Tevreden klanten: Hoe krijg je ze?

7 redenen waarom klanten je niet bedanken

Tevreden klanten tip n°1:

Heel frustrerend vond ik dat, wanneer klanten geen dankjewel zeiden! Ik werd er onzeker van en soms een beetje boos. 

Wat-een-ondankbaarheid! Heb ik meer dan ééns gedacht. 

Mijn eerste jaar kwam ik het vaker tegen dan omgekeerd. Misschien was ik toch niet zo goed in wat ik deed? Misschien vonden ze mijn foto de prijs niet waard? Je wilt niet weten hoeveel verhalen ik in mijn hoofd heb geprint. Héél soms haalde ik al mijn moed bij elkaar en vroeg ik waarom ze nog niets lieten weten.. En dan kreeg ik:“OOooo tuurlijk zijn we tevreden! Sorry, helemaal vergeten!”

En dan dacht ik: Hoe kan je dat nu vergeten? Hoe kan je nu vergeten mij te bedanken en me met dat gevoel laten zitten.

Tevreden klanten:

In de podcast gaan we dieper in op de ideale klant. Abonneer je gratis via Spotify, Apple podcasts of Google podcasts
Elke maand komt er een nieuwe aflevering uit, dus blijf zeker luisteren. 

Hoor je het? Wat gaat er fout in het verhaal van de ondankbare klant?

Ik wist het toen niet, maar nu wel..Hoor je hoe dit verhaal alleen over mij gaat?IK wilde bevestiging, IK wilde dat iemand me goedkeuring gaf, IK wilde dat zij mij naar waarde zouden schatten. IK, IK, IK.. 

Dit verhaal ging niet over mijn klant, het ging over mij, mijn ego, mijn onzekerheid.
De waarheid is dat alle bedankingskes in de wereld dit niet zouden oplossen voor me.Het was pas toen ik besefte dat het over mijn klant zou moeten gaan, dat er dingen veranderden.

Ik ging voor mijn klant leven, bedienen! Echt bedienen, zonder iets terug te verwachten = Oprecht bedienen. En toen veranderde er dingen. Heel veel dingen eigenlijk! Want doordat mijn mindset veranderde en mensen oprecht ging bedienen, gingen mensen dit ook waarderen.

Tevreden klanten: tip n°2

Je klanten bedienen wil dat dan zeggen dat je jezelf volledig wegcijfert? Nee tuurlijk niet!

Ik wou altijd heel graag IEDEREEN bedienen. Dus, ik liet niet echt zien wie ik was. Achteraf gezien, wist ik ook niet wie ik precies wilde bedienen.  Ik had er nog nooit over nagedacht dus ik deed alles wat op mijn pad kwam en wat klanten me vroegen.

Maar het was pas op het moment dat ik besefte dat ik sommige klanten echt niet wilde bedienen dat ik mijn echte klanten echt kon bedienen.

Ik onderscheidde me van het gros en ging duidelijker een mening vormen (om dat te durven tonen heeft dat wat tijd gevraagd)

 

Het was Dan Kennedy die zei: “Als je niemand tegen de schenen hebt geschopt tegen de middag, dan ben je niet goed bezig”.

Niet dat je ruzie moet gaan zoeken, dat bedoel ik niet, maar je mag een oprechte mening hebben zonder bang te zijn wat anderen van je zullen denken.

Wanneer je duidelijk laat zien wie je bent, zal je ook een deel mensen afstoten.
En dat is goed want dat zijn ook mensen die je niet zouden bedanken, omdat je andere waarden hebt.

Tevreden klanten tip nummer 3! 

Communicatie, communicatie en communicatie! 

Wees erg duidelijk en open over… alles!

Bijv. Ik deed ooit eens een prijsstijging en dat maakte het best moeilijk want ik had een hele hoop klanten die nog onder de regeling vielen van het oude tarief. Er waren enkele dingen anders en ook al hadden ze geboekt aan de oude prijs, ook de nieuwe prijssetting zou interessant voor hen kunnen zijn aangezien het niet duurder was maar gewoon anders: minder van het één en meer van het andere.

Mijn doel met de nieuwe prijssetting was om mijn werkuren te verminderen door rompslomp en makkelijkere formules. 

En daarnaast toch nog steeds dezelfde prijs te vragen en op die manier voelde de klant er niets van, maar ik wel! Ik vond het moeilijk, want veel van mijn klanten boekten mijn al reeds een jaar op voorhand in en ik wilde eigenlijk dat ze gewoon overstapten naar mijn nieuwe prijsformule. Maar dat is helemaal niet zo makkelijk om nog over prijzen te praten wanneer een boeking al reeds rond is.

Ik ging in gesprek:

Ik maakte een pagina aan op mijn website en legde de prijsverschillen tot in de puntjes uit en daarna liet ik hen zelf kiezen welke formule ze het liefst hanteerden. 80% koos voor de nieuwe niet persé duurdere, maar andere methode, die mijn workflow ongelofelijk ten goede kwam en dat is wat er gebeurd als je de tijd neemt om dingen te bespreken, door duidelijk te praten en mensen te laten kijken achter de schermen: Je krijgt tevreden klanten.

Wees open, zoveel als je kan want iedereen komt daar beter uit.

Had ik dit niet op deze manier gedaan en met de nodige verzorging dan had dit voor problemen gezorgd, want de oude prijzen stonden niet meer op mijn website, wat als één iemand was gaan kijken en het gevoel had gehad dat de nieuwe formule beter bij hen had gepast? Of omgekeerd?Iemand die het gevoel had dat ik niet doorzichtig was over mijn prijzen omdat wat er op de factuur stond niet dezelfde was als op de website?

Communicatie is zo’n waardevol & krachtig, maar zo onderschat medium en met woorden kan je veel opbouwen en stuk maken.

Tevreden klanten tip n°4

Zeg je klanten 1 ding.. En doe 10 keer zoveel! Zonder dat ze het verwacht hadden. De kracht van overdeliveren zorgt ervoor dat je tevreden klanten krijgt. 

Vaak is het zo dat er heel veel gezegd wordt, maar als het ingelost moet worden, het evenredig is met de belofte, of net iets minder dan gedacht.

De echte kracht?

Wanneer je het doet voor je klant! Stiekem! Zonder verwachtingen. 

tevreden klanten cursus online productiviteit workflow workshop kim de graeve ondernemers passief inkomen omzet winst ideale klant niches

Tevreden klanten: tip n°5 

Dat zou kunnen zijn omdat je afwerking onvoldoende afgewerkt is, hoe is je uitstraling en hoe lever je je product af? Met alle respect maar soms worden er diensten afgeleverd waar ik me persoonlijk voor zou schamen. Met hoeveel liefde werk jij je opdracht af?

Tevreden klanten: tip n°6

Heb jij een relatie met je klant? Is er plaats voor een relatie met je klant? Als er geen plaats is voor een relatie met je klant, waarom verwacht je dan een bedankje? Denk er even over na… Mail je Zalando ook elke keer met een bedankje wanneer je een pakketje hebt ontvangen? – i don’t Think so. 

Geen echte relatie? Geen bedankje. En in sommige diensten is dat oké, maar niet bij alles. 

En als allerlaatste tip i.v.m. tevreden klanten: 

Hoe vaak boek je je eigen dienst bij iemand anders? Of denk je, oh dat kan ik gewoon zelfNee serieus, hoe vaak?! Hoe kan jij expertise benoemen wanneer je nooit in een klanten’ schoenen staat? Durf leren van uit een andere ooghoek, een ander perspectief.  

Boek minstens één keer per jaar jouw dienst bij iemand anders voor jezelf, leer wat je fantastisch vond aan de samenwerking met die persoon en leer wat je minder fijn vond. Denk als een klant, voel als een klant. Dat kan je alleen als je ook zelf een klant bent, zolang je niet bereidt bent je eigen dienst voor jezelf naar waarde te schatten, waarom zouden anderen dat dan doen? 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top