Hoe leer je jezelf echt kennen aan de hand van je human design (podcast)

Wat is human design? Wat voor meerwaarde kan human design dit bieden voor jou als ondernemer of als particulier? Kan het ook een meerwaarde bieden voor wie al vrij veel zelfkennis heeft? Ik ga in gesprek van Stephanie Smolders. Stephanie is een online business- en marketing coach die ondernemers helpt hun innerlijke zelf te omarmen aan de hand van human design. Meer weten? Lees mee! 

De afleveringen worden intuïtief opgenomen en er zit om die reden geen consistentie in, wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen? Dan abonneer je je via Spotify, Apple Podcast, Google PodcastsOok via het Youtube kanaal kan je de video’s van de Freedom Unlocked volgen. 

Wat is human design?

Ik heb u uitgenodigd omdat jij natuurlijk de expert bent over human design. Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik het zelf pas officieel ben beginnen opzoeken zodra dat jij zei van: je kunt uw geboorteakte opvragen enzoverder. Dan dacht ik: oké dat moet ik eens doen. Dan heb ik dat ‘s middags nog gedaan. Ik dacht: heel interessant, ik zag al die tekentjes enzoverder. Maar eigenlijk snapte ik er nog altijd niet zo veel van. Daarom dacht: laat ik Stephanie uitnodigen. Omdat het toch wel interessant is en omdat het een vraag is dat meerdere mensen hebben. 

"Human design is een soort blueprint van je krachten en valkuilen."

Ja klopt en het is iets dat relatief nieuw is. Het systeem zelf is een samenraapsel van verschillende systemen. Onder andere astrologie, maar ook de aging, ook een beetje het chakra systeem,.. Dus het is een combinatie hybrid vorm van verschillende systemen en het geeft een kijkje in jezelf. Dus een soort van blueprint van waar jouw krachten zitten, waar jouw valkuilen kunnen zitten, waar bepaalde patronen kunnen ontstaan,… En aan de hand daarvan kan je dan bepaalde dingen gaan conditioneren, gaan afleren of gaan omarmen. Als je zegt van: ik ben altijd chaotisch, dat is iets wat ik bijvoorbeeld in human design kan zien, omarm dat als dat iets is waar je goed in bent. In plaats van dat de hele tijd willen verbloemen of beter maken. Human design is dus een soort van tool die toestemming geeft om 100% jezelf te zijn. 

Maar ik heb al veel zelfkennis. Is het dan nog wel interessant?

En ik vond dat wel interessant, in de zin van: ik heb het gevoel dat ik zelf wel heel veel zelfkennis heb. Dus dat ik in eerste instantie dacht van: goh als ik zoveel weet en voel van mezelf, is het dan nog interessant, om dan nog zo’n handleiding te hebben. 

Ja omdat voor veel mensen, als die al redelijk leven naar hun design, het een soort bevestiging is. Dit is echt iets van mij en niet van cultuur of omgeving of weet ik veel wat. Het is echt iets van mezelf en niet iets die ik heb aangeleerd om bijvoorbeeld binnen mijn oudersysteem goed te gedragen, of binnen het schoolsysteem. Daar is het vaak een soort bevestiging en dan kunnen mensen nog krachtiger dat gaan omarmen.

Zeker bijvoorbeeld als je naar bedrijven kijkt en je bent een personal brand. Ik heb bijvoorbeeld een klant gehad waar dat een probleem was en dat ze dat niet durfde laten zien dat ze chaotisch was. Dat dingen soms niet liepen zoals het moest of dat ze van de trap viel en dat soort dingen. Van het moment dat ze dat was gaan omarmen, is dat iets waar ze nu voor bekend staat. Mensen weten gewoon: ja zij is chaotisch en dat is tof. En als ze dan zelf iets voor hebben: ze hebben bijvoorbeeld hun yoghurt laten vallen en de hele vloer ligt onder, dan krijgt ze daar foto’s van. Van: oh kijk ik heb een…. en dan haar naam gedaan.

 

En je zegt: chaotisch. Hoe kun je dat dan zien aan je human design als dat erin zit? 

Bijvoorbeeld een open hoofdcenter kan zijn dat je veel dingen vergeet, veel met je hoofd in de wolken zit, veel inspiratie hebt. Maar da kan er dus ook voor zorgen dat je geen structuur hebt, een beetje al over the place bent. Je kunt ook zien of iemand impulsief is. Dat is het lean center. Dat is dat kleine vierkantje aan de linkerkant. Of aan het driehoekje aan de linkerkant bijvoorbeeld kan je zien of iemand impulsief is of dat iemand van een beetje structuur houdt. 

Ik voel me anders en voel me niet begrepen door mensen.

Ahja oke, want je ziet inderdaad heel veel pijltjes. Ik vind dat heel verwarrend op de duur. Je moet het echt wel al kunnen lezen voor je eraan uit kunt. En het is inderdaad wel tof om het nog extra te omarmen. Want wat ik bijvoorbeeld heel lang heb gevoeld en ik ben daar nu wel achter gekomen op een andere manier, maar ik dacht altijd dat ik raar was of dat ik toch op de een of andere manier er niet bijhoorde. Dan heb ik mijn eigen proces gehad daarin. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je een handleiding hebt daarin en als je ziet dat bepaalde dingen normaal zijn voor u en bij u passen, dat je u eigenlijk veel meer met je human design gaat verbinden waardoor dat je niet meer een gevoel van eenzaamheid hebt. 

Inderdaad, jij bent ook een projective qua type en dat is voor mij ook zo. Ik heb ook altijd als ik opgroeide en zelfs in mijn volwassen leven het gevoel gehad dat ik anders was. Ik voelde me anders en voelde me niet begrepen door mensen. Na een tijdje leefde ik een soort van in mijn eigen bubbel waarbij ik mensen niet toeliet. Ik had zoiets van: ze begrijpen me toch niet, dus waarom zou ik moeite doen. Voor een stukje heeft dat te maken met je type, dus zijnde projector. Omdat dat maar rond de 21% van de bevolking is.

De meerderheid van de bevolking zijn de energietypes: de generators, manifesting generators, of manifestors, daar zit een hele groep. En die reageren op een heel andere manier. Die gedragen zich op een heel andere manier. En als projector zijnde, voelt dat raar. Je denkt: heel veel mensen zijn go go go mentality, en je moet van alles en gaan! Het is uit verband getrokken hé nu, want het is niet altijd zo.

Maar als projector voel je: ik hou van slapen, ik hou van rust, ik ben heel makkelijk in het kijken naar een ander zijn systeem. Ik snap de ander altijd, maar waarom snappen ze mij niet? Dat hoort bij projector zijn. En vaak van het moment dat mensen dat zien en weten van zichzelf, dan klikt dat. Dan voelen ze zich niet meer anders. Maar voelt het meer als een bepaalde gift of kracht die ze kunnen inzetten voor zichzelf. In plaats van dat het iets is dat hun anders maakt. 

Welke 4 types bestaan er binnen human design?

Ik vind het sowieso super interessant. Je zegt: er zijn in totaal denk ik 4 verschillende types hé?

Ja er zijn 4 types en je hebt in die types ook nog een beetje een onderverdeling. Zijnde de energietypes en de niet energietypes. Wat wil zeggen dat de energietypes direct toegang hebben tot hun eigen energiebron, zijnde: de sacral heet dat in de human design. Dus die hebben direct verbinding tot hun eigen energie. En de niet energie types hebben dat niet, dus die halen dat uit hun omgeving of uit andere mensen. Of iets anders, dat hangt er een beetje vanaf. Dat gaat eigenlijk nog veel dieper. 

Maar die 4 types: je hebt dat bijvoorbeeld de generators, die zijn dan ook nog opgesplitst in de generators en de manifesting generators. Dus sommige mensen zeggen dat er 5 types zijn, maar origineel zijn er dus 4 types. Die twee alleen is al 60% van de bevolking. Dus daar gaat het al. Dus eigenlijk als je 10 mensen op een rij zou zetten: 6 daarvan zijn generators, 2 zijn projectors en dan heb je misschien een enkele manifestor of reflector.

Human design freedom adapt zelfontwikkeling

Manifestor zijn ook energietypes, maar op een andere manier dan een generator. Dat is ongeveer 8 à 9% van de bevolking en dan heb je de reflectors en dat is 1% van de bevolking. Dat zijn eigenlijk de unicorns, die kom je heel zelden tegen. Als je dat doet, heel dicht bij houden want die zijn heel handig om in je omgeving te hebben. En dat is dus de eerste onderverdeling binnen human design.

Dan heb je bijvoorbeeld ook nog je profiel wat je nog specifieker maakt. Dan kan je gaan kijken naar die vakjes: wat gekleurd is en wat niet. En dan heb je nog alle planeten en de gates die daar in staan, wat dat nog een laagje dieper gaat. Maar meestal als je begint met human design, begin je met je type en de strategie die daarbij hoort. Dus die twee zijn gelinkt aan elkaar. Dus afhankelijk welk type dat je bent, heb je een specifieke strategie om om te gaan met andere en door om te gaan met de wereld rondom jou. En dan het volgende laagje is je profiel. Als je die twee goed geïntegreerd en omarmd hebt, dan is het eigenlijk pas tijd om naar de diepere laagjes te gaan en al die pijltjes en dergelijke dingen te gaan bekijken.

De reis naar human design

En hoe ben jij in aanraking gekomen met human design?

Ja, dat is al bijna 5 jaar geleden. Ik reisde toen al fulltime. Dus op dat moment was ik toevallig ook in Frankrijk, daar ben ik nu ook. En we gingen op schrijvers retreat. Mijn vriend en ik gingen naar een kasteel in Frankrijk hier, om te schrijven. We hadden op dat moment een blog en schreef ook artikelen voor anderen. Ik zat in het freelance wereldje en ik moest nog heel wat dingen afwerken. ‘S avonds was het altijd open haardvuur. Dan deden andere mensen workshops of lezingen. 

 

En op een avond zaten we met alle vrouwen voor het vuur en iemand zei: wat is jullie human design? Wij hadden allemaal iets van: geen idee waar je het over hebt. Toen ging zij het voor ons lezen en uitleggen en dergelijke. En dat was toen heel interessant. En het eerste moment dat ik toen hoorde: je bent een projector en je moet wachten op de uitnodiging en je bent niet een implementatie en als je iets wil bereiken moet je daarvoor gaan etc. Dat is niet jouw type. 

 

En toen dacht ik: shit, dat is exact wat ik doe. Vroeger was ik heel erg van: als ik iets wil, dan moet ik ervoor gaan. Dat was wat altijd tegen mij gezegd was. Ik kom uit een ondernemersfamilie. En daar was het: als je iets wil bereiken, dan moet jezelf het initiatief nemen. Dan ga je mensen moeten bellen en er achteraan gaan en al dat soort dingen.

Het mag ook makkelijk zijn

En ik kreeg altijd het deksel op mijn gezicht. Mensen zeiden altijd: nu niet of het was te direct of weet ik veel wat. Terwijl als ik niets deed, kwam alles naar me toe. En ik kon niet begrijpen waarom dat dat op dat moment zo voor mij werkte. En toen zei de persoon die mijn human design aan het lezen was: dat is logisch. Jij bent niet hier om te initiëren, om de eerste stap te zetten. Jij gaat gewoon je eigen ding doen en mensen gaan wel zien van: dat is tof wat zij aan het doen is. En ze gaan u uitnodigingen voor eender wat. Het mag ook makkelijk zijn. 

 

En ik dacht: oké. Dat vond ik op dat moment niet zo tof. Dus ik ging de andere kant op. Maar na een tijdje ging ik me toch verdiepen in human design, omdat dat stemmetje in mijn hoofd toch bleef zeggen: het mag ook makkelijk zijn, het mag ook op uw manier gaan. En dan ben ik er dieper op ingegaan en zelf gaan onderzoeken en gaan experimenteren.

Het gaat erom dat je je eigen ding doet

Ik ben wel getriggerd door wat dat je zegt. Want ik heb natuurlijk ook mijn ding opzocht. En ik begreep de uitnodiging heel goed. Alleen denk ik wel dat daar ook een valkuil in zit omdat je dan geen stappen onderneemt. Want ik heb wel het gevoel dat ik nog altijd heel veel onderneem en mensen contacteer, maar wel op een open manier. Het is oké als ze geen zin hebben en uiteindelijk past het wel eens op een ander moment. Hoe vind jij daar de balans in dan?

Ja dat stukje wachten op de uitnodiging is altijd iets waar mensen voor terugkomen. Omdat: het klinkt heel passief, maar het is helemaal niet passief. Het gaat erom dat je je eigen ding doet en heel goed weet van: oké, dit zijn de dingen waar ik super goed in ben, waar ik in uitblink. Dit zijn de dingen waar in mijn tijd en energie wil in stoppen en ik own dat helemaal. Ik zie mijn eigen talenten, ik sta voor mijn eigen talenten. 

Om een voorbeeld te geven: als iemand heel goed kan koken en iemand anders zegt: wow,  je kunt kei goed koken. En ze zegt: ahja dat is maar gewoon. Nee. Als projector is het heel belangrijk om dan te zeggen: ja, ik kan kei goed koken en ik doe workshops en ik doe dit en ik doe dat. Zodat mensen zeggen: ohja, je moet eens bij mij komen koken, dat wil ik heel graag. Dan heb je de uitnodiging. Dus het begint voor een projector altijd heel erg bij jezelf. Goed gaan erkennen: waar ik wil uitnodigingen voor, waar ben ik goed in. En dan wel mensen de mogelijkheid geven om je uit te nodigen. 

freedom adapt zelfontwikkeling

Als jij nooit een call to action doet, als jij nooit zegt: dit zijn de opties om met mij te werken, als je geen makkelijk systeem hebt, waarop mensen met jou een gesprek kunnen boeken, of iets kunnen kopen, dan blokkeer je je uitnodiging. Dus het gaat er wel om om het effectief ook te zeggen. Het is alleen dat bijvoorbeeld cold e-mailing of cold calling is iets wat ik afraadt voor een projector. Maar dat wil niet zeggen dat je geen e-maillijst kan starten uit jezelf. Als iemand bijvoorbeeld vraagt: hé, heb je geen e-maillijst? Dat wil niet zeggen dat je geen e-maillijst kan starten. Dat kan zeker als jij dat heel tof vindt om te doen. 

Luisteren naar je energieflow

Dat snap ik wel heel hard inderdaad. Want zo werk ik altijd wel al. Omdat op de een of andere manier kreeg ik van het andere totaal geen energie. Dus daar ben ik dan volledig mee gestopt. Dus dat is wel tof. Is dat voor u ook een heel moeilijke zoektocht geweest? Of viel dat wel mee? 

Goh, in het begin was het wel met vallen en opstaan. Omdat hiervoor had ik een marketing agency waarmee ik dus het schrijfstuk op mij nam en een reissite waar ik ook die actiestappen zette. Dus ik deed cold e-mailing en ik ging naar heel veel events en dat soort dingen. En ik pitchte mezelf en onze agency voor speaker opportunities. Maar dat vlotte niet. En dan deden we andere dingen.

Mijn vriend bijvoorbeeld is ook een projector, maar dat invitation stuk is voor hem veel makkelijker. En hij doet dat heel erg natuurlijk. Hij kreeg de ene na de andere uitnodiging en dat vlotte heel goed en dat ging heel snel. De resultaten die hij daaruit haalde waren ook veel groter dan mijn resultaten waarvoor ik uren stond te trekken om hetzelfde te bereiken zeg maar. Dus hij is dat voor mij ook een stukje een les in geweest om te zien van: het kan ook op die manier. Het hoeft niet: ik trekken en sleuren om dingen gedaan te krijgen. En opvolging en nog eens bellen en al dat soort dingen. Het mag ook makkelijk zijn. 

Gewoon springen en doen

freedom adapt zelfontwikkeling

En dan heb ik na 2 jaar, om daarmee te experimenteren, alles opgezegd. Omdat als projector ben je heel goed in mensen begeleiden, natuurlijke coach, heel goed in 1 op 1 contacten etc. Maar wat ik deed binnen de marketing agency kwam totaal niet overeen. Dus toen kwam voor mij die keuze. 

Ik wou al heel lang coaching gaan doen en ik wou al heel lang meer in die rol stappen. Maar ik dacht: das is te makkelijk voor mij. Dat komt te natuurlijk. Ik moet daar eerst opleiding voor doen en ik moet daar eerst 10 jaar ervaring voor hebben en al dat soort dingen. Ja en toen dacht ik: het is gewoon springen en dat gaan doen. En het mag makkelijk zijn. Het mag simpel zijn voor mij om mensen te coachen. Ik hoef daar geen jaren opleiding voor te doen. Wat ik wel uiteindelijk een beetje zo gedaan heb. Omdat ik dat telkens wou leren en mezelf wou tegenkomen daarin. Ik heb toen dus alles opgezegd en echt voor mijn human design gekozen. Ik ben gaan doen wat ik wou doen.

Wie ben jij als persoon en wat past bij u als ondernemer zijnde?

En wat doe je nu op dit moment specifiek? Want je hebt uw human design verwerkt in je bedrijf ook. Dus waar ben je nu voornamelijk mee bezig? 

Ja, ik help en begeleid mensen echt te gaan leven vanuit zichzelf en dat in hun bedrijf toe te passen. De term business coach is een beetje de term die ik erop plak. Maar ik kijk ook mee naar hoe dat je u voelt en welke stappen dat je in uw relatie zet en al dat soort dingen. Ja, dat is iets wat niet per se met marketing ofzo naar voren komt. Maar  ik ga dus heel goed kijken naar: hoe is die persoon en wat past daar goed bij als ondernemer zijnde. En is uw bedrijf aangepast of werkt dat met u of tegen u. En daar gaan we stappen in zetten.

Ik heb in mijn human design best wel wat strategische dingen zitten dus als iemand bij mij komt en zegt: daar wil ik naartoe, dan zie ik meteen die roadmap. En voor mij is het dan: no brainer. Eerst gaan we dit en dat doen en dan is dit uw volgende stap. Dus het is een hybrid vorm tussen coaching en consulting om iemand van waar hij zit en vaak waar hij vastzit in eigen patronen en systemen, naar dat niveau te brengen dat ze heel graag willen, maar eigenlijk geen idee hebben hoe ze daar komen.

Strategisch type binnen human design

Is het strategische typisch voor een projector? Want ik ben ook heel strategisch. 

Ja, het strategische en in systemen werken in structuren. Voor sommigen mensen is dat dus een technisch systeem bijvoorbeeld. Die zijn heel goed in een specifiek systeem zoals Asana of Slack. Sommige mensen zijn heel goed in familiepatronen of in systemen binnen mensen. Of denkpatronen. Maar alles wat in een systeem of een box gezet zou worden, dat is voor een projector heel simpel. 

human design zelfontwikkeling strategie kim de graeve manifestor.jpg

Wel interessant. Want Manu mijn partner is een generator. En ik ben bv heel snel mee met: hoe maak ik een website. Niet dat ik daar warm van wordt, maar ik ben wel snel mee. En nu moet hij ook een website maken en hoe die daarmee zit te klooien. Dan denk ik echt: alle, dat is toch logisch? 

Ja, voor een projector is dat heel logisch om dat snel te zien. Wij zien heel snel hoe iets of iemand werkt. Maar een generator, die zijn heel erg met hun eigen proces bezig. Die zien zichzelf heel goed, maar de ander veel minder. Dat is een veralgemening hé. Maar voor een projector is het heel makkelijk om een ander of een ander systeem te zien, maar moeilijk om onszelf te zien. Dat is echt een proces met veel zelfontwikkeling. Voor een generator is het eerder omgekeerd.

Als projector heb je een laserfocus

Super interessant. Ik vind wel echt interessant ook. Want op een bepaald moment zeg je: projectors zijn gemaakt voor 1 op 1 . Nu businesswise, ik vind mijn agenda bijvoorbeeld heel belangrijk. Je hebt het ook gezegd: rust. Ik vind rust super belangrijk. Ik voel mij ook leeglopen als het te druk wordt. Dus ik vind bijvoorbeeld 1 op 1 heel vermoeiend om die reden. Als ik 2 gesprekken 1 op 1 heb gehad, dan ben ik op. Hoe doe je dat dan? 

Dat is een beetje het algemene advies. Ik zou specifieker moeten kijken naar bepaalde  variables in jouw design. Maar voor projectors, die hebben een laserfocus. Die hebben een soort van laserbeam en die gaan helemaal intunen op de persoon, het ding of de groep die voor jou zit. Het hangt er vanaf hoeveel mensen jij kan dragen in 1 setting. 

Voor mij: ik kan makkelijk tot 15 mensen ongeveer dragen en voor iedereen individueel bepaalde dingetjes nog oppikken. Maar als het over een bepaald nummer gaat, vind ik het moeilijk. Omdat het dan teveel in 1 keer op mij afkomt. Dus voor mij 1 op 1, ja dat is vermoeiend. Maar ik kan veel sneller dieper gaan en to the point komen. Waarbij dat dan een combinatie is van ja: in je bedrijf kan je 1 op 1 aanbieden en is dat dan bijvoorbeeld je higher ticket. Mensen weten dan: ik krijg alles wat ik nodig heb om 10 minuten, in plaats van bij een ander op 2u, voor hetzelfde effect te hebben. En ook een beetje scalability van: wat is voor mij haalbaar om in groepen te gaan werken. 

Als ik bijvoorbeeld iets van een training of een workshop of iets dergelijks geef, doe ik dat liever live. Dan opgenomen. Voor mij werkt dat veel fijner. Ik doe het 1 keer live, ik neem het op en dat kun je achteraf kopen. Omdat ik dan kan inzoomen op de mensen die aan de andere kant zitten. Als het gewoon overdracht is, dan maakt de groep niet zoveel uit. Maar als ik iets specifiek moet uitleggen, of we gaan oefeningen doen of iets dergelijks, dan vind ik het veel fijner om in kleinere groepjes te werken of om co-coaches te hebben. Of om andere mensen erbij te hebben die ondersteunen en die bepaalde taken oppakken.

Ik werk bijvoorbeeld met Anne onder andere, Anne Neijens. En als we dan een workshop geven, vangt zij een deel op. Waardoor ik niet 4 uur aan een stuk alles moet dragen. Maar dat we dat verdelen en ik dan rustpauzes tussenin kan hebben om even totaal iets anders te gaan doen. 

Je diensten schaalbaar maken: 1 op 1 contact

Super interessant. Ik vind wel echt interessant ook. Want op een bepaald moment zeg je: projectors zijn gemaakt voor 1 op 1 . Nu businesswise, ik vind mijn agenda bijvoorbeeld heel belangrijk. Je hebt het ook gezegd: rust. Ik vind rust super belangrijk. Ik voel mij ook leeglopen als het te druk wordt. Dus ik vind bijvoorbeeld 1 op 1 heel vermoeiend om die reden. Als ik 2 gesprekken 1 op 1 heb gehad, dan ben ik op. Hoe doe je dat dan? 

Goh, op zich valt dat wel mee. Ik ben best wel specifiek dat ik maar 2,5 dag per week gesprekken heb met andere mensen, dus coachsessies met mensen. Dat is dus de dinsdag, woensdagvoormiddag en donderdag. Dat zijn de enige coach momenten dat ik met andere mensen zit. Maandag, vrijdag en woensdagnamiddag houd ik vrij om dat een beetje op te vangen. Anders word ik heel bitter en irritant als andere mensen mijn agenda gaan beheren. Dat vind ik niet tof. 

Ook als klanten gaan vragen: ja, maar ik kan niet op die momenten. Dan moeten ze enkele weken verder gaan kijken. Ik ga heel zelden dan ergens in mijn tijd dat gaan inplannen. En dat is gewoon iets wat ik heel duidelijk communiceer en laat weten. En doe ook maximum 4 gesprekken op een dag. Soms zelfs maar 3, het hangt er een beetje vanaf wie waar zit dat ik maar kan dragen. En daar moet gewoon een prijs tegenover staan dan. Dat is het logische. Als je schaalbaar dingen wil maken, als je 1 op 1 wil aanbieden, dan is dat tegen een bedrag. Wat dat wel goed voelt voor jou omdat wel te gaan doen. 

Ja, dat heb ik ook. Moest ik dan een bedrag en de waarde die eraan vasthangt, dat we meer aan de high end kant gaan. Toen ik je hoorde zeggen: 4 gesprekken per dag, voelde ik mijn maag al omkeren. Ik word daar al misselijk van. Zijn er dingen waar jij nog tegenaan loopt bij human design? Want het is toch echt wel wat studeren om dat te kunnen? Of denk ik dat?

Ja en nee. Ik ben bijvoorbeeld qua profiel een 6.2. Wat wil zeggen dat ik een rolemodel ben, een mermaid. Dat wil ook zeggen dat ik veel tijd alleen nodig heb. Maar voor mij is studeren altijd heel makkelijk geweest. Als ik 1 keer iets hoor of lees of iets dergelijks, dan snap ik vrij snel in het grote verband waar dat zit. Dus als ik dan genoeg ga proberen en ga oefenen en ga vertellen of vertalen, dan zit dat er in. Terwijl voor sommige mensen is studeren echt een hel en is dat niet makkelijk en zien ze niet de structuur en het systeem in een specifiek iets.

Wiskunde is dan weer totaal niet mijn ding. Daar zie ik het systeem niet in. Maar bijvoorbeeld in talen ofzo, omdat ik al zolang reis. Voor mij is bijvoorbeeld logisch om een taal die ik totaal niet ken, om daar wel systemen in te zien. En dan te denken: ohja maar bepaalde woorden eindigen op dit omdat. Dan zonder dat ik daar iets voor leer, snap ik dat wel. En dat is ook wel een beetje hoe het met human design is gegaan. Maar ik heb mezelf ook wel tijd gegeven om in het systeem in stukjes te gaan. Omdat het best een overwhelming ding kan zijn en je heel diep kan gaan. 

freedom adapt zelfontwikkeling

Ik ga nu bijvoorbeeld specifiek in op entrepreneurship en je bedrijf en jezelf als ondernemer, maar je kan ook gaan kijken naar gezonde voeding, relaties, je kinderen,.. Binnen human design kan je dingen gaan toepassen op iets heel specifiek. Je moet mij bijvoorbeeld niet gaan vragen wat je moet eten specifiek voor jouw human design, dat weet ik niet. Er zijn andere mensen die daar heel goed in zijn. En ik verwacht ook niet van mezelf dat ik dat soort dingen ook goed ken. Ik hoef human design niet van A tot Z te kennen, zolang ik maar mensen kan helpen met de kennis die ik op dit moment heb. 

'Er is nog zoveel dat ik kan leren, dus ik ga er nog niets mee doen.'

Dat vind ik wel fijn dat je dat zegt. Want dat is eigenlijk met alles zo hé. Ik kan mij ook voorstellen dat simpelweg niet alles u interesseert. Dan heeft het ook geen zin dat je daar energie in steekt. Heel veel mensen durven bijvoorbeeld in hun bedrijf geen stappen te zetten, omdat ze dan denken: dan moet ik alles kunnen. 

Ik zie mezelf bijvoorbeeld als strategisch visionair, ik weet hoe dat ik alle systemen strategisch in elkaar kan klikken. En ik weet genoeg over crypto (lees hier meer over mijn reis naar financiële vrijheid) , maar ik ben er geen expert in. Ik implementeer het gewoon tot op een bepaald niveau in mijn leven, zodat ik er de benefits uit kan krijgen. Daarom vind ik het heel mooi dat je dat zegt ook. Want het is hier net hetzelfde. Dat je echt wel mag luisteren naar uw eigen energie en uw interesse en u tot dat mag beperken.

"Mensen met een 1 lijn in hun profiel hebben nooit het gevoel: ik weet nu genoeg."

Ja en je hebt je hele leven om ergens altijd dieper en dieper in te gaan. Als je dat wil. Maar bijvoorbeeld de 1 lijn in een profiel, stel dat je een 1 nummertje heb in je profiel, die houden van details, die houden van ergens helemaal in te gaan. Die gaan pas stappen zetten totdat ze een bepaalde fundering hebben gelegd. Totdat zij het gevoel hebben: nu weet ik genoeg om op te gaan bouwen. 

 

Maar de valkuil is hier: dat de fundering nooit genoeg is. Ze gaan nooit het gevoel hebben: ik weet nu genoeg. En daardoor dus zelden stappen gaan zetten. Dus 1 van de dingen die ik bijvoorbeeld doe als zo iemand bij mij komt. Die zeggen: ik moet altijd meer en groter en dieper en meer details. Dan gaan we samen kijken: wat staat er al, wat weet je al? Want des te meer dat je weet, kom je erachter dat je nog niet zoveel weet. 

Daar is een speciale naam voor, een principe. Dat is een grote valkuil voor mensen die in human design een 1 lijn hebben zitten. Omdat die op de details en op de fundering aan zitten en dus de hele tijd het gevoel hebben: er is nog zoveel dat ik kan leren, dus ik ga er nog niets mee doen, want ik ben nog niet de expert

Ik ben wel benieuwd, want ik heb een 5/1. Is dat dan dat? 

Ja, dat is dat. Die wil graag details weten, die wil graag een bepaalde fundering hebben en die zal veel sneller dieper gaan dan iemand anders. Bijvoorbeeld voor mij als een 2 lijn, mij maakt dat niet zoveel uit hoe ver dat ik zit op een niveau. Maar een 1 lijn, die gaan vaak meer weten dan dat ze eigenlijk laten zien.

Wat dat ik inderdaad heb is: ik ga zo in obsessie mood. Als ik bijvoorbeeld wou leren over beleggen: dan ging ik 3 weken elke dag en nacht daar mee bezig zijn. Elke cursus en boek die ik vond, bekeek ik. Totdat ik het gevoel had: oké, ik kan statistieken lezen, ik kan alles. Oké, en nu laat ik het los en dan na 3 weken heb ik inderdaad mijn aandelen gekocht en mijn strategie opgezet, maar dan ben ik daar niet meer mee bezig geweest. En dat heb ik bijvoorbeeld wel. Ik wil het tot in detail weten en dan laat ik het volledig los, dan vind ik het goed genoeg. Dat is mijn proces.

Dit is genoeg kennis voor mij

Wat je nu beschrijft is heel herkenbaar. Dat hoor ik bij een 1 lijn bijna altijd. Dat stukje loslaten dat is wel iets dat niet per se er gebruikelijk in zit. Wel als ze dat van zichzelf weten en daar de bewustwording van hebben van: ik weet dat ik dit doe, dus op een gegeven moment moet ik het van mezelf loslaten. En dat is iets wat daar bijvoorbeeld mee ga helpen. Tot op welk punt is het voor jou genoeg en vanaf daar moet je het loslaten. Want anders blijven ze daar een soort van aan vasthangen. 

Je zei daarnet: crypto (gratis cursus crypto), ik weet daar wel genoeg van. Waarschijnlijk weet jij meer dan dat je nu laat zien. Omdat voor jou logisch is dat je tot op een dieper niveau gaat. Terwijl, ik weet ook wel een beetje wat crypto is, maar dat zal niet vergelijkbaar zijn met wat dat jij daarvan weet.

Wat dat ik inderdaad heb is: ik ga zo in obsessie mood. Als ik bijvoorbeeld wou leren over beleggen: dan ging ik 3 weken elke dag en nacht daar mee bezig zijn. Elke cursus en boek die ik vond, bekeek ik. Totdat ik het gevoel had: oké, ik kan statistieken lezen, ik kan alles. Oké, en nu laat ik het los en dan na 3 weken heb ik inderdaad mijn aandelen gekocht en mijn strategie opgezet, maar dan ben ik daar niet meer mee bezig geweest. En dat heb ik bijvoorbeeld wel. Ik wil het tot in detail weten en dan laat ik het volledig los, dan vind ik het goed genoeg. Dat is mijn proces.

Ja plus de 1 lijn en projector gekoppeld is: ik ga heel graag in 1 specifiek ding. En met die laserfocus ga je veel meer gedaan krijgen dan dat je 5 verschillende dingen gaat doen. Want jouw energie kan dat eigenlijk niet dragen om verschillende dingen tegelijk te doen. 

De 2 nummers in je human design lijn zijn altijd een beetje elkaars tegenpool.

Ja, zo voel ik dat ook wel heel hard. Nu dat we over die nummers bezig zijn: waarvoor staat de 5 in mijn human design? 

Je hebt altijd 2 nummers in je profiel zitten en vaak zijn dat een beetje de tegenpolen van elkaar. Dus daar zit dan het stukje leren in balans brengen. Maar een 5 staat voor de hero. Een 5 is vaak wel een grotere groep, spreken voor een grote groep. Dat is vaak: ik heb dit geleerd, ik heb deze stappen gezet, heel veel details van dit opgevat vanuit mijn 1 lijn en nu gaan we met z’n allen actie doen. Jij zet dan de stap van: hey, dit gaan we doen. En dan moet je het zelf maar oplossen.

human design zelfontwikkeling kim de graeve balans

 Een 5 lijn is niet het type: handje vasthouden en een beetje betuttelen. Nee. Huppakee, dit is de actie stap die we gaan doen, dit is de visie. Dit is de hero mode, dit is waar we voor gaan en nu gaan we stappen zetten. De valkuil hierbij een 5 lijn is: iedereen willen helpen. Want een 5 lijn heeft altijd het idee: ik moet zoveel mogelijk mensen aanraken en aanzetten in mijn verhaal. Maar je kan niet iedereen helpen, je hoeft niet iedereen te helpen. 

 

Als een projector zijnde: alleen de mensen die jou zien, die jouw expertise aannemen, die van jou vragen: ik wil meegenomen worden, alleen die mensen meenemen. Niet trekken aan een dood paard. Maar dat is soms de valkuil voor een 5 lijn. Dat ze de hele community en het liefst nog de hele wereld zouden willen meenemen in hun actie. Maar dat gaat niet en dat is vaak een frustratie.

Help geen mensen ten koste van jezelf

Het is bijna griezelig hoe on the point, on the spot dat je daar zit. Want bij mij is dat inderdaad heel lang een valkuil geweest. Ik wou iedereen helpen ten koste van mezelf. En tot op een bepaald moment dat ik echt gezegd heb: ik ga luidop zeggen wat ik niet meer wil. En dan zeg ik: ik wil geen klanten meer borstvoeden. Of ik kan nu niet naar de sportschool trekken als jij niet wil sporten. Maar door het eigenlijk al in mijn podcasts en teksten te zeggen, stoot ik die mensen al af. En dat is een beetje een soort verdedigingsmodus geworden, op een goede manier. 

 

Het is op een positieve manier dat ik het inzet. Om mezelf daarvan te behoeden, want als ze in mijn programma per ongeluk zouden terechtkomen, zou ik het ergens waarschijnlijk toch weer proberen. Ik vind het bijvoorbeeld super vervelend als mensen in het midden van een programma afhaken of dat de motivatie wegvalt. Dan heb ik het gevoel dat het mijn schuld is, of dat ik daarvoor verantwoordelijk ben. Terwijl je daar helemaal niets aan kunt doen natuurlijk.

"Als projector zijnde zie je altijd de potentie in een ander."

Ja, dat is een stukje die 5 lijn. Want die wil heel graag van: hey, ik heb jullie nu dit gegeven en ik heb dat gedaan. En ik heb dat zelf een stukje doorleefd. Het is nu aan jullie om het te doen. Ik ga niet stap voor stap met u meelopen en achter uw gat aanzitten. Dat is niet de 5 lijn. Die doet dat niet. Maar die verwacht dat wel van zichzelf om dat te doen. Want die ziet wel de potentie. 

 

Zeker als projector zijnde zie je de potentie in de ander en denk je: waarom doe je dit nu niet. Daar zit vaak de frustratie om te leren van gewoon te zeggen: dit is de visie, dit is waar we voor gaan. En nu stap je allemaal op de trein en ga je zelf de trein aanstoken. Ik ga van voor zitten en de machinist zijn. Ik ga zeggen waar we naartoe rijden, maar jullie moeten zorgen dat het vuur aangestoken wordt en dat alles onderhouden is en dat het spoort werkt. Al dat soort dingen moet jezelf doen. 

Ja, dat snap ik. Daar voel ik mij goed bij. En welk nummer heb jij vanvoor staan dan? 

Bij mij staat er een 6. Ik heb een 6/2. En de 6 staat voor rolemodel. En die heeft drie verschillende levensfases. Dus van 0 tem 30 is een levensfase. 30 tem 50 en 50+. Dus ik zit nu in mijn middelste levensfase. Dat heeft ‘on the roof’. Dat wil zeggen dat ik nu ga kijken naar mensen om me heen en naar mijn eigen proces. Wat heb ik allemaal meegemaakt en wat kan ik daaruit allemaal leren om te gaan verder doordragen. Rolemodel, echt vanuit mezelf, wat zijn mijn ervaringen, hoe kan ik het vanuit mijn perspectief vertellen. 

 

En tot en met van 0 tem 30 leeft een 6 lijn als een 3. En 3 is trial and error. Is experimenteren, is met uw gezicht op de grond vallen. Is heel veel dingen ervaren. Vaak een beetje turbulent en op en neer. Dus nu mijn 2e fase is te gaan kijken wat heb ik daar allemaal geleerd, welke lessen zitten daarin. Welke reflecties kan ik daaruit maken om nu stappen daarmee te gaan zetten. Wat wil ik afleren, wt wil ik wel bijhouden, wat is wel van mij, wat is niet van mij, hoe kan ik meer mezelf zijn bijvoorbeeld. Dat soort dingetjes. Omdat ik altijd het gevoel heb gehad: ik hoor er niet bij. Hoe kan ik dat nu wel gaan voelen dat ik er wel bij hoor. Dat soort dingen. Daar zit ik nu een beetje in.

Human design inzetten in het dagelijks leven

Om het concreet te maken: hoe gebruik je dat voor jezelf nu? Hoe zet je dat in in uw huidige leven op dit moment dan?

Bij mij staat er een 6. Ik heb een 6/2. En de 6 staat voor rolemodel. En die heeft drie verschillende levensfases. Dus van 0 tem 30 is een levensfase. 30 tem 50 en 50+. Dus ik zit nu in mijn middelste levensfase. Dat heeft ‘on the roof’. Dat wil zeggen dat ik nu ga kijken naar mensen om me heen en naar mijn eigen proces. Wat heb ik allemaal meegemaakt en wat kan ik daaruit allemaal leren om te gaan verder doordragen. Rolemodel, echt vanuit mezelf, wat zijn mijn ervaringen, hoe kan ik het vanuit mijn perspectief vertellen. 

 

En tot en met van 0 tem 30 leeft een 6 lijn als een 3. En 3 is trial and error. Is experimenteren, is met uw gezicht op de grond vallen. Is heel veel dingen ervaren. Vaak een beetje turbulent en op en neer. Dus nu mijn 2e fase is te gaan kijken wat heb ik daar allemaal geleerd, welke lessen zitten daarin. Welke reflecties kan ik daaruit maken om nu stappen daarmee te gaan zetten. Wat wil ik afleren, wt wil ik wel bijhouden, wat is wel van mij, wat is niet van mij, hoe kan ik meer mezelf zijn bijvoorbeeld. Dat soort dingetjes. Omdat ik altijd het gevoel heb gehad: ik hoor er niet bij. Hoe kan ik dat nu wel gaan voelen dat ik er wel bij hoor. Dat soort dingen. Daar zit ik nu een beetje in.

Ja, super mooi. ik ben wel heel nieuwsgierig. Want dat moet zo griezelig geweest zijn voor u: als je dat niet ziet in uw omgeving dat dat gebeurt en je voelt van: ik wil wel graag zichtbaar zijn om de stappen te doen. Dat moet echt wel een heavy proces geweest zijn.

Ja, dat is ook echt met trial and error geweest. Ik ben als tiener een aantal keer in tv programma’s geweest. Een aantal keer waarvan, ik dacht: dat zou ik nooit opnieuw doen. 

Ik ben wel nieuwsgierig. Wat voor tv programma’s dan?

1 keer op Vijftv. Dat ze uw huis komen ombouwen. Ik had mijn ouders ingeschreven om hun huis te laten verbouwen en dat ze het dan moesten verkopen. Ze hebben het nooit verkocht want dat was mijn idee om dat te doen. En daarna heb meegedaan aan boer zoekt vrouw. Dat is iets wat ik heel zelden vertel. In 2009 heb ik meegedaan aan de Belgische boer zoekt vrouw. Eigenlijk meer met het principe van: ik wil heel graag dat soort ervaringen hebben. Niet per se dat ik met die boer wil trouwen of weet ik veel wat. Maar ik wou gewoon heel graag zichtbaar zijn en bepaalde visies en inzichten delen. En dan heb je niet zoveel opties. Dan heb ik met een weddenschap met een vriendin, want die stookte mij dan wel een beetje op, heb ik dat gedaan. 

zelfontwikkeling strategie kim de graeve focus

En dan echt gaan experimenteren daarna. Bijvoorbeeld: voor dat YouTube een ding was, ging ik YouTube video’s maken. Ik had een blog op mijn 16e, ik schreef voor kleine magazines, columns, etc. Ik reageerde op columns in de flair en dat soort dingen. Omdat ik dat heel graag wou, maar niemand in mijn omgeving wist dat ik dat soort dingen deed. Ik had een blog, maar mijn vrienden wisten dat niet. Ik had dan wel ‘blogfriends’ van Antwerpen en weet ik veel wat die dat dan lazen, maar de mensen dicht bij mij wisten dat soort dingen niet. Dus ik heb het echt moeten leren omarmen dat mensen mij mogen zien en lezen en ervaren voor wie ik ben. Ook de mensen die dicht bij mij staan.

De meerwaarde van human design voor jou als ondernemer

Misschien is het nog leuk om toch voordat we afronden te vertellen waarom dat het een meerwaarde is om uw human design te kennen. Zeker als ondernemers of ook als particulier. 

Ja het is sowieso voor iedereen interessant om in uw human design te gaan duiken. Al is het maar om voor jezelf bevestiging te krijgen van: oh, bepaalde dingen zijn van mezelf en dat mag ik omarmen. Maar zeker als je vragen hebt van: wat wil ik eigenlijk met mijn leven. Wat zijn mijn talenten? Soms vragen mensen tijdens een interview of een sollicitatie bijvoorbeeld: waar ben je heel goed in? En dan geven mensen de standaardantwoorden. Met human design kan je dus echt gaan ontdekken wat jouw supertalenten zijn. Dat is heel duidelijk daarin. En daarin kan je je dan ook verder gaan ontwikkelen.

Maar ook: waarom krijg ik energie van bepaalde dingen en van bepaalde dingen niet. Hoe kan ik omgaan met anderen? Hoe kan ik omgaan met mezelf? Als je dat soort vragen hebt, dan is human design een tool die je kan helpen om daarin inzicht te gaan krijgen. En ik raad het altijd aan iedereen aan. Vaak als ik erover praat, krijg ik uitnodigingen van overal: kan je dit eens snel voor mij bekijken? Hoe zit dit of dat in mijn human design? 

 

Ik woon nu in het vakantiehuis van mijn vriend zijn nonkel. En daar vertel ik dan ook wat ik doe en dat ik bedrijven help en dat ik human design daarvoor gebruik als tool. En dan zie je gewoon die oogjes van: hu? Wat doe jij? Want zij werken gewoon alletwee in een nine to five job. En dan zeggen ze: kan je dat ook eens voor mij doen, want dat is wel tof. En dan zie je zelfs voor particulieren die gewoon ergens werken of voor ondernemers dat ze daar dingen uithalen. Van: ohja, dat heb ik altijd gevoeld. Of ik heb altijd het idee dat ik heel veel ideeën krijg. 

human design zelfontwikkeling kim de graeve ontdek je talent

"Human design is niet het antwoord op alles. Het is een tool. "

Bijvoorbeeld een open hoofd in human design is iets heel gebruikelijk, dat dat niet gekleurd is wil dat zeggen. Dat zijn mensen die heel veel ideeën hebben en heel veel inspiratie, maar dus ook beïnvloedbaar zijn door de ideeën en de media en et cetera om zich heen. Als ik in coaching zit met iemand die dat heeft, ga ik niet te veel ideeën geven want dat is super overwhelming. Dan ga ik gewoon kijken van: welke ideeën heb jezelf? Laten we daar eerst mee beginnen. En om dan te gaan onderzoeken: zijn die ideeën van jezelf of zijn die van je concurrentie? Het kan je in zoveel dingen een antwoord geven. Of toch ik elk geval een beetje de awareness open trekken. 

 

Maar human design is ook niet het antwoord op alles. Het is maar een tool, het is maar een systeem. Dus net zoals dat je ene personality test gaat doen of dat je je astrologie gaat lezen. Het kan je een aantal inzichten geven waarmee je voor jezelf aan de slag kan gaan voor je zelfontwikkeling. 

Meer blogposts & podcastafleveringen:

Wat met leads die niet gekocht hebben in je salesfunnel?
Kim De Graeve

Sales funnel leads omzetten in klanten, hoe doe je dat? Let’s talk about sales funnel leads. Hoe kan je de leads die je via je

Lees verder »
Nooit meer overweldigd en alles zelf doen: mijn uitbesteden en delegeren geheimen - Kim De Graeve
Kim De Graeve

Tijd tekort? Een nieuwe kijk op uitbesteden en delegeren voor effectieve productiviteit. Tijd tekort als ondernemer? In de moderne zakelijke wereld streven veel ondernemers naar

Lees verder »
Ga NIET budgetteren als je financieel vrij wilt worden Kim De Graeve
Kim De Graeve

Financiële Vrijheid: Waarom Je Moet Stoppen met Budgetteren en Beginnen met Leven Budgetteren wordt in de wereld van financiële planning vaak gezien als een essentieel

Lees verder »
Geld mindset: negatieve gedachten over geld loslaten
Kim De Graeve

Een positieve geld mindset in 4 stappen Hoe is jouw geld mindset? Negatieve gedachten rond geld kunnen als een verstikkende deken aanvoelen, waardoor het moeilijk

Lees verder »
Waarom 1:1 ondernemers falen bij opschalen naar groepsprogramma's Kim De Graeve
Kim De Graeve

Succesvol opschalen: Hoe groepsprogramma’s ondernemers financiële vrijheid kan bieden In een wereld waarin tijd en energie schaars zijn voor ondernemers, kan het succesvol opschalen van

Lees verder »
Kim De Graeve

De sleutel tot financiële vrijheid: Ontdekken en benutten van jouw kernkwadrant. Het bereiken van financiële vrijheid begint echter niet met alleen maar geld verdienen of

Lees verder »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven