Tips ideale klant: In 5 stappen

Hoe kan je je ideale klant aantrekken?

Het is belangrijk om je ideale klant aan te trekken omdat: 

  • Wanneer je geen onderscheidt maakt tussen je klanten, je ook geen onderscheidt maakt tussen jezelf en je concurrenten. 
  • De verwachtingen vaak niet zullen matchen waardoor klanten ontevreden zullen zijn met het resultaat of de prijs. 
  • Je niet met elke persoon even goed kan connecteren wat heel nadelig is voor je resultaat.  
  • Anders klanten je visie moeilijker zullen begrijpen en je minder gaan vertrouwen. 

Al deze dingen zijn op voorhand op te lossen door heldere communicatie en een duidelijk klantenprofiel (een ICA)  

Vandaag in de podcast hebben we het over “Je ideale klant in 5 stappen aantrekken“. Vergeet je niet gratis te abonneren op Spotify, Apple- en Google podcasts om op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen. 

Weet jij wie je ideale klant is?

Zeg even ja of nee bij de volgende stellingen, mijn ideale klant: 

  • Kiest mij omdat die houdt van mijn product/ dienst 
  • Geeft me de vrijheid om mijn ding te doen
  • Respecteert mijn beslissingen 
  • Begrijpt hoeveel werk ik achter de schermen uitvoer om het eindproduct te verwezenlijken

Nee, dit is niet jouw ideale klant.

Als je op bovenstaande volmondig “ja” het beantwoordt, dan ben je vandaag gigantisch geholpen met de tips die je gaat krijgen want dit is niet je ideale klant. Dit is de verwachting naar je ideale klant toe en beiden worden vaak door elkaar gehaald. 

Jij bent de expert en jouw klant heeft geen idee wat jouw expertise inhoudt, die weet v.b. niet hoeveel uren jij werkt aan een product (ondanks dat dit voor jou logisch lijkt). Als je wilt dat jouw ideale klant dat begrijpt, dan zal je dat moeten uitleggen. 

Tips ideale klant #2: Wie is jouw ideale klant dan wel

Je ideale klant is een persoon waarvan jij perfect hun noden kan invullen met jouw service, jouw diensten of producten, maar daarnaast is het ook iemand die je wil aantrekken op basis van jouw doelen. 

Als je graag tot in de puntjes leert hoe je dat moet doen dan raad ik deze workshop aan. 

tips ideale klant #3: Starten bij jezelf

We willen zo graag weten wie onze ideale klant is, maar eerst en vooral is het belangrijk dat je weet wie jij bent. Wat kan jij het best? En waar wil jij naartoe? 

En vaak is dat net iets moeilijker dan we zelf beseffen. Het is heel makkelijk om te weten wat we niet willen, maar omgekeerd is dat vaak andere koek. 

Het is niet genoeg om te zeggen: Ik ben een kinderfotograaf of trouwfotograaf. Je moet ook duidelijk zijn in wat je niet doet en waarom niet. En zo kan je starten met het aantrekken en afstoten. 

Een voorbeeld: 

Toen ik nog aan de slag was als huwelijksfotograaf stond er op mijn website:

Ik ben een Gentse huwelijksfotograaf en mijn beste advies: blijf trouw aan wat jullie willen en geef vooral toe aan jullie gekke goestjes en trekjes. 

Wat heb ik hier gedaan? 

Ik focus eerst en vooral op mijn Locatie, ik wilde heel specifiek in Gent werken omdat ik niet graag lang in de auto zit. Ik ben meteen heel duidelijk dat ik kies voor eigenzinnige koppels die niet luisteren naar hun ouders, waardoor ik ook creatieve rebelse mensen aantrek. Want dat is een onderdeel van wie mijn klanten waren. Dat is wat je allemaal vindt in dat ene kleine zinnetje want door te weten wat je wilt en niet wilt en dat goed te verwoorden kan je mensen uitsluiten en aantrekken op basis van wat je laat zien. 

Waar kan je nadruk op leggen in jouw markt op meer van jouw jij?

In tegenstelling tot in de vorige podcast waar ik zei dat je jezelf niet mocht vergelijken met anderen wil ik nu dat je deze oefening uitvoert: 

Check jouw concurrentie online en zoek niet naar vergelijking, maar ga op zoek naar waar meer nood is aan jou. Waarvan is er tekort? Waar zou jij het anders doen? Op die manier schiet je niet in je imposter syndrome en leer je veel meer. 

Dus waar kan je nadruk op leggen binnen jouw markt op meer van jouw jij? – Vul het gat op i.p.v aan te vullen van wat al is. 

tips ideale klant ondernemen niche passief inkomen winst omzet klanten cursus online workshop online6

Rare eend

Iedereen wil er altijd maar bijhoren. Je ziet het overal – Alle concurrenten lijken op elkaar (zeer onaantrekkelijk vind ik dat). 
Je leest dezelfde teksten, kan ze amper uit elkaar halen qua foto’s en zelfs de prijzen lijken op elkaar. 

Doe anders: Wees trots op je eigenheid, want in tegenstelling tot in de middelbare school waar iedereen wordt vergeleken en wie anders is uit de mand valt. Is het in ondernemen net heel interessant om de vreemde eend te zijn. 

Een voorbeeld: Ik werd heel mijn jeugd gepest omdat ik nergens helemaal thuis hoorde en zelfs tot op vandaag val ik uit de boot bij “the popular people”. Iets waarover ik mezelf lang slecht heb gevoeld werd uiteindelijk mijn niche. Ik mag raar zijn, mijn expertise is niet minder daardoor en ik trek de leuke weirdo’s aan. 

Het is moeilijk om je eigenheid te bewaren. 

Social media, invloeden, hypes.. Het zorgt ervoor dat het niet makkelijk is. Dus zet op tijd je oogkleppen op en onthou dat zonder het internet onze business er nooit had uitgezien als vandaag en we datzelfde bereik nooit zouden verwezenlijken. 

Storytime: 

Laat me even een verhaal vertellen over een gesprek met één van mijn vriendinnen. We zaten op café vorige week en ineens zei ze:


“Kim mag ik even heel eerlijk zijn?”

“Ja natuurlijk”

“Ik vind je echt teveel op social media, je bent te aanwezig”

“En ik zei, ah maar das prima..Maar uhm, waarom volg je me eigenlijk”

“Ah omdat jij mijn vriendin bent, en omdat ik jou graag heb en je wil steunen..”

“Jamaar, spreken mijn teksten je op één of andere manier aan? Wil je bij mij een workshop volgen of leren hoe je je business wil laten groeien?”

“Ah nee hé, Kim” 

“Jamaar, kijk.. Het algoritme online is momenteel 3,5 % dat wil zeggen dat maar 3,5% van mijn volgers effectief mijn berichtjes kan zien… En jij bent daar één van, maar jij bent niet mijn doelgroep en je neemt wel jouw deel in van die 3,5%.. Wat het mij moeilijker maakt om mijn echte ideale klant te bereiken..

“Ah ja, oke! Dan zal ik je nu maar ontvolgen zeker?”

Tips ideale klant: Ontvolgen is wijs

Hoe meer je jezelf zal zijn hoe meer je mensen zal afstoten. Ook mensen die om je geven en dat is prima. Zij hebben geen boodschap aan jouw posts, schrijf ze dan ook niet voor hen, maar voor je ideale klant. Dus wat gaat er gebeuren als je dat meer gaat doen? 

Mensen zullen je ontvlogen, je zal een daling krijgen! En eens je grote kuis hebt gehouden door jezelf te zijn komen jouw echte mensen erbij. 

Zolang je je aanpast aan de massa (iedereen) bereik je niet wie je echt nodig heeft. Je pleziert hier niemand mee want je bent niet consistent in wie je echt bent op die manier (check zeker even deze blog hiervoor en bovenstaande video) 

Het is een oefening, dag in dag uit. En ja, soms zal je dat kwetsen, want mensen die niet matchen zijn meestal ook niet lief voor je. 
De vraag: Waarom volg je me dan precies? Maakt alles altijd wat draaglijker. Raak je soms overweldigd daardoor dan is deze blog iets voor je. 

Tips ideale klant: Je verhaal

Vertel je verhaal opnieuw en opnieuw. 
Niet voor anderen, maar voor jezelf. We durven zo vaak ons verhaal niet te vertellen en willen anderen niet tot last zijn of je voelt je een bedrieger.. You name it. 

Bijv. Wat doe je als iemand je verontwaardigd contacteert met de opmerking: “Ja jij maakt mooie dingen, maar je bent wel erg duur hoor!”. Wat doe je daarmee? Voel je je schuldig en vind je dat ook? Dan zit je verhaal nog niet goed genoeg. 

Door in je eigen verhaal te geloven kan je heel duidelijk zeggen waarom die prijs is wat hij is en kan je dat overbrengen naar je klant (wat niet wil zeggen dat je je moet verdedigen). Maar als je dat op een neutrale manier kan vertellen dan zullen zij jou volgen. Als jij je verhaal gelooft, geloven zij het ook. 

De oefening 

Vertel je verhaal opnieuw en opnieuw. Waarom die je wat je doet. Tegen jezelf en iedereen die je tegenkomt, hoe vaker je het hoort hoe meer het van jou wordt. 

Stoppen met alcohol en imposter syndrome

Manu is sinds begin 2019 gestopt met alcohol maar kon op weinig begrip rekenen van familie en vrienden:

“Gaan we nu geen plezier meer maken”

“Word je nu pater ofzo?”

Hij had wel al eens verteld aan mij waarom hij wilde stoppen met alcohol waarbij hij dan zei dat hij zich fitter voelde. Maar niemand begreep echt helemaal waarom hij niets meer wilde drinken. 

Tot zijn frustratie vertelde hij me dat niemand hem steunde of begrip toonde en zich zelfs af en toe kon verwachten aan spot. 

We praatten erover die avond waarom hij nu precies was gestopt met drinken, maar hij bleek het zelf niet zo goed te weten. 

 

We bleven doorspitten en achterhaalden uiteindelijk zijn waarom: 

De waarom bleek te zijn dat hij heel onzeker is en vaak problemen heeft met piekeren, door te drinken kwam hij in een staat van ontspanning en zo hoefde hij nergens over te piekeren. Hij had er een gewoonte van gemaakt al van in zijn tienerjaren om dit zo op te lossen. Maar! Dit was slechts een tijdelijke oplossing en zijn piekermomenten kwamen gewoon terug en doordat hij ze niet oploste werd de onzekerheid en het piekeren steeds erger, waardoor hij steeds vaker en meer begon te drinken. 

Hij werd steeds vermoeider: 

Daardoor kon hij niet goed meer uit bed, moest hij vaker en meer recupereren en werd hij als gevolg chagrijniger. Tot hij besloot dat hij zich zo niet meer wilde voelen. Hij ziet er het nut er niet meer van in en ziet alleen de voordelen van niet meer te drinken. In de plaats daarvan ging hij mediteren waardoor zijn piekeren opgelost wordt en niet verdrongen. 

Doordat hij tot de essentie van zijn verhaal kwam kon hij nu vol enthousiasme over het stoppen met drinken praten en vertrekt hij niet meer uit een slachtofferrol maar uit een inspratiebron voor anderen. 

Daarom is het zo belangrijk om je verhaal te kennen. 

Tot slot: 

Dit is een fantastisch tool voor jezelf maar ook voor anderen. Want het kan altijd voorvallen dat je werkt met je ideale klant, maar ook moet samenwerken met die zijn vrienden, familie of werknemers. En wat dan hé? Wel doordat je je verhaal goed onder de knie hebt gaan ze makkelijker doen wat jij zegt en zullen ze je sneller vertrouwen. Het is belangrijk dat je je tijd neemt om je verhaal te vertellen, maar eerst en vooral te ontdekken wat het eigenlijk is. 

Tips ideale klant: Je doelen

Kijk naar je bedrijf en zet doelen. Want jouw klant momenteel kan misschien wel niet je ideale klant zijn of misschien boek je wel helemaal geen klanten op dit moment.   
Bedien jij momenteel klanten die jij fantastisch vindt?

Als dat niet het geval is dan is het tijd om je strategie te bekijken en hoe je die precieze mensen kan targetten die jouw business zouden kunnen waarderen?
Toon zwart op wit waarvoor je staat en zo ga je het snelst merken wie wel en niet bij jou past.

Weerspiegel op wat je al reeds hebt gedaan. Kijk naar je vorige klanten en bedenk welk van die klanten je er graag meer van zou willen hebben. Wie is je favoriete klant waar je ooit mee hebt gewerkt en wat vond je precies zo fantastisch aan hen? Waarom passen ze perfect bij jou en welke kenmerken hadden ze die jij kon smaken. 

tips ideale klant ondernemen niche passief inkomen winst omzet klanten cursus online workshop online4

Tips ideale klant: Lijst met kenmerken  

Maak een lijst met alle kenmerken van jouw ideale klanten, de goede en de slechte. 

Het is makkelijk om achteraf te zeggen dat je een slechte ervaring hebt gehad met een klant maar misschien zag je de waarschuwingstekens niet op voorhand. Of misschien heb je zelf niet duidelijk gezegd wat ze konden verwachten van jou. 

Daarna weet je wat je doet, wie je wilt bedienen en niet meer wil bedienden.. Kan je je ideale klant hun profiel schetsen. Hoe meer je weet hoe sterker je zal worden. And hoe meer je precies kan targetten. Je wil weten wat ze doen, waar ze wonen, hoe oud ze zijn, wat he overtuigd om al dan niet te boeken, waar ze rondhangen online, welke waarden ze hebben. Zoveel mogelijk!

Op die manier kan je de beste aanpak gaan bepalen om te communiceren met je doelpubliek zonder overmatig verkoperig over te komen, maar eerder op een manier dat je je publiek kan helpen.

popular doesn't pay the bill

Wie me al een beetje kent weet dat ik walg van de “ik heb zoveel volgers” verhaaltjes: Alsof dat dat ook maar iets zegt over je business. 

De grootste fout die ik mensen zie maken is zichzelf focussen op likes en volgers want je kan zoveel volgers en likes hebben maar dat reflecteert absoluut niet met je verkoopcijfers. 

Ik had laatst een cursist waarvan haar organisch bereik 2x zo hoog was als dat van mij. Maar ondertussen weet ik wel beter dus ik keek verder dan dat tijdens de analyse van haar bedrijf: Zo bleek dat ze ongelofelijk veel engagement had maar eigenlijk te weinig mensen haar effectief boekten. 

Don’t go ego chasing. (jezelf verliezen in het zoeken naar goedkeuring). 

tips ideale klant ondernemen niche passief inkomen winst omzet klanten cursus online workshop online2

De ideale klant is complexe materie.   

Wil je daar graag volledig onder de knie krijgen? Dan kan je dat in deze workshop

2 reacties op “Tips ideale klant: In 5 stappen aan de slag”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top