Geld tips -> 25% meer winst 🇧🇪 zonder extra werk

Geld tips: De Kracht van Auteursrechten voor Creatieven en Ondernemers

In deze aflevering duiken we diep in de wereld van auteursrechten en hoe creatieven en ondernemers hiermee om kunnen gaan binnen hun vakgebied, met een speciale nadruk op geld tips om het meeste uit deze rechten te halen.

Wie komt in aanmerking voor deze geweldige geld tips?
Belgische eenmanszaken, bijberoepers als ze als freelancer in opdracht van anderen & vennootschappen komen in aanmerking, als ze auteursrechtelijk beschermde werken maken. Dat is heel ruim en gaat over onder meer fotografie, grafisch ontwerp, copywriting, social media ads, audiovisueel werk, online trainingen, contentcreatie …

Wat zijn auteursrechten nu precies?

Dat zijn de rechten die het werk van ‘auteurs’ beschermen. Door je in auteursrechten te laten betalen sta je (een stuk van) die rechten af aan je opdrachtgever. Vroeger konden veel creatieve beroepen daar niet de vruchten van plukken. Nu kan dat gelukkig wel. De achterliggende gedachte van deze gunstmaatregel is dat individuele creatieve geesten zo een sterkere (financiële) positie krijgen tegenover hun vaak grotere opdrachtgever. Het kan hier gaan om schrijvers, zangers, muzikanten maar uiteraard ook fotografen.

Geld Tips voor het Optimaliseren van Auteursrechten

Als creatieve professional is het essentieel om de waarde van je auteursrechten te begrijpen en te benutten. Hier volgen enkele geld tips om het maximale uit je auteursrechten te halen:

  1. Ken je rechten: Neem de tijd om de basisprincipes van auteursrechten te begrijpen, inclusief hoe ze ontstaan, wat ze beschermen en hoe lang ze duren. Dit geeft je een solide basis om je werk te beschermen en te gelde te maken.

  2. Registreer je werk: Hoewel auteursrechten automatisch ontstaan zodra een werk gecreëerd is, kan het registreren van je werk bij een auteursrechtenbureau extra bescherming bieden en het gemakkelijker maken om in geval van geschillen je rechten te bewijzen.

  3. Gebruik licenties: Overweeg om licenties te verlenen voor het gebruik van je werk aan anderen. Dit kan variëren van eenmalige licenties voor specifieke projecten tot langdurige licentieovereenkomsten voor doorlopend gebruik.

  4. Monetizeer je portfolio: Verken verschillende manieren om geld te verdienen met je creatieve portfolio, zoals de verkoop van prints, merchandise, digitale downloads, enzovoort.

  5. Wees proactief: Bescherm actief je auteursrechten door regelmatig het internet en andere platforms te monitoren op inbreuken op je werk. Neem indien nodig juridische stappen om je rechten te handhaven en vergoedingen te verkrijgen voor inbreukmakend gebruik.

Creative Shelter: Maximaliseer je Auteursrechten

Terwijl het beheren van auteursrechten essentieel is voor creatieve professionals, kan het ook een tijdrovende en complexe taak zijn. Hier komt Creative Shelter om de hoek kijken. Als een toonaangevend platform voor auteursrechtenbeheer biedt Creative Shelter een uitgebreide suite van tools en diensten om creatieve professionals te helpen bij het beheren, beschermen en monetizen van hun auteursrechten. Zie ook deze video

🇧🇪 Eenmanszaken Je ontvangt met code ‘KDG2024’ 2 jaar premium voor de prijs van een classic.Account aanmaken kan via ​www.kimdegraeve.be/creative​ (referral code ‘KDG2024’ vermelden bij aanmaken account).

🇧🇪 Vennootschappen Inschrijven kan door te mailen naar ​stan@creativeshelter.be​. Vermeld zeker dat je via Kim komt, zo ontvang je 2 jaar premium gratis (t.w.v. €500)

geld tips meer winst dankzij auteursrechten creative shelter

Geld tips: Wat is nu het financiële voordeel van je te laten uitkeren in auteursrechten?

Auteursrechten worden aan een veel lager tarief belast dan een gewoon beroepsinkomen. Een voorbeeld. Als je 1.000 euro factureert aan je opdrachtgever in de vorm van gewone prestaties, dan kunnen de belastingen tot 50% oplopen. Factureer je aan een opdrachtgever 1.000 euro, dan houd je daar netto 925 euro van over. Dat is dus een enorm verschil.

Wanneer weet je zeker dat je helemaal in orde bent met de fiscus?

Vraag advies aan een expert vooraleer je gaat factureren via auteursrechten. Zorg in elk geval dat je contract met de klant in orde is. Een gespecialiseerd bedrijf als Creative Shelter kan je helpen om een en ander te vereenvoudigen. Dat bureau neemt alle administratieve rompslomp van eenmanszaken over, waardoor ook zij vlot auteursrechten kunnen factureren aan zakelijke klanten, zonder dat die zelf de roerende voorheffing moeten doorstorten.

🇧🇪 Eenmanszaken Je ontvangt met code ‘KDG2024’ 2 jaar premium voor de prijs van een classic.Account aanmaken kan via ​www.kimdegraeve.be/creative​ (referral code ‘KDG2024’ vermelden bij aanmaken account).

🇧🇪 Vennootschappen Inschrijven kan door te mailen naar ​stan@creativeshelter.be​. Vermeld zeker dat je via Kim komt, zo ontvang je 2 jaar premium gratis (t.w.v. €500)

Extra geld tips: Check ook de Q&A rond creative Shelter

Heeft het zin om je in auteursrechten te laten uitbetalen als je freelancer in bijberoep bent.

Net voor die doelgroep zijn auteursrechten erg interessant. Ik leg het even uit. Ben je freelancer in bijberoep, dan bouw je al pensioenrechten op via je hoofdberoep. Maar toch betaal je ook in bijberoep sociale bijdragen, terwijl je daar geen extra pensioenrechten voor in ruil krijgt.
Omdat je al een inkomen hebt uit je hoofdberoep, wordt je extra appeltje voor de dorst ook zwaarder belast dan wanneer je volledig zelfstandig bent.
Via auteursrechten maak je van een deel van de inkomsten uit je bijberoep een roerend inkomen, waardoor je die hoge lasten aanzienlijk verlicht.
Procentueel gezien is het voordeel van auteursrechten voor freelancers in bijberoep bijgevolg nog groter dan voor volledig zelfstandigen.”

Dat is perfect mogelijk. Wel moeten zij dan het recht krijgen om je werk verder te gebruiken, te kopiëren, enzovoort… Zoals ik in de podcast hebt verteld, hangt alles af van de afspraken die je hierover maakt, of dat nu met een particulier of een bedrijf is.”“Het meest lastige is wel – zoals ik ook de podcast heb aangehaald – dat je op de auteursrechten roerende voorheffing verschuldigd bent en dat die moet worden ingehouden bij de bron. Dat betekent extra administratie voor je klant. Aan bedrijven kun je nog vragen om die moeite te doen maar het is twijfelachtig of een particulier hierin mee zal willen gaan. Ook voor jezelf is het niet prettig als je klant achteraf vragen van de fiscus krijgt omdat hij de roerende voorheffing toch niet heeft ingehouden. Net daarom is het interessant om met ons in zee te gaan. Wij regelen alle administratieve rompslomp achter de schermen en zorgen dat de klant niet zelf de roerende voorheffing hoeft door te storten. Of het nu om particulieren of bedrijven gaat, maakt voor ons in feite geen verschil.”

“Strikt juridisch genomen moet je dat inderdaad doen. Als fotograaf bijvoorbeeld heb je er ook alle baat bij dat de klant op voorhand weet wat hij mag verwachten en voor welke doeleinden hij bijvoorbeeld je werk mag gebruiken. Goede afspraken maken goede vrienden, weet je wel.”

“Het criterium om auteursrechten te kunnen vragen is dat het resultaat van je werk voldoende origineel is. Als je foto’s voldoen aan die voorwaarde, kan dat perfect. Wel moet je er rekening mee houden dat je dan een reproductie maakt van iets waar ook auteursrechten aan gekoppeld kunnen zijn. Bij het fotograferen van zo’n gebouw moet je dus toestemming krijgen van de architect. Het is dus best mogelijk dat je auteursrechten betaalt om de foto te mogen maken en daarna zelf aan je klant auteursrechten vraagt als je zorgt voor een unieke reproductie.

Elke zelfstandige die met ons samenwerkt, factureert via ons aan de eindklant. We werken met zeer uitgebreide algemene voorwaarden, die wij altijd communiceren. In principe zijn dat voor elke klant dezelfde, maar uiteraard staan we open voor suggesties. Vindt een freelancer specifieke zaken echt belangrijk, dan kunnen we die meenemen.

De facturen die wij uitsturen hebben een vaste template. Daarin staat duidelijk wie de opdracht – jij dus – heeft uitgevoerd. Beschik je over een logo, dan kunnen we dat toevoegen. We kiezen er bewust voor om niet de huisstijl van onze klant te gebruiken. We willen dat eindklanten beseffen dat wij de tussenpartij zijn die ervoor zorgt dat jullie zich niet bezig hoeven te houden met de roerende voorheffing en andere administratieve rompslomp.

We begrijpen best dat creatieve freelancers hun manier van communiceren tegenover de klant belangrijk vinden. Anderzijds moeten ze ook beseffen dat de persoon die de factuur in zijn handen krijgt, vaak zelfs niet de eigenlijke opdrachtgever is. Je mag het belang van de huisstijl op een factuur dan ook niet overschatten. Veel facturen worden immers automatisch geboekt zonder dat er nog iemand naar die factuur kijkt. Het lijkt me belangrijker dat je meer kan verdienen en dat je factuur zonder zorgen wordt opgemaakt, verstuurd en opgevolgd.

Absoluut. Ook freelancers die maximum 25.000 euro verdienen en die vrijstelling hebben, kunnen via Creative Shelter eenvoudig auteursrechten factureren. Je moet je als freelancer alleen afvragen of het wel verstandig is om gebruik te maken van die vrijstelling. Je hoeft de klant dan weliswaar geen btw aan te rekenen maar je kunt ook geen btw recupereren voor het materiaal dat je aankoopt. Dat is wel een afweging die je moet maken en iets wat je best met je boekhouder opneemt

Nog meer geld tips rond auteursrechten en extra winst

Als je werkt met auteursrechten, is het dan nog mogelijk om voorschotfacturen te maken?

Zeker. Het is dan wel belangrijk dat die voorschotfactuur creatief werk omvat. Maak je achteraf nog een factuur waar alleen bijbestellingen op staan, dan zul je daar weliswaar geen auteursrechten voor kunnen vragen, aangezien dit geen deel uitmaakt van je creatieve denkwerk. Ook niet-creatieve prestaties kun je trouwens via Creative Shelter factureren, maar de voordelen van auteursrechten zal je er dan niet uit halen.

Het hangt er vanaf wat je met die cadeaubon kunt kopen. Als dat pakweg enkel fotoafdrukken zijn van een reportage, dan kan dat niet. Kun je er een fotoreportage – een creatieve prestatie dus – mee kopen, dan is die cadeaubon eigenlijk een soort voorschotfactuur en dan kun je er wel degelijk auteursrechten op toepassen.

Uiteraard. Intussen hebben we een team van vijf medewerkers waarop klanten kunnen rekenen. Naomi zorgt ervoor dat elke nieuwkomer de nodige hulp krijgt om te kunnen opstarten. We geven trouwens ook geregeld infosessies op verschillende locaties. Of je kunt op onze site een infosessie bekijken. Wil je nog meer diepgaande informatie over auteursrechten zelf, dan vind je heel veel informatie terug op www.auteursrechten.be. En uiteraard staan wij ook altijd ter beschikking voor vragen.

Nederlandse bedrijven kunnen we bij Creative Shelter helaas niet helpen. Het fiscaal recht is ook helemaal anders in dat land. Op de site van IPON (www.iponederland.nl) vind je alvast meer informatie terug over hoe het zit bij onze noorderburen. Ik zou in elk geval aanraden om bij specialisten ter plaatse aan te kloppen als je daar met auteursrechten wil werken.”

Bij controles staan we de boekhouder van onze klant sowieso bij door de fiscus uit leggen dat onze werkwijze 100% correct is. Maar omdat we hard groeien en we elk risico willen dekken, hebben we ook een verzekering afgesloten. Zo kan de fiscus niet akkoord gaan met het feit dat je iets als een roerend inkomen beschouwt. Dan krijg je een bericht van wijziging, waarbij je te horen krijgt dat iets niet als roerend inkomen maar als beroepsinkomsten belast zal worden. Tegen zo’n bericht van wijziging kun je een bezwaar indienen.Dat doe je best via een fiscaal advocaat. Dan kunnen wij tot 2.500 euro van de kosten op ons nemen om zo’n bezwaarschrift te laten opstellen. Stel dat de fiscus het bezwaarschrift verwerpt, dan kun je naar de rechtbank trekken. Die zal dan oordelen wie gelijk heeft. In dat geval kunnen wij tot 15.000 euro aan kosten op ons nemen. Voor alle duidelijkheid: vragen om inlichten komen geregeld voor maar tot vandaag heeft nog geen enkele klant een bezwaarschrift hoeven in te dienen. We zijn er dus vrij gerust in dat zulke zaken zelden of nooit voor de rechtbank zullen komen. Maar mocht het gebeuren, dan nemen wij de kosten tot die bedragen op ons.

Bij een vennootschap hangt alles af van de complexiteit. Hoelang bestaat de vennootschap? Hoeveel zaakvoerders zijn er en is er personeel? Zijn er al algemene voorwaarden? Hier spelen heel wat elementen mee in de kostprijsberekening. Zoals ik in de podcast al aangaf, zul je via een vennootschap weliswaar minder voordeel halen uit het werken met auteursrechten dan een eenmanszaak. Binnen een vennootschap geniet je immers sowieso al van belastingvoordelen. Op basis van onze ervaring kunnen we zaakvoerders van een vennootschap vooraf een goede inschatting geven van wat zij uit auteursrechten kunnen halen. Zo weten ze meteen of het interessant is om de stap te zetten.” “Voor eenmanszaken rekenen we steeds een percentage aan op de effectieve omzet. Vroeger was dat een vast percentage. Sinds 1 februari hebben we onze manier van werken wat aangepast. We hebben nu twee formules. Wat je precies in ruil krijgt voor elke formule, staat duidelijk op de website uitgelegd. Tot 15.000 euro betaal je 8,5 of 9% per factuur, afhankelijk van de formule. Voor wat je via ons factureert boven de 15.000 euro op een jaar tijd, wordt dat 7,5 of 8%. Factureer je meer dan 45.000 euro via ons, dan betaal je op die facturen 5,5 of 6% per factuur.”(deze cijfers dateren uit 2020)

We hebben goed nagedacht over die percentages. Het belangrijkste voordeel is ongetwijfeld dat de gemiddelde creatieve eenmanszaak via ons tot 30% meer inkomsten genereert. Door te werken op basis van percentages, geven we altijd dezelfde toegevoegde waarde, of je nu een factuur van 100 of 1000 euro hebt. Daarnaast brengen wij gemoedsrust, juridische zekerheid en administratieve ontlasting. Zo helpen we ook bij het invorderen van facturen. Er zijn trouwens heel wat aanbieders die pure administratieve dienstverlening bieden – zonder het regelen van auteursrechten – en die ongeveer dezelfde percentages vragen. We kunnen dus garanderen dat je bij Creative Shelter waarde voor je geld krijgt.

Er zijn boekhouders die stellen dat ze dit kunnen. Maar zeker als je een eenmanszaak hebt, zijn hier toch een paar haken en ogen aan. Zij zullen vooral helpen bij het opstellen van de algemene voorwaarden en een template ter beschikking stellen die je klanten vooraf moeten tekenen. Dat op zich is geen slechte zaak.Wel moet je dan als freelancer nog steeds zelf je factuur maken, de verdeelsleutel prestaties-auteursrechten bepalen en je roerende voorheffing berekenen. Vervolgens moet je aan de klant uitleggen dat ze niet de volledige factuur moeten betalen maar daar de roerende voorheffing vanaf moeten trekken en doorstorten aan de fiscus. Dan zit je terug met het probleem dat een opdrachtgever niet op extra administratie zit te wachten. Sommige boekhouders lossen dat op door zelf met het ondernemingsnummer van je opdrachtgever in te loggen bij Rv-on-web en voor rekening van je opdrachtgever aangifte te doen van de auteursrechten. Dan zullen ze jou vragen om zelf de roerende voorheffing tijdig door te storten. Tot slot moet elke individuele opdrachtgever jaarlijks een fiche opmaken. Ook dat is niet iets waar je opdrachtgever op zit te wachten. Ik hoop dat hij dat organisatorisch voor elkaar krijgt én dat je klant akkoord gaat met die manier van werken. Want je boekhouder geeft dan immers inkomsten aan van een bedrijf dat wellicht zelfs geen klant van hem is. Je kunt je afvragen of dat deontologisch aanvaardbaar is want je boekhouder is hier niet voor gemandateerd door je opdrachtgever. Bovendien zal hier voor freelancers een flink prijskaartje aan vasthangen als de boekhouder hiervoor zijn uurtarief hanteert.

Toen we net begonnen, hebben we ons hierover uitgebreid geïnformeerd omdat er toen nog veel onduidelijkheid was. Aanvankelijk was het de bedoeling om die verdeelsleutel te laten afhangen van verschillende criteria. Maar uiteindelijk is besloten dat elke creatieveling vrij mag kiezen welke verdeelsleutel hij of zij hanteert. Die vuistregel is ook in een circulaire gepubliceerd. Bij Creative Shelter werken we voor eenmanszaken altijd met de 50-50- verdeelsleutel. We passen dat trouwens uitsluitend toe op de prestaties die aanleiding geven tot auteursrechtelijk beschermde werken. Volgens ons is dat het optimum. Je geniet van de voordelen van de auteursrechten maar zorgt ook nog voor pensioenopbouw en sociale bescherming, omdat je nog voldoende beroepsinkomen hebt. Maar laat je in geen geval wijsmaken dat de verdeelsleutel vastligt, per sector bijvoorbeeld. Op het internet circuleert hierover helaas nogal wat foute informatie.”

Die kun je gerust wijzen op de circulaire waarin de voorwaarden staan. Of ze mogen bij ons aankloppen.We geven trouwens ook opleidingen aan boekhouders rond auteursrechten, omdat we merken dat er toch nog heel wat onduidelijkheden zijn.

Die kun je gerust wijzen op de circulaire waarin de voorwaarden staan. Of ze mogen bij ons aankloppen.We geven trouwens ook opleidingen aan boekhouders rond auteursrechten, omdat we merken dat er toch nog heel wat onduidelijkheden zijn.

Als je als eenmanszaak alles zelf wil regelen, dan komt daar toch wel wat administratieve rompslomp bij kijken, zowel voor jezelf als voor je klant. Door met ons samen te werken, kun je dat nadeel wegwerken. Veel freelancers hebben ook schrik dat het lang duurt vooraleer je up & running met auteursrechten bent. Maar dat is helemaal niet zo. Freelancers die vandaag beslissen om auteursrechten te factureren via ons, kunnen daar morgen al mee aan de slag. Als je een creatief beroep hebt, zijn er dus eigenlijk geen redenen om auteursrechten links te laten liggen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven