te zorgen dat die leads omgezet worden naar klanten. Dat is heel jammer. Als je niets doet met je verzamelde e-mailadressen, ben je er niets mee. Het is dus wel heel belangrijk dat je de opvolging direct mee op punt zet.

Freebies of een laag instapproduct?

Zeker. Je zegt: freebies. Werk je dan ook soms met een laag instapproduct?

Dan wordt gedaan, maar wat nog meer wordt gedaan en vaak meer resultaat geeft is dat je werkt met een gratis product, maar op de bedankpagina een upsell plaatst. En dat je op die manier ervoor kunt zorgen dat je advertentiebudget min of meer is terugbetaald. Je plaatst daar een heel laag aanbod. Misschien 20 of 30 euro. Natuurlijk niet iedereen die zich inschrijft voor een gratis e-book, zal intekenen voor een betalend aanbod. Maar een deeltje zal dat wel doen. En met dat deeltje kun je hopelijk uw advertentiebudget terugverdienen. Zodanig dat je enerzijds veel leads hebt gekregen en dat je advertentiebudget meteen is terugbetaald. Zo kun je meteen starten met echt omzet genereren op die mensen.

We zien dat tegenwoordig wel veel: dat er wordt geadverteerd op heel lage producten van bijvoorbeeld een paar euro’s. Het werkt wel, maar niet in grote massa’s. Maar je hebt misschien wel iets sneller meer omzet. Mensen kopen wel snel bij u, ze hebben geld bij u achtergelaten, waardoor de drempel om nog eens geld achter te laten kleiner is.

Het is dubbel, maar ik ben meer voorstander van werken met freebie en werkt dan meteen nadien met een upsell.

Gratis of 1 euro?

Ik probeer altijd bij mezelf te reflecteren. Ik had bijvoorbeeld een Facebookadvertentie gezien van iemand die voor 1 euro een driedaagse aanbood. Maar ikzelf ben bijvoorbeeld meer een high-end klant. Ik ga veel sneller instappen in duurdere producten of diensten omdat ik dan denk: het zal wel niet fantastisch zijn voor 1 euro. Ik ga dat ook niet snel doen met gratis dingen. Maar als het iemand is die ik heel interessant vind zal ik daar ook geen euro aan betalen, maar wel als iets gratis is.  

Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat je zelf ook veel van marketing kent. Jij weet dat er waarschijnlijk een upsell zal volgen. Maar een gemiddelde klant is daarvan niet op de hoogte. Het is omdat wij daarmee veel bezig zijn, dat we beter weten hoe dat werkt. Voor anderen is dat minder duidelijk.

Upsell

Voor mezelf voel ik een drempel: ik wil niet meteen een upsell doen want iedereen doet dat. Ik heb het een beetje gehad met het plat verkopen. Omdat ik inderdaad de psychologie erachter wel weet. Ik maak het hiermee moeilijker voor mezelf, maar ik weet dat als ik er niet 100% achter sta, dat ik het liever niet doen. Hoe denk jij daarover? Is dat echt een gedachte waar ik mij moet over zetten?

Ik ben meer van: niet altijd naar uw gedachten luisteren, maar testen. Test het en dan weet je of het werkt of niet.

Bijvoorbeeld ik heb dan mensen die bij mij komen en zeggen: ik wil enkel op Instagram adverteren, want uit Facebook haal ik niet veel meer. Ik vraag dan: waarom denk je dat? Dan is dat omdat ze meer berichten krijgen op Instagram. Maar dat gaat dan over organische berichten. Dan zeg ik altijd: testen hé of dat met adverteren ook zo is. Want adverteren is altijd anders dan organische berichten.

Op welke kanalen adverteer je het best?

Jij adverteert voornamelijk op Facebook en Instagram hé?

Ja, dat is het overgrote deel van de klanten. Ook Google en LinkedIn, maar in minderen mate. Maar wij moeten ons natuurlijk ook constant bijscholen. Zo zal Pinterest en TikTok binnenkort ook meer opkomen.

Wat ik de laatste tijd ook veel meer zie voorbijkomen is: mensen die kritisch zijn tegenover de maatschappij, dat die eigenlijk een beetje worden geblacklist. Of bijvoorbeeld mensen die geen Reels opnemen dat die minder worden getoond enzoverder. Ik zie mezelf nu ook niet snel reels opnemen. Geloof jij dan ook dat er daardoor meer en meer mensen gaan trekken naar bijvoorbeeld Pinterest?

Ik hoor wel dat meer en meer mensen naar Pinterest trekken. Maar diegene waarvan ik dat hoor, meestal is hun reden: wat als Facebook en Instagram ooit weg zijn? Het zijn de mensen die beginnen zweten bij de gedachte dat Facebook en Instagram zouden wegvallen. Wat met al mijn klanten die binnenkomen via Facebook en Instagram. Ze willen zich dus minder focussen op 1 kanaal, maar willen spreiden op meerdere kanalen.

Ik heb daar niet zoveel schrik voor, er zal altijd wel een ander kanaal komen. Maar sommige mensen hebben daar wel schrik voor. Sommigen willen bijvoorbeeld ook de trend voor zijn. Ik heb nu bijvoorbeeld ook een klant, een diëtiste, die zich volledig op TikTok is gaan focussen. Dat zie je momenteel nog niet zoveel. Dus die is nu zo een beetje de eerste die dat doet. Waardoor dat zij wel heel veel volgers krijgt.

Leider of volger?

Ik vind dat soort dingen heel vermoeiend. De eerste zijn. Ik ben wel heel graag op Instagram nu. Maar ik schrijf bijvoorbeeld ook heel graag mails. Die combinatie vind ik leuk. Wat ik heel vaak zie is dat mensen heel bang zijn om op mensen hun mailbox binnen te komen, maar op Instagram doen we dat uiteindelijk ook. Dat vind ik dan makkelijker dan ergens de eerste mee willen zijn. Hoe zie jij dat?

Dat hangt ervan af hoeveel tijd je in je agenda hebt hé. Dat hangt van persoon tot persoon af. Er zijn altijd mensen die de eerste willen zijn. En anderen hebben zoiets van: laat mij maar mijn ding doen waar ik nu mee bezig ben. Pas als dat iets minder loopt, zal ik wel zoeken naar een oplossing. Sommigen zoeken pas naar oplossingen als het probleem zich voordoet anderen zoeken al naar een oplossing voordat het probleem er is.

Van bijberoep naar hoofdberoep met personeel in dienst

Hoe voelt dat voor u? Jij maakt voor iedereen advertenties op. Jij werkt nu met 2 werknemers?

Ik heb officieel 1 voltijdse en ben momenteel bezig met een tweede voltijdse erbij te nemen. Dan heb ik ook nog een freelancer. Haar uren liggen niet vast, dat hangt er gewoon vanaf. En op maandag komt mijn papa ook nog helpen. Mijn mama doet mijn boekhouding.

Wat is uw toekomstvisie daar? Wat wil je nog bereiken met uw bedrijf?

Daar zou ik veel meer bij moeten stilstaan. Dat besef ik. Maar ik doe dat veel te weinig. Ik heb nu een heel groot bureau waar plek is voor 10 man, ik zou echt een groot agency ervan kunnen maken, maar ik weet niet ofdat ik dat wil. Vooraf had ik nooit gedacht dat ik iemand in dienst zou willen nemen. Ik heb wel al snel met freelancers moeten werken, maar dat is anders. Maar mijn agenda zat vol, ik bleef aanvragen krijgen en mijn freelancers konden niet meer volgen. Dus toen was de stap gemaakt om iemand voltijds aan te nemen. Maar het was niet dat dat mijn doel was.

Nu een half jaar later ben ik alweer bezig met een tweede aannemen, maar ook dat had ik nooit gedacht. Maar ik zou daar meer over moeten nadenken. Ik zeg altijd: ik ben een loodgieter, maar thuis lekt de kraan ook. Ik weet dat ik dat zou moeten doen, maar de mijn prioriteiten liggen nu eenmaal bij mijn klanten bedienen.

adverteren op Facebook en Instagram Kim De Graeve Freedom Unlocked podcast Adapt Advertised by Laurann doelgroep bereiken freebies toekomstvisie

Is adverteren de succesfactor?

Wel interessant: hoe oud is uw bedrijf nu?

Als ik ga kijken naar sinds wanneer ik het in hoofdberoep doe: januari 2020. Dus een jaar en 10 maanden. Vooraf was ik in bijberoep bezig. Daarmee ben ik gestart: maart 2019.

Eigenlijk relatief snel dus. Denk je dat uw succes voornamelijk komt door zelf ook advertenties in te zetten?

Een heel grote succesfactor is: helemaal in het begin dat ik in bijberoep was gestart focuste ik mij op online marketing in het algemeen. Ik schreef zelfs blogartikels, mailings, ik deed alles. Ik werkte toen ook in een marketingbureau waar we alles deden. Maar vanaf ik de knoop ben gaan doorhakken van: adverteren doe ik het liefste en kan ik het beste. Vanaf toen is de trein vertrokken. Dat is een tip die ik wil meegeven: het is soms goed om keuzes te maken. Hoe moeilijk dat soms ook is. Focussen op bepaalde doelgroepen of producten, kan soms goed zijn.

Iedereen is niemand

Ik wilde bijvoorbeeld dat als mensen dachten aan ‘adverteren’, dat ze dan meteen aan mij dachten. Niet iedereen zal dat nu doen, maar toch al een redelijk groot deel. Maar moest ik nog van alles doen, dan zouden ze niet zo snel aan mij denken als ze het woord ‘adverteren’ zouden horen.

En op het vlak van adverteren heb ik soms ook keuzes gemaakt. Als ik bijvoorbeeld vraag aan mensen wie is uw doelgroep? Zeggen mensen vaak: iedereen. Maar iedereen is niemand. Bij mij bijvoorbeeld kan ook iedereen klant worden, maar als ik kijk naar de percentages zie ik dat 95% vrouwen zijn. Wil dat zeggen dat mannen bij mij niet welkom zijn? Nee. Die zijn even welkom als vrouwen. Maar als ik ga adverteren, dan zet ik mij doelgroep op vrouwen. Puur omdat ik mijn budget zo doelgericht mogelijk wil gebruiken. Misschien heeft dat te maken met mijn roze logo en website. Ik doe dat niet bewust, dat zijn gewoon mijn kleuren. Dat ben ik gewoon. Mijn persoonlijkheid.

Focus op de foto of op de tekst bij adverteren?

Als je adverteert, is volgens u de foto het belangrijkste of de tekst?

Dat hangt heel hard af van het kanaal waarop je wil adverteren. Als je wil adverteren op Instagram bijvoorbeeld, de foto wordt daar veel groter weergegeven dan de tekst. Dus op Instagram zou ik echt zeggen: foto. Op Facebook is dat een beetje dubbel. Daar kun je veel meer van de tekst zien. Daar zou ik beide zeggen. Het beide belangrijk en moet goed afgestemd worden op elkaar.

Veranderende tendens

Wat ik bijvoorbeeld soms heb: ik heb een tijdje geleden de gratis 4-daagse ‘schijt aan de ratrace’ georganiseerd. Ik dacht dat wordt een megasucces. Maar ik vond de prijs dat ik moest betalen voor de leads wel wat tegenvallen. De resultaten nadien waren super. Wat denk jij daarvan?

 De juiste mensen hebben zich ingeschreven. Dat heeft niet altijd alleen te maken met foto en tekst. Bijvoorbeeld de landingspagina: is die genoeg geoptimaliseerd om leads binnen te maken? Dus eigenlijk om te achterhalen: waar ligt het aan? Daarvoor zou je de cijfers erbij moeten pakken. Als je bijvoorbeeld ziet dat mensen wel doorstromen naar de landingspagina, maar niet inschrijven, dan ligt het aan de landingspagina.

De periode kan ook invloed hebben. Bijvoorbeeld nu november, net voor Black Friday. Dat kan voor producten wel goed zijn, maar voor diensten iets minder. Advertenties die bijvoorbeeld vorig jaar in oktober goed draaiden, kun je nu opnieuw gebruiken, maar kunnen andere resultaten krijgen. Vorig jaar zaten we bijvoorbeeld in corona. Alles evolueert. Je moet alles op het moment zelf bekijken.

adverteren op Facebook en Instagram Kim De Graeve Freedom Unlocked podcast Adapt Advertised by Laurann doelgroep bereiken freebies verandering

Starten met een laag budget

Soms zit alles super goed, maar verandert de tendens. Vorig jaar gingen mijn webinars super goed. Maar dit jaar werkt dat niet meer zo goed als vorig jaar. Terwijl ik niets anders doe.  

Wat ik onlangs ook al heb getest: soms is het beter om uw advertenties eerst op te zetten met een laag budget. Dan zie je wat je kan doen met een laag budget. En als je dan uw budget gaat verdubbelen, maar de resultaten niet. Daarom ben ik wel fan om soms te starten met een laag budget.

Het is niet zo dat als je veel budget wil geven, dat je dat meteen moet doet. Dat kan een averechts effect hebben.

Soms is het ook nadelig om alleen maar naar de kost per lead te kijken. Bijvoorbeeld jouw voorbeeld met ‘Schijt aan de ratrace’. Als je weet dat de resultaten nadien goed zijn, is de kost per lead minder van belang.

Adverteren met de juiste energie

Ik moet zeggen op het moment dat ik die advertentie deed, zat ik niet op de beste plaats. Mijn lancering ging helemaal niet goed.

Was die challenge ook niet een beetje als nood reactie?

Ik wou eigenlijk niets meer doen. Ik wou onder een dekentje wegkruipen. Maar er was iemand die zei tegen mij: Kim, zo ga je er niet komen. Dat was precies wat ik nodig had. Daarom had ik iets van: ik ga nog iets organiseren. Maar ik moest mij er echt over zetten.

Dat heeft er inderdaad ook vaak mee te maken. Als je niet de juiste energie hebt, is het soms ook beter om te zeggen: we doen het met de middelen die we hebben, en werken eerst aan de juiste energie. En wanneer je weer de juiste energie hebt, doen we het nog eens.

Bij mij was het eerder omgekeerd. Ik had er geen zin meer in. Een beetje in de slachtoffer rol kruipen. Door mezelf terug er aan te zetten en te doen, genoot ik er enorm van. Het kon me op een bepaald moment ook niet meer interesseren hoeveel mensen zich inschreven. Ik vond het zo leuk. Door de foto en het taalgebruik bv ‘ratrace’, niet iedereen weet wat dat wil zeggen, filterde ik automatisch al wat mensen weg. Uiteindelijk bleek wel dat ik ondanks het hogere bedrag, ik wel de juiste mensen had bereikt.

Adverteren met vaktermen of net niet?

Nog een laatste vraag: qua tekst; ben je pro vaktermen? Of is het eerder beter dat je het breder ziet? Of hangt dat af van de functie van wat je komt brengen.

 

Ja, dat moet je situatie per situatie bekijken. Bv: als ik ga zeggen: wil jij de ctr van je advertentie verhogen? Dan snappen mensen dat niet. Als ik die term ga gebruiken, zal ik inschrijvingen krijgen van mensen die al gekend zijn met die kennis. Maar als ik bijvoorbeeld mensen wil aantrekken die willen starten met adverteren, dan is dat niet oké om zulke termen te gebruiken. Je moet zorgen dat je de taal spreekt van je doelgroep.

Uit een vragenlijst of een enquête kun je bijvoorbeeld ook heel veel info halen over problemen en taalgebruik bij uw doelgroep.

Zeker! Ik had een tijdje geleden een podcast met Ernst Jan over de gedachten lezen van uw klanten. En dat ging over copywriting. Dat is een hele mooie aanvulling op ons gesprek.

Wil je ook meer vrijheid creëren in je leven? Abonneer dan op mijn podcast via Spotify, Apple Podcast, Google Podcast. Ook via het Youtube kanaal kan je de video’s van de Freedom Unlocked volgen. 

Meer blogposts & podcastafleveringen:

Waarom creatieve generalisten veel te hard werken Kim De Graeve
Kim De Graeve

Waarom jij als creatieve generalist veel te hard werkt Als creatieve generalist ben je waarschijnlijk bekend met het gevoel van enthousiasme voor verschillende interesses en

Lees verder »
Schaal je business zonder kwaliteitsverlies Kim De Graeve
Kim De Graeve

Zonder kwaliteitsverlies van 1:1 coaching naar een succesvol groepsprogramma Ben je als ondernemer op zoek naar manieren om je bedrijf naar een hoger niveau te

Lees verder »
Vermogen opbouwen naast je bedrijfsgroei: hoe pak je dit aan?
Kim De Graeve

Hoe ondernemers financiële vrijheid kunnen bereiken door vermogen op te bouwen Doe jij al aan vermogen opbouwen in je bedrijf? Het is een veelvoorkomend scenario:

Lees verder »
Wat met leads die niet gekocht hebben in je salesfunnel?
Kim De Graeve

Sales funnel leads omzetten in klanten, hoe doe je dat? Let’s talk about sales funnel leads. Hoe kan je de leads die je via je

Lees verder »
Nooit meer overweldigd en alles zelf doen: mijn uitbesteden en delegeren geheimen - Kim De Graeve
Kim De Graeve

Tijd tekort? Een nieuwe kijk op uitbesteden en delegeren voor effectieve productiviteit. Tijd tekort als ondernemer? In de moderne zakelijke wereld streven veel ondernemers naar

Lees verder »
Ga NIET budgetteren als je financieel vrij wilt worden Kim De Graeve
Kim De Graeve

Financiële Vrijheid: Waarom Je Moet Stoppen met Budgetteren en Beginnen met Leven Budgetteren wordt in de wereld van financiële planning vaak gezien als een essentieel

Lees verder »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven