Hoe bouw je een community & membership op? (podcast)

Dit najaar startte ik met een membership, voor ik echter goed en wel aan de slag ging, ging ik aanleunen bij Tineke Zwart. Zij is businesscoach en is al sinds begin 2021 actief met een memberships en een community. 

De afleveringen worden intuïtief opgenomen en er zit om die reden geen consistentie in, wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen? Dan abonneer je je via SpotifyApple PodcastGoogle PodcastsOok via het Youtube kanaal kan je de video’s van de Freedom Unlocked volgen. 

Waarom starten met een membership?

Tineke, ik ben blij dat je wou komen. Ik ben eventjes ingetuned in het Membership bij jou, omdat ik ook zelf graag wou starten met een membership. Waarom ben jij begonnen met een membership?

Ik ben ermee begonnen omdat ik vol zat qua 1-op-1 coaching. Er was een wachtlijst. Ik ben eind 2018 begonnen met mijn bedrijf. 2019 was een prima jaar en in 2020 ging het heel hard. Toen had ik meerdere programma’s voor ondernemers, starters, etc. Die kwamen allemaal vol te zitten en ik ben slecht in nee zeggen. Dus ik vond het lastig om nee te moeten zeggen en mensen niet te kunnen helpen. Het kwam dus vanuit noodzaak. Ik wou zoveel mogelijk mensen helpen.

Negatieve adviezen van buitenaf

Hoe bouw je een community en membership op tineke zwart kim de graeve freedom unlocked podcast freedom adapt verbinding passief inkomen

Ik dacht: als ik nu eens een groep creëer met iedereen bij elkaar waar ze mijn energie kunnen krijgen. Want dat is wat ik heel vaak hoorde van klanten. Alleen al het idee dat ik er elke week ben en dat ze even kunnen connecten via bv een video op Facebook, was voor hen heel waardevol. En ik ben natuurlijk ook een ondernemer die bezig is met geld verdienen.

En ik wist dat ik evenementen organiseren leuk vond. Ik heb hiervoor namelijk in loondienst gewerkt waarbij ik verantwoordelijk was voor invitation only evenementen. Dan koos ik bijvoorbeeld sprekers en inhoud dus ik wist dat ik dat heel leuk vond. Dus waarom niet iets soortgelijks doen in mijn bedrijf. Dat klopte gewoon en was een logische volgende stap.

Heel veel mensen zeiden nog: niet doen, het is veel gedoe. Maar ik dacht: ik ga laten zien dat ik het wel kan. Het was een soort extra fuel voor mij. Ik wou ook wat voor zijn op de rest. Ik weet bijvoorbeeld dat Amerika altijd een paar jaar voor loopt op ons en dat alles van daar komt overgewaaid. Daar waren ze wel al heel erg bezig met memberships. Dus ik dacht: als ik daar alvast mee start, ben heb ik voorsprong en dan kan ik ook weer mijn klanten goed adviseren over memberships. Wat wel doen en wat niet.

Grenzen aangeven en nee zeggen

Je zegt ook ik ben niet goed in ‘nee’ zeggen. Is een membership daar ook geen les in?

Ja, heel erg. En in die zin heeft het totaal niet goed uitgepakt. Ik ben het membership gestart in februari dus het is zo’n 10 maanden live. Ik ben blij dat ik ermee ben gestart, maar het doel waarvoor ik het gestart ben, heeft het totaal gemist. Het membership bleek een laagdrempelige manier om kennis te maken met mij. En door dat membership wilden alleen maar meer mensen gecoacht worden en werden de wachtlijsten nog langer. Het probleem werd dus groter.

 

Dus ik moet veel beter grenzen leren aangeven. Dat doe ik ondertussen wel al beter. Zo is er in het membership 1 Q&A en daarnaast mogen ze mij geen 1 op 1 vragen stellen. Dat is voor mezelf een heel fijne oefening. Grenzen aangeven is voor mij een leerproces.

Hoe doe je dat dan precies?

Ik leg het altijd heel erg uit. En zeg ook dat ik het lastig vind. Ik was altijd bang dat ik meteen een bitch zou zijn, arrogant zou zijn. Dus wat ik nu zeg is: ik bedank altijd de persoon en zeg dat ik het heel lastig vind om te zeggen. Ik heb nog nooit gehad dat iemand dan slecht reageert. Mensen begrijpen het dan wel. Want vaak de gewoon onwetendheid bij de mensen.

Kiezen tussen twee kwaden

Dat vind ik interessant. Want ook bij mij komen mensen, zelfs mensen die niet in een programma zitten, met hele levensvragen.

Hoe reageer jij daar dan op?

Ik zeg nooit nee, maar ik heb vaak wel iets: dit is veel erbij. Want ik heb trajecten waar ik dat in doe, dus het voelt dubbel. Maar ik vind jou manier wel heel mooi.

In het begin deed ik het wel. Want het is tegelijkertijd een mooie manier om iemand klant te maken. Want als je iemand helpt, kun je makkelijk een bruggetje maken naar ene upsell. Dus ik adviseer mijn klanten ook vaak: beantwoord wel alles, maar zorg dat je een upsell eraan kan verbinden. Maar bij mij is niet meer het probleem dat er niet genoeg klanten zijn. Het probleem is eerder tijd en grenzen. Daarom ben ik nu wat meer kortaf. Dat vind ik wel lastig.

Er zijn momenten dat je iets meer ruimte hebt. Maar op andere momenten niet.

Nee klopt, en het is altijd lastig om te kiezen tussen twee kwaden. Of je stelt de mensen teleur die 6 min audio hebben ingesproken voor niets. Of je neemt je energie weg. Maar dan kies ik meestal toch voor mijn eigen energie. Ik weet namelijk dat als ik voldoende goeie energie hebt dat dat mijn klanten, en uiteindelijk ook de vraag steller, ten goede komt.

Terugblik op 10 maanden membership

Hoe kijk je er nu op terug? Iedereen zei dat je geen membership moet doen en je doet het nu 10 maanden.

Heel goed. Het is me goed meegevallen. Ik was goed voorbereid op het ergste, ik was helemaal oké geweest om het los te laten, maar het voel me mee. Net doordat ik zo was voorbereid op het ergste. Dat komt ook mede door mijn VA. Zij is zo goed. Zij behandelt bijna alles. Al het negatieve krijg ik eigenlijk niet mee. Bijvoorbeeld mensen die afmelden, ik zie dat niet. Ze melden zich bij haar af en zij handelt dat verder af. Ik krijg bijvoorbeeld wel de bestellingen binnen. Dus in mijn wereld is iedereen tevreden. Ignorance is a bless.

We hebben nu ook bepaalde processen, zoals het afmelden, zoveel mogelijk geautomatiseerd wat veel tijd spaart.

De kracht van automatiseren

Ik heb de podcast over je membership beluisterd waar je vertelt welke stappen je veel tijd kosten. Die stappen heb ik meteen geautomatiseerd.

Ik wist dat ook door bijvoorbeeld Celine Charlotte. Zij heeft ook gedeeld wat haar valkuilen waren waardoor ik ook heel veel dingen vooraf al kan oppakken. Bijvoorbeeld het gehele betalen via incasso kan soms wat problemen veroorzaken. Mensen die geen geld op de rekening hebben en waarbij het dus niet betaald is. Of mensen die zich afgemeld hebben, maar waarbij het toch nog van de rekening gaat. Jij hebt volgens mij een doorlopend membership, toch?

Ik ben nog aan het twijfelen, ik ga dat uittesten.

Want wat bij mij een beetje onhandig is: ik werk ik maandthema’s. Je kunt dus elke maand instappen en uitstappen. Daar heb ik heel bewust voor gekozen, maar het is niet altijd even handig, want je hebt dus elke maand aanmeldingen en afmeldingen. Dat is dus administratief veel werk.

En bij mij: de maand start bijvoorbeeld op een bepaalde datum, maar als iemand een week voor die datum instapt, dan kan het zijn dat die persoon te laat is om zich uit te schrijven voor de volgende maand. Dus dat was een probleem, maar ondertussen weet ik dat Plug and Pay kan mailen om de incassodatum aan te passen.

Het voelt inderdaad nog altijd heel veel om te doen. Toch?

Ja, maar het is het zo waard. Ik heb ondertussen ook een 2e VA. Zij vinden het leuk om te doen en ik heb enkel het leuke gedeelte. Dus ik kan het eigenlijk iedereen aanraden. Maar je moet houden van automatiseren, van groeien. Je moet wel een beetje een typische ondernemer zijn om dat te doen. Maar dat ben jij. Welk type human design ben jij ook al weer?

1-op-1 coaching of in groep met een membership?

Een projector ben ik. Ik heb het gisteren laten lezen, dus ik vond het heel boeiend.

Ik ben ook een projector. Wij zijn dus beide wel een soort van leiders die het leuk vinden om mensen mee te nemen. Dat moet je natuurlijk wel leuk vinden, want een membership is met grotere aantallen. Je moet niet op zoek gaan naar de 1-op-1 verbinding. Je moet er je oké bij voelen dat er mensen in je membership zitten die je helemaal niet kent.

Ja, ik word net heel moe van 1-op-1. Ik vind het leuk om in groep te coachen.

Wat was één van de grote drama verhalen die jij vooraf had gehoord over een membership? Want ik heb er niet zoveel gehoord.

Meerdere. Wat vooral steeds gezegd werd was dat administratieve stuk. Daar liet ik me niet door afschrikken, want een VA kan dat oplossen. Wat vooral werd gezegd in mijn geval, waarbij ik dus maandelijks een ander thema heb, is het continu lanceren. Maar dat is eigenlijk ook zo op het moment dat je het 3 maandelijks doet. Ik merkte dat dat een projectie was van hun. Zij vinden lanceren lastig, maar ik vind het superleuk. Ik moest namelijk niet veel meer doen voor mijn verkoop. Er waren wachtlijsten en het werd zelfs een beetje saai. Ik houd net van marketing en verkopen. Dus ik dacht: ik wil lanceren! Ik haal daar veel marketing en saleslessen uit.

Maandelijkse lancering

En waarom lanceer je elke maand en niet constant?

Ik had voor een maand gekozen om meerder redenen. Het klonk heel overzichtelijk, ik kon dan een maand vooruit denken. En ik wou een way out hebben. Ik zag heel veel mensen die een meteen een membership deden voor een jaar. Maar een van mijn drijfveren is variatie. Dus ik wou niet iets starten waar ik een jaar of een half jaar aan zou vasthangen. Ik wist niet of ik het leuk zou vinden. Dus het was ook een beetje vanuit de gedachte dat ik elke maand kan stoppen als ik het niets vond.

Ik vind die maandthema’s best wel leuk omdat ik heel erg geloof in de wet van Perkins. Die wet zegt: je doet iets binnen de tijd die je hebt. Dus ik pak elke maand een thema waar we heel diep op ingaan. En ik trigger mensen om er heel diep op in te gaan. Ik merk dat er heel veel transformaties mogelijk zijn op die manier.

En het is ook strategisch. Ik merk doordat het zo makkelijk is om in en uit te stappen, is de drempel kleiner voor de mensen. Financieel is het geen mega bedrag en mentaal gezien kost het een maand van je leven. Ik heb daardoor heel wat aanmeldingen.

Fear of missing out

Het is ook een beetje voor de community. Hoe meer mensen in de community zitten, hoe meer andere mensen het FOMO gevoel krijgen.

En de laatste reden: ik ben altijd heel gevoelig voor energie. Ik voel altijd de energie van mijn groepen. Ik wil dus mensen die er echt wel willen zijn. En als je het langer dan een maand doet, heb je altijd mensen die erin zitten, maar die het eigenlijk gewoon ‘uitzitten’ omdat ze zich bijvoorbeeld voor 3 maand hebben ingeschreven. Dus ik dacht als ik het maandelijks doe, dan heb ik elke maand alleen maar mensen die er echt willen zijn. En energie doet iets. Door productieve energie, blijf je in beweging.

Hoe meer mensen in de community zitten, hoe meer andere mensen het FOMO gevoel krijgen.

De invloed van energie

Hoe bouw je een community en membership op tineke zwart kim de graeve freedom unlocked podcast freedom adapt verbinding passief inkomen mindset

Leuk dat je dat zegt. Ik heb dat ook. Ik voel de energie, zelfs door mijn scherm. Heb je het al gehad in het membership dat je dacht: oei, hier gaat het niet goed? De energie voelt niet goed. En wat doe je daar dan aan?

Dat heb ik nog niet gehad. Ik heb wel gehad dat mijn eigen energie meestal niet goed voelde. Ik heb meestal een weekend om te lanceren. Op maandag lanceren we, dus om zondag doe ik meestal de stories en de mails. Eigenlijk heb ik er altijd zin in. Maar ik heb wel eens gehad dat ik me niet zo lekker voelde en er geen zo’n zin in had. Ik merkte dat meteen in mijn aanmeldingen. Er waren veel minder aanmeldingen dus de energie was ook minder in de groep. Er waren minder mensen, dus minder reacties etc. Maar ik heb dan liever wat minder aanmeldingen zodat ik mezelf even wat rust kan geven dan andersom.

Ik heb ook 1 keer gehad dat de energie ook in gevaar kwam doordat 1 iemand in het membership iedereen ging bellen. Ik kreeg daar mails van dat mensen dat niet leuk vonden. Dus dat bracht de energie in gevaar. Ik heb haar toen heel duidelijk aangesproken dat dat niet kan, dat het niet gewaardeerd wordt. En als ze er niet mee zou stoppen, dat ik haar eruit zou zetten. Je moet de groep wel echt beschermen op dat moment. Ik heb toen ook wel met haar samen even meegedacht hoe ze haar marketing op een andere en betere manier kon aanpakken.

Hoe hoger de aantallen, hoe hoger de omzet, maar ook hoe meer gedoe. De ene keer doe ik het goed, de andere keer minder, maar dat is oké.

Samenwerken met gastsprekers

Ik vind het ook leuk om niet alleen zelf te groeien, maar ook anderen erin mee te nemen. Ik doe dus ook maandelijks een masterclass met een andere expert. Dat kost best wel wat tijd, maar zij halen daar ook weer klanten uit. Het is exposure voor hen. Ik haal nieuwe volgers binnen door hen. Dus het is leuk, maar wel veel gedoe. Jij hebt ook externe sprekers, toch?

Ja, ik doe dat altijd in mijn programma’s. Ik vind dat heel leuk. Je krijgt toch weer een andere invalshoek vaak over zaken waar je zelf niet veel over weet. En ik vind het leuk om mee te leren.

Precies! Ik denk ook elke maand: met welke spreker zou ik zelf ook leuk vinden om te horen.

Ja, dat vind ik een van de leukste dingen tot nu toe.

En heb je iets van doel voor je membership? Qua aantal mensen? Of laat je dat een beetje los.

Ik heb net heel hard gelanceerd en mijn energie zit wel een beetje laag op dit momentik ben nog aan het bekomen van die lancering. Ik wou dit graag al starten, maar wou nog niet met minimums werken. Mijn energie is ook terug te zien in de aanmeldingen. Maar het moet leuk blijven.

Dat vind ik ook. Ik weet bijvoorbeeld ook dat ik bij sommige maanden meer omzet had kunnen genereren als ik meer had gepromoot etc. Maar het mag niet ten koste gaan van hoe leuk ik het vind en van mijn eigen energie. Die kost wil ik niet betalen.

De opstart van een membership

Met hoeveel ben jij gestart in het begin?

Wij zijn toen gestart met 150. Toen heb ik hem heel goedkoop aangeboden. Ik wou het een no brainer maken. Toen was het maar 47 euro en je kreeg heel veel. Ik heb zoiets van: ik heb liever 100 keer 47 dan 3 keer 1000. Ik wilde de groep ook zo groot mogelijk hebben, want dat zou mij energie geven. Even later werd het 97, maar toen vonden heel veel mensen het zo waardevol dat ze zijn blijven hangen.

Toen heb ik wel lang gepromoot. Ik wist dat ik het graag wilde en ik heb mensen daar ook in meegenomen. Ik heb had er best wel een groot ding van gemaakt waardoor mensen benieuwd waren of ik het ging redden. Mensen kwamen ook een beetje spieken om te kijken of ik af zou gaan. Dat was in die zin wel heel slim, omdat mensen heel nieuwsgierig waren geworden.

Het gevoel van schaarste

Ik merk ook wel dat het marketingtechnisch goed werkt als het een soort van schaarste is.

Ik wil nog eventjes teruggaan naar het per maand verkopen. Een maandabonnement is ook wat ik doen. Maar ik twijfelde tussen het eventjes kort open zetten of het doorlopend open te houden. Waarom heb jij gekozen voor een lancering?

Ik wil het nog wel eens testen, maar ik heb om meerdere redenen gekozen voor een lancering. Praktisch gezien want anders zaten we in het begin met die betalingen. Dus dat iemand dan bijvoorbeeld nu al zou instappen voor volgende maand, dat was vervelend voor de incasso betalingen. Nu is dat ondertussen opgelost.

Ik merk ook wel dat het marketingtechnisch goed werkt als het een soort van schaarste is. Dus als ze maar tijdelijk kunnen inschrijven. Het is elke maand een soort happening. De energie ligt dan heel erg bij de groep. Dit is het: er komt niemand bij. We zijn niet al met volgende maand bezig, we zijn bezig in het nu. Ik doe het altijd een week vooraf open.

Zijn er nog dingen die je ernaast doet?

Ik heb meerder dingen. De mastermind is mijn grootste inkomstenbron per maand. Daarnaast heb ik nog de business academy. Dat is 3 maanden echt intensief voor startende ondernemers. Het transformers programma, dat is meer voor als je al op 10K zit per maand. Ook 1-op-1 coaching. Dat is dan weer eerder voor mensen die al op 20K zitten per maand.

En waar ik nu dus mee bezig ben is e online business school. Een online business programma van 1000 euro. Dat heb ik gelanceerd omdat heel veel mensen vanuit de mastermind doorwilden met mij. Die wilden nog meer van me leren en zijn dus doorgestroomd naar de business school. Dat was een soort antwoord op de mastermind.

Geen paniek bij late instappers

Wat ik jou als laatste wil meegeven. Als je straks wel met deuren dicht en deuren open gaat werken: weet dat de meeste aanmeldingen pas in de laatste 16 uur komen. Ik vond dat in het begin heel moeilijk.

Super vreemd, want in mijn vorige business was dat totaal niet het geval. Maar inderdaad met deze vorm van ondernemen merk ik dat iedereen heel laat instapt. Ik schrok daar echt van.

Om het te versnellen heb ik wel gewerkt met twee bonussen die mensen krijgen als ze meteen inschrijven. Dus die instant gratification. Als we geld uitgeven, willen we meteen iets terug. Maar ik merk wel dat het veel mensen nog steeds niet boeit. Ik denk wel dat dat ook deels komt doordat ik de focus daar nog niet heel hard op leg.

Hoe bouw je een community en membership op tineke zwart kim de graeve freedom unlocked podcast freedom adapt verbinding passief inkomen energie mindset verandering

Hoe combineer je alles?

Nog een laatste vraag. Ik vind het echt zot hoeveel diensten jij hebt. Hoe combineer je dat allemaal?

Ik ben niet de ondernemer die heel passief werkt. Dat wil ik niet. Tenminste nu nog niet. Ik ben nog alleen met mijn vriend, wij hebben geen kinderen. Dus ben ook heel flexibel wat dat betreft. Ik vind dit leuk en werk momenteel dus ook wel nog 30 a 40 uur per week.

Maandag is eigenlijk mijn dag. Dan ben ik gewoon grotendeels vrij. Geen afspraken in de agenda. ’s Ochtends start ik de groepen wel op met die live, maar dat gaat heel natuurlijk. Daar hoef ik geen voorbereiding voor te doen. Ik check 3x per dag mijn mail en beantwoord dan alles meteen. Zodat het meteen weg is. Ik check een paar keer per dag mijn app. Op dinsdag en woensdag heb ik mijn coachdagen. Dus dan heb ik mijn calls tussen 10u en 15u ongeveer. Dat zijn dan wel volle dagen, maar dat vind ik leuk. En op donderdag heb ik vaak 1 a 2 Q&A’s. Op vrijdag heb ik vaak niets staan ofwel dit soort dingen zoals deze podcast vandaag. Mijn weken zijn dus best wel vol, maar het voelt voor mij niet té vol. Daarin zin wij anders denk ik.

Van gratis naar betalend membership

Hoe bouw je een community en membership op tineke zwart kim de graeve freedom unlocked podcast freedom adapt verbinding mindset energie passief inkomen

Ja, maar ik droom ook wel al lang van een membership. Ik denk dat ik daar 3 jaar geleden voor het eerst begon over na te denken. Dan heb ik één gratis gehad en kwam ik ook elke donderdag live. Op de duur had ik zoiets van: wat ben ik aan het doen.

Ja, in het begin als je marktwaarde nog niet zo hoog is, is dat heel slim om te doen. Ik had vroeger ook een gratis community, maar op een gegeven moment kun je je er echt wel voor laten betalen.

Inderdaad, maar dat had ik toen nog niet eerder gezien. Ik ben altijd heel erg geweest van het alleen ondernemen. Ik durf nog niet zo heel lang aanleunen tegen anderen. Dat is iets nieuws sinds het laatste jaar. Ik wist het allemaal ook niet. Ik dacht: heel leuk, geen agenda. Maar ik verloor ook heel veel tijd aan dingen, doordat ik geen structuur had.

Ikzelf heb heel veel kaders nodig. Als ik kaders heb waarbinnen ik kan spelen, dingen kan doen, dan stroomt het bij mij op de een of andere manier.

Bij mij is er een rust teruggekeerd sinds ik beslist heb om een membership te doen. Ik heb dan beslist: om maandag en donderdag ga ik werken. Op dinsdag, woensdag en vrijdag ben ik vrij.

Laatste tip...

Nog een laatste tip misschien voor jou: ik ging heel concreet maken wat ze gingen ontdekken in een bepaalde periode. Sommige mensen vinden dat niet zo fijn. Maar mijn doelgroep vindt dat wel heel fijn en dat werkt wel heel goed in de promotie.

In het membership Adapt neem ik je mee op m’n reis naar financieel & mentale vrijheid. Daarbij krijg je ook toegang tot mijn netwerk, alle mensen die me geholpen hebben om te staan waar ik nu sta. Lijkt dit je iets? Schrijf je hieronder in! 

Meer blogposts & podcastafleveringen:

Hypnose angsten paniekaanvallen spiritualiteit nlp anne neijnens kim de graeve freedom unlocked angsten overwinnen hypnotherapie hypnose zonder controleverlies
laura De winter

Hypnose triggert wel mijn nieuwsgierigheid. Daarom ga ik in gesprek met Anne Neijnens. Zij is hypnose coach en heeft begeleide hypnoses aan ondernemers die bepaalde blokkades willen overwinnen. Lees mee!

Lees verder »
5 redenen waarom je mag stoppen met sparen en pensioensparen kim de graeve ondernemen podcast passief inkomen beleggen crypto bitcoin aandelen etf goud zilver huizen vastgoed markt koers
KimDeGraeve

Waarom mag je vandaag echt wel stoppen met sparen en pensioensparen terwijl je in de plaats veel beter gaat gaan investeren.

Lees verder »
Hoe werkt rtt therapie hypnose cognitieve gedragstherapie holistisch auto-immuunziekte romy nijkamp
laura De winter

Romy legt je heel mooi uit hoe RTT werkt maar vertelt je ook over NLP, hypnose en de kracht van eerlijk zijn met jezelf, communicatie, auto immuunziekte…

Lees verder »
talenten omzetten werkgerelateerde omgeving
laura De winter

Heel veel mensen worstelen met het erkennen en herkennen dat ze talenten hebben. Dus daarom deze podcastaflevering met Manu, loopbaancoach. Lees mee!

Lees verder »
Geldblokkades omzetten dankzij affirmaties​ kim de graeve freedom unlocked freedom adapt
laura De winter

Vandaag doen we eens wat anders, ik neem je graag mee in een affirmaties audio waar we focussen op limiterende gedachten rond geld.

Lees verder »
passief inkomen genereren makkelijk kim de graeve freedom unlocked adapt investeren mindset bitcoin crypto
laura De winter

Oh kim! Ik wil dolgraag passief inkomen gaan genereren want dan hoef ik niet persé meer te werken. Waarom is dit een verkeerde gedachtengang? Lees mee!

Lees verder »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top