Rijk worden: Ondernemen & veel geld verdienen

+ vele moneymindset en geldblokkades

Vandaag in de podcast hebben we het over “Rijk worden: Ondernemen en veel geld verdienen“. Vergeet je niet gratis te abonneren op Spotify, Apple- en Google podcasts om op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen, die gaan hoofdzakelijk over passief inkomen, de vrijheid om te leven en rijk worden in wat echt belangrijk is. 

Rijk worden: Je hoeft er niet druk, druk, druk voor te zijn.

‘Veel geld verdienen: Druk druk druk’.  Als je dat als ondernemer kunt zeggen, ben je toch fantastisch bezig?

Niet dus. Vraag dat maar aan 45-jarige Yvonne Van Dalen uit het Nederlandse Vucht.

Toen ze startte als fotograaf had ze moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, ondanks haar bomvolle agenda. Tot ze het roer helemaal omgooide. Dat bracht haar niet alleen een pak meer omzet maar ook meer tijd. Niet alleen tijd voor zichzelf en haar gezin maar ook om collega-fotografen te coachen.

Hoe ze dat precies heeft klaargespeeld? Dat hoor je in deze podcastaflevering: Over veel geld verdienen & ondernemen. Ook nog altijd ‘druk druk druk’ bezig? Dan kun je hieronder door de samenvatting van het gesprek fietsen. De tijdsaanduiding brengt je meteen naar ‘the place to be’ in de podcast om er meer over te horen.

Rijk zijn? Veel geld verdienen? Ondernemen? Dat hoeft helemaal niet druk 😉 

0:30 Hoe zag je leven eruit in je beginjaren als fotograaf?

“In 2008 ben ik in het vak gerold. In het begin fotografeerde ik bij wijze van spreken alles wat los en vast zat. Ik deed commerciële opdrachten met modellen, maakte schoolfoto’s, enzovoort. Toen mijn eerste kindje geboren was, heb ik de newbornfotografie ontdekt. Toen al wist ik al dat ik dat het allerliefste deed: werken met échte mensen en families.”

online workshop maken website maken 5 meest voorkomende fouten SEO online tips ideale klant ondernemen niche passief inkomen winst omzet klanten cursus online workshop online2

3:00 Wanneer is het besef gekomen dat er iets moest veranderen?

“In 2013 kon ik er niet meer om heen: ik moest veel te veel uren draaien om een deftig inkomen te hebben. Ik klopte soms meer dan zestig uren per week terwijl ik intussen twee kinderen had. Ik boekte een omzet van 100 à 150 euro per klant. Maar omdat foto’s maken en editen nu eenmaal tijdsintensief is, moest ik veel klanten aannemen om rond te komen. Op een bepaald moment besefte ik dat ik veel meer moest gaan inzetten op de verkoop van producten. Vanaf dan is mijn omzet echt maal tien per klant gegaan.”

3.50 en 5:15 Hoe is die klik er gekomen?

“Toen een klant in volle paniek voor mijn deur stond. Zijn pc was gecrasht en alle foto’s van zijn zes maanden oude dochtertje waren weg. Gelukkig had ik die nog, zodat ik hem uit de nood kon helpen. Wat me vooral verbaasde, is dat er in al die tijd nog niets met de beelden was gebeurd. Nochtans wilden die klanten heel graag een fotokader voor aan de muur. Maar door tijdsgebrek was het er nog niet van gekomen. Toen heb ik beslist dat ik meer producten en service aan mijn klanten moest leveren, zodat hun mooie foto’s meteen tot hun recht zouden komen, dan voel je je meteen rijk worden van liefde.”

rijk worden over geld en minset met yvonne van dalen cursus online productiviteit workflow workshop kim de graeve ondernemers passief inkomen omzet winst ideale klant niches 7

6:15 Welke stappen heb je concreet genomen om dat te realiseren?

“Allereerst heb ik resoluut de kaart van de newbornfotografie gekozen. Ik heb ook flink geknipt in de waslijst fotoshoots die ik aanbood. Dat alleen al zorgde voor meer rust in mijn hoofd. Doordat ik me ging specialiseren, kon ik mijn sessieprijs optrekken. Ik had toen ook net mijn studio, met meer ruimte en props. Daardoor kwam de kwaliteit van mijn werk nog beter tot zijn recht. ”

“Maar een echt nieuw verkoopsysteem kwam er pas nadat ik tijdens een online sessie met Anne Geddes een advertentie van Julia Kelleher over ‘in-person sales’ zag passeren. Zij sprak helemaal mijn taal. Ze vertelde dat je mensen in de eerste plaats blij moet maken. Dat doe je door een unieke service op maat te leveren. Ik kocht haar cursus en vervolgens testte ik mijn nieuwe strategie uit bij een paar klanten. Ze werden uitgenodigd om mijn nieuwe proefassortiment te komen bekijken. Die avond heb ik voor meer dan 1200 euro verkocht. Daarmee was de toon gezet. Daarna heb ik verschillende varianten uitgeprobeerd en nu heb ik een uniek systeem dat enerzijds mijn klanten zoveel blijer maakt en anderzijds mezelf veel meer voldoening geeft.”

9:10 Jij nodigt klanten dus altijd uit voor een gesprek?

“Klopt. Tenzij ze liever afstemmen via Skype of telefoon, nodig ik hen bij me uit in de studio voor een kennismaking. Ik laat ze de studio zien, toon de beschikbare garderobe en props. Zo krijgen ze al een goede look & feel. Uiteindelijk beslissen er maar weinig om de shoot niet te doen. Passen ze toch, dan heb ik doorgaans zelf al aangevoeld dat ik niet de juiste fotograaf voor hen ben.”

“Na de shoot komen ze opnieuw naar de studio om hun bestelling op te halen. Dan boeken ze vaak al meteen een volgende sessie of een jaarlijkse familieshoot. Net omdat ze zo graag een vervolg op die fijne ervaring willen. Het leuke is ook dat je zo heel veel kinderen ziet opgroeien.”

rijk worden over geld en minset met yvonne van dalen cursus online productiviteit workflow workshop kim de graeve ondernemers passief inkomen omzet winst ideale klant niches 6

10.20 en 47:00 En het levert je meer omzet en tijd op…

“Precies en zo voelt rijk worden. Terwijl ik vroeger soms dertig shootings per week deed, zijn er dat nu gemiddeld nog twee. Alle weekends en schoolvakanties ben ik vrij. Ik heb intussen een assitente die zaken voor me regelt en ik zet heel veel in op automatisering waar dat mogelijk is.”

“Doordat klanten je door en door vertrouwen, weten ze ook dat je altijd kwaliteit levert. Daardoor bestellen ze meestal veel tegelijk. Vaak krijg ik ook carte blanche, wat natuurlijk ook erg prettig is.”

12.55 Een deel van de tijd die vrijkwam gebruik je nu om andere fotografen te coachen. Wat wil je hen vooral bijbrengen?

“In de eerste plaats dat hard werken niet per definitie efficiënt werken is. Ik leg mijn klanten uit dat je jezelf gek maakt door alles aan te bieden. Je kunt gewoon niet overal sterk in zijn. Kies wat je het allerliefste doet en maak daar je sterkte van. Als mensen zien wat je waard bent, dan kun je daar ook een hoger prijskaartje aan vasthangen (en veel meer geld verdienen tot rijk worden zonder druk bezig te zijn). En dan hoef je je niet meer uit de naad te werken.”

Ik heb hier enkele leuke boeken in mijn blog over. 

13:05 Waar ligt momenteel je focus: fotograferen of coachen?


“Sinds de corona-uitbraak in maart is dat vooral online coaching. Daar is heel veel vraag naar. Toch probeer ik wekelijks nog één of twee shoots in te lassen. Daar kan ik mijn creativiteit in kwijt. Het is geweldig om klanten blij te zien met het werk dat je aflevert. Maar ook coachen geeft me veel voldoening.”

15:12 Op welke manier?

“Ik vind het fijn als andere fotografen die het serieus menen hun droom waar kunnen maken. Vaak zijn dat jonge moeders die een goede balans zoeken tussen werk en privé. Net zoals ik zelf was in het begin. Ik toon hen aan dat dat kan. Maar dan moeten ze wel beseffen dat fotografie maar een klein deel van hun onderneming uitmaakt, de rest is bedrijfsvoering. Je merkt ook duidelijk dat fotografen die zomaar wat doen, er vaak al na een paar jaar de brui aan geven. Meestal komt dat omdat ze geen structuur of plan van aanpak hadden.”

16.20 Je zegt dat er veel vraag is naar online coaching. Wat zijn je groeiplannen op dat vlak?

“Met mijn fotografie realiseer ik nu jaarlijks een omzet van zo’n 100.000 euro. Dat cijfer wil ik met mijn online coaching minstens verviervoudigen tegen eind dit jaar. Ik breid ook stelselmatig mijn actieterrein uit naar andere landen. Dat is het fijne aan internet en technologieën zoals Zoom en online klassen, die maken dat heel gemakkelijk, zo kan je wel degelijk rijk worden de dag van vandaag.”

**Wil je graag leren hoe dat in praktijk gaat? Dan is dit interessant voor je. 

rijk worden over geld en minset met yvonne van dalen cursus online productiviteit workflow workshop kim de graeve ondernemers passief inkomen omzet winst ideale klant niches 3

18:20 Als ik het goed heb begrepen is ‘the sky the limit’? Wat is bij jou de motivatie om steeds weer dat stapje verder te gaan?

“Iedereen vindt het uiteraard fijn om een comfortabel leven te kunnen leiden, maar ik ben helemaal niet materialistisch ingesteld. Ik hoef dus geen dure wagens op de oprit. Wel hou ik erg van reizen en ik wil mijn kinderen alles geven wat ze nodig hebben. Dat is voor mij echt rijk worden, ik hoef daarvoor niet rijkelijk te leven.”

“Daarnaast heb ik nog een hele grote droom. Ik zou graag een liefdadigheidsinstelling oprichten. Doel is om kansarme vrouwen en kinderen een veilige plek te geven, waar ze alle kansen krijgen. Ik vind het fijn om met het geld dat ik verdien iets te kunnen doen voor de samenleving. Dat is zeker een van mijn belangrijkste drijfveren. En verder wil ik vooral zoveel mogelijk andere fotografen motiveren om telkens weer dat stapje verder te gaan.”

22:00 Tijdens je coachingsessies dwing je fotografen om naar hun financiën te kijken. Ik merk zelf dat het toch nog vaak een taboe is om over geld te praten.

“Inderdaad, mensen doen dat niet graag. Maar geld is wel belangrijk als je bepaalde doelen wil bereiken. Daarom moet je er ook over kunnen spreken.”

rijk worden over geld en minset met yvonne van dalen cursus online productiviteit workflow workshop kim de graeve ondernemers passief inkomen omzet winst ideale klant niches 5

24:00 Ik merk ook dat praten over geld soms jaloezie bij anderen opwekt. Krijg jij daar ook mee te kampen, nu je een succesvolle ondernemer bent?

“Natuurlijk. De mensen om je heen kunnen zelfs je wil om geld te verdienen beknotten. Ik kom zelf niet uit een rijk milieu en deed vroeger negatief over mensen die veel geld verdienden. En dan kom je zelf in een situatie terecht waar je je bijvoorbeeld een groter huis kunt veroorloven. Dat was best wennen voor sommigen, dat rijk worden wordt je niet altijd gegund. Er zijn helaas ook enkele vriendschappen gestrand omwille van jaloezie. Anderzijds trek je ook veel andere mensen aan die dezelfde ambities nastreven. Het is prettig als je met zulke mensen kunt sparren en ideeën kunt uitwisselen.”

27.40 Meer geld verdienen brengt ook grotere verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe ga je daar mee om?

“Dat is een waarheid als een koe. ‘Great power comes with great responsibility’. Als je een hoge omzet wil genereren, dan moet je meer kosten maken. Heb je eens een slechte maand, dan blijven sommige kosten toch doorlopen. Dat vergeten mensen vaak. Je zet dan ook best wat geld opzij voor zulke momenten. Met andere woorden: hoe meer je verdient, hoe strategischer je moet nadenken over het geld dat je hebt. Maar voor mij is dat vooral een uitdaging. Ik denk dan: “Kom maar op met die volgende horde.”

rijk worden over geld en minset met yvonne van dalen cursus online productiviteit workflow workshop kim de graeve ondernemers passief inkomen omzet winst ideale klant niches 2

31.20 Hoe ga jij om met vrienden en kennissen die te pas en te onpas een graantje willen meepikken van je succesrecept?

“De kans is inderdaad groot dat je daar als succesvolle ondernemer mee te maken krijgt. Dan merk je bijvoorbeeld dat steeds meer mensen vragen om samen een koffie te gaan drinken en dan continu vragen stellen. Op dat moment moet je grenzen stellen, wil je niet constant gratis advies geven. Ik geef toe dat dat niet altijd makkelijk is maar het lukt me steeds beter. Dan geef ik ook eerlijk aan waarom ik daar niet in meega.”

35:30 Het lijkt me toch een hele uitdaging om internationaal te gaan. Hoe pak je dat aan?

“Al van in het begin had ik een globale aanpak voor mijn coaching in het achterhoofd. De businesscoach die ik toen in de arm heb genomen, raadde me dat ook aan. De markt die je zo kan aanspreken, wordt op die manier een heel stuk groter. Ik heb dan ook meteen een .com-URL genomen. Later heb ik een plug-in geïnstalleerd om mijn website volledig tweetalig te maken. Dat ik vijftien jaar lang heb gewerkt als beëdigd vertaler, helpt natuurlijk wel om vlot van het Nederlands naar het Engels over te schakelen.”

“Ik ben gestart met een paar kleine advertenties op Facebook in onze buurlanden. Dat sloeg meteen aan. Op den duur ontstaat er een sneeuwbaleffect, waarbij je steeds meer vrienden van vrienden bereikt. Zo kreeg ik al aanvragen uit Hong-Kong en Zuid-Afrika. Ik ben ook erg actief in Facebookgroepen voor fotografen wereldwijd.” 

**Hoe je aan de slag gaat met advertenties leer je hier

38:05 en 43.43 Via welke kanalen spreek je nog mensen aan?

“Facebook en Instagram zijn uiteraard heel handig om snel veel mensen te bereiken. Sinds kort ben ik ook vrij actief op LinkedIn, waar je heel veel fotografen terugvindt. Maar daarnaast mag je je eigen website en je e-mailmarketing niet verwaarlozen. Ik probeer zo zichtbaar mogelijk te zijn via zoveel mogelijk kanalen, elke dag opnieuw.”

“Ook belangrijk is om stap voor stap naar je doel toe te werken. Anders verdrink je gewoon in je plan van aanpak. Wat mijn coaching betreft, ben ik begonnen met VIP-dagen, waarbij ik één op één coaching aanbood. Die leverden mooie testimonials op, die ik op mijn website kon zetten. Vervolgens ben ik trajecten van drie maanden gaan aanbieden, waardoor ik de knepen van het coachen steeds beter in de vingers kreeg.”

41:00 Kun je tot slot nog enkele cruciale tips meegeven om op korte termijn grote stappen te zetten in het ondernemerschap?

 “Ik merk dat startende ondernemers vaak tegen dezelfde blokkades aanlopen. Ten eerste is dat de angst om zichtbaar te zijn. Toch is het heel belangrijk om zo visibel mogelijk te worden, wil je vooruit gaan. Als je met je camera in je handen zit te wachten tot iemand belt, zal er maar weinig gebeuren. Je moet mensen tonen wat je voor hen kan betekenen. Niet door anderen te papegaaien maar door je eigen persoonlijke boodschap te brengen. Hou ook in het achterhoofd dat fotografie heeft te maken met emoties en gevoelens. Die moet je bij je klanten zien aan te wakkeren.”

“Daarnaast wil ik er nog eens op hameren dat je jezelf moet specialiseren. Vergelijk het met een winkel. Als je winkelt waar ze vanalles verkopen, ben je nooit zo goed gediend dan in een speciaalzaak. Uiteraard kun je wel kiezen voor enkele takken van sport, zoals ik naast fotografie ook coaching doe. Maar probeer alle ‘ruis’ overboord te gooien. Dan is de boodschap naar je klant toe meteen veel duidelijker. En denk vervolgens na wat je de klant allemaal kunt bieden. Dat is zoveel meer dan enkel foto’s op een stick. Ik bied zelfs een montageservice aan, zodat mijn kaders altijd zorgvuldig worden opgehangen.”

“En zoals ik net al zei: zet zeker in op meerdere kanalen. Dan vermijd je dat je niets meer hebt als Facebook ooit beslist om er de stekker uit te trekken. Bouw je eigen e-mailbestand. Handig is om een aantal zaken gratis aan te bieden op je website, in ruil voor hun e-mailadres. Probeer aan alles wat je doet een ‘call to action’ te koppelen, waarbij je mensen ertoe beweegt om zelf contact met jou op te nemen Zo bouw je meteen ook een band op met je klant.”

Duik in je cijfers!

Weet welke omzet je jaarlijks moet realiseren, niet alleen om je rekeningen te betalen maar ook om je dromen te realiseren. Bekijk tegelijk hoeveel tijd je ter beschikking hebt. Pas dan kun je becijferen wat elke klant je moet opleveren. Probeer je zelf ook niet te veel met anderen te vergelijken. Onthoud dat elke situatie anders is.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven