Hoe start je met print on demand?

België & Nederland

Ben je het ook moe om keihard te moeten werken voor elke euro die je verdient?
Weet dan dat er makkelijker manieren zijn om centen binnen te harken. Zo kunnen ondernemers met een beeldend beroep een passief inkomen opbouwen via print on demand.

In deze podcast legt fotografe Raisa Zwart uit hoe dat een zeer mooi appeltje voor de dorst kan opleveren. De afleveringen worden intuïtief opgenomen en er zit om die reden geen consistentie in, wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen? Dan abonneer je je via SpotifyApple PodcastGoogle PodcastsOok via het Youtube kanaal kan je de video’s van de plantrekkers volgen. 

Een samenvatting van het gesprek vind je hier. Via de tijdsindicaties kun je de enthousiaste ervaringskundige zelf horen vertellen wat je precies wil weten over deze lucratieve passieve inkomstenbron.

2:40 Wanneer heb je ontdekt dat print on demand een goede manier is om extra inkomsten te genereren?

“Dat was een drietal jaar geleden. Toen las ik voor het eerst in een blog over Society6. Dat is een online marktplaats voor thuisdecoratie en lifestyleproducten, dat werkt met designs van onafhankelijke artiesten. Vervolgens ben ik me gaan verdiepen in print on demand. Het leek me wel leuk om daarmee
te experimenteren.”

3:30 Even voor alle duidelijkheid: wat houdt print on demand precies in?

“De achterliggende idee is dat je je beelden op een platform zet, zoals Society6. Vervolgens zorgt dat platform voor de nodige marketing om die beelden verkocht te krijgen. Het platform staat ook in voor de productie van de prints of andere objecten waarop je beelden verschijnen. Met mijn beelden worden bijvoorbeeld heel vaak fine art prints gemaakt. Vervolgens worden die producten naar de klant verstuurd.”

4:30 Wat ervaar jij als de grootste voordelen van print on demand?

“Het grootste voordeel is dat je er geld mee kunt verdienen zonder al te veel moeite. Ik zet bijvoorbeeld vooral mijn reisfotografie online. Dat zijn beelden die ik anders ook gemaakt maar niet verkocht zou hebben. Zo verdien ik geld op een heel passieve manier. Ik hoef die enkel te uploaden en het platform doet de rest van het werk.” 

“Heel leuk aan dit concept vind ik dat mijn werk nu de hele wereld rondgaat. Vooral in de VS en Australië is er een heel grote markt voor print on demand. Het is een fijn gevoel om te beseffen dat je werk ergens aan de andere kant van de wereld aan de muur hangt.”

print on demand belgie en nederland raisa zwart kim de graeve5

5:40 en 13:10 Om een idee te hebben van wat print on demand waard is: welk verdienmodel
steekt erachter en hoeveel levert het jou op?

“Ik krijg een commissie per verkocht product. Dat gaat weliswaar maar om een klein percentage per order, maar als je werk vlot verkoopt dan tikt dat wel aan. Soms verdien ik slechts 60 cent aan een beeld – als het gaat om een miniprint bijvoorbeeld – maar als een klant een grote ingelijste print koopt, dan kan dat 50 euro zijn. Stuurt de klant het product terug, dan krijg je die vergoeding niet. Gelukkig gebeurt dat zelden als de kwaliteit van je beelden goed is.”

“Maandelijks verdien ik daar 2.000 à 3.000 euro bruto mee. Er worden dus best wel veel prints van mijn werk verkocht. Intussen werk ik met meerdere platformen, maar uit Society6 haal ik veruit het meest. Dat platform is goed voor 80% van mijn inkomsten uit print on demand.”

7:20 Ik denk dat veel mensen dromen van zo’n extra inkomen, zonder dat ze er veel moeite voor hoeven te doen. Is print on demand echt zo gemakkelijk als het lijkt? Met andere woorden: waar zitten de valkuilen?

“Valkuilen zijn er niet echt, maar het is natuurlijk wel belangrijk om te weten wat werkt en wat niet. Daar kruipt best wel wat tijd in. Mijn ervaring met passieve inkomsten in het algemeen is dat je er heel wat uren werk in moet stoppen vooraleer je echt resultaat ziet. Een fout die mensen vaak maken, is dat ze het te snel voor bekeken houden. Vooral ondernemers die er eerst echt hun tanden in zetten, slagen erin om op termijn een mooi passief inkomen op te bouwen. Vervolgens kunnen ze genieten van de vrijheid die dat hen oplevert, om zo nog meer de dingen te doen die ze écht leuk vinden.

Mijn advies is dan ook om steeds de stip aan de horizon te blijven zien als je aan de slag gaat met print on demand.”

print on demand belgie nederland kim de graeve raisa zwart

10:15 Hoeveel vertegenwoordigt print on demand momenteel van je omzet. En is het de
bedoeling om daar nog meer mee te gaan verdienen?

“Momenteel is dat ongeveer een kwart van mijn omzet. Maar ik ben ervan overtuigd dat er nog veel groeimarge is. Er zijn creatievelingen die daar wel 20.000 euro per maand mee verdienen. Ik ben van het principe ‘als iemand het anders het kan, dan ik ook’, als ik er maar voldoende tijd en energie in stop.”

11:55 Jij werkt via print on demand platformen. Is het ook interessant om print on demand in
eigen beheer te doen?

“Dat kan je zeker doen, via een eigen webshop bijvoorbeeld. Die koppel je dan aan leveranciers die de
producten met je print leveren. Dan ben je natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor de marketing, de verkoop en de retours. Enerzijds is je marge veel groter, anderzijds brengt die manier van werken ook meer kosten met zich mee. Via een platform is je risico in feite nihil. Verkoop je niets, dan kost het je ook niets, behalve de moeite die je erin hebt gestopt. Sommigen vinden het niet eerlijk dat die platformen met het grootste deel van de winst gaan lopen, maar zij doen voor mij wel de
(wereldwijde) marketing en ze staan in voor de productie en klantenservice.”

14:50 Jij zet vooral reisfoto’s op het platform. Welke zaken gaan nog vlot over de digitale toonbank?

“Op het platform kan in feite iedereen met een beeldend beroep terecht, zolang het werk gedigitaliseerd kan worden uiteraard. Dat kunnen fotografen zijn maar ook grafisch ontwerpers, kunstenaars of illustratoren. Ik zie eigenlijk heel uiteenlopende dingen passeren. Heel abstracte
fotografie maar ook fotografie in combinatie met illustraties. Of echte schilderijen, die de kunstenaar digitaliseert. Sommigen zetten er ook portretten op, maar dan moet je uiteraard rekening houden met de portretrechten. Het is vooral belangrijk om je te onderscheiden van de rest. Dat kan bijvoorbeeld je
unieke kijk op bepaalde zaken zijn of je specifieke eigen stijl.”

print on demand belgie en nederland raisa zwart kim de graeve6

17.50 Zijn er zaken binnen de reisfotografie die beter aanslaan dan andere?

“Reisfoto’s maak ik nog steeds in eerste instantie voor mezelf, maar ik vind het uiteraard heel prettig dat anderen die beelden ook mooi vinden. Ik hou van minimalistische foto’s, waarbij het vooral draait om de sfeer en de kleuren. Vaak maken beroepsfotografen na verloop van tijd enkel nog foto’s voor klanten en niet meer voor zichzelf. Zo verlies je een stukje van jezelf. Maar uiteraard vraag ik me nu wel vaker dan vroeger af of een bepaalde foto ook niet tof in print zou zijn. Wat bijvoorbeeld erg aanslaat, zijn de deuren die ik tijdens mijn reizen vaak fotografeer. Als ik ergens een mooie deur zie, dan moet ik daar een foto van nemen. Er zijn blijkbaar veel mensen die daar ook een zwak voor hebben.”

19:50 en 24:35 Wat is je belangrijkste advies voor mensen die met print on demand willen experimenteren?

“Belangrijk is dat je voor een strategie zorgt. Toen ik er zelf mee begon, had ik die helemaal niet. Ik zwierde een paar foto’s op het platform zonder daar al te veel van te verwachten. Toen ik een paar
weken later inlogde, zag ik dat ik al enkele beelden had verkocht. Dat heeft me gemotiveerd om cursussen over print on demand te volgen en te bestuderen hoe topverkopers te werk gaan. Maar pas anderhalf jaar later had ik echt het gevoel dat ik de kunst van print on demand onder de knie had.” “Zo is het belangrijk om te zorgen voor een zekere regelmaat in je uploads, zeker als je je business nog aan het opbouwen bent. Het werkt beter als je er elke week een uur werk van maakt dan dat je er een volledige dag aan spendeert om vervolgens weken niets meer op te laden.”

print on demand belgie en nederland raisa zwart kim de graeve4

21:40 Wellicht zijn er ook periodes waarin je meer verkoopt dan andere?

“Uiteraard. De aanloop naar Black Friday en Cyber Monday zijn sowieso top. Ook in de
cadeautjesmaand december verkoop ik heel veel. Januari is traditioneel een mindere maand. Gek
genoeg verkoop ik ook vrij veel in de zomer. Dat kan er mee te maken hebben dat mensen dan meer
thuis zijn en tijd hebben om hun interieur te (her)bekijken.”

23:30 Je hebt ook een cursus gemaakt voor ondernemers die van wal willen steken met print on demand. Wat heeft je daartoe aangezet?

“Ik heb intussen mogen ontdekken hoeveel creatieve vrijheid deze passieve inkomstenbron je kan
geven. Op een bepaald moment kriebelde het om mijn positieve ervaringen met anderen te delen,
zodat zij ook de vruchten van print on demand kunnen plukken. Ik merk bovendien dat mensen die
mijn masterclass volgen sneller op kruissnelheid raken. Daar doe ik het voor.”

print on demand belgie nederland kim de graeve raisa zwart

Sta je intussen te popelen om aan de slag te gaan met print on demand? Ontdek dan alle kneepjes van het vak tijdens de masterclass ‘Starten met print on demand’. Daar legt Raisa Zwart haarfijn uit hoe je het maximum uit deze passieve inkomstenbron kunt halen. Met de code ‘fotograeve’ krijg je bovendien 10 euro korting op deze verhelderende cursus, zodat je voor een prikje efficiënt van start kunt gaan met je eigen passieve avontuur.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top