87. Wat met ongevraagd en goedbedoeld advies?

Advies, ken je dat? Elke dag krijg ik wel ongevraagd advies, en meestal laat ik dat links liggen maar vandaag dacht ik nu toch echt: “Hier moet ik iets mee!” 

Waar komt dat toch vandaag? Het idee dat mensen overal zomaar ongevraagd feedback over geven? Is het echt goedbedoeld en ongevraagd? 

#87. Wat met ongevraagd en goedbedoeld advies?

ongevraagd advies...

Wat moet ik met dat advies?

“Je schrijft dat met d/t!”
“Waarom doe je dat niet zo? Dat lijkt me veel handiger?”

Tot… Gisteren op m’n stories m’n kat een vogel ving en ik daar meteen reactie op kreeg:

“Je hoort je kat binnen te houden tijdens het broedseizoen, zodat hij geen vogeltjes vangt.” met meteen een wetenschappelijk bewezen artikel erachter.

Het grappige was… Dat ik de dag ervoor feedback kreeg van iemand anders. Ik had hem een halsbandje gekocht en meteen kreeg ik de reactie! “Zo eentje met een belletje zeker zodat ze de vogels niet kunnen pakken! Regelrechte dierenmishandeling”…

Nou ik heb geen belletje aan de halsband en ik hou ook m’n kat niet binnen. En het fijne is… Dat ik dat mag. Ook dat is vrijheid. Zelf kiezen welke adviezen ik wel en niet opvolg.

Abonneer je via Spotify, Apple Podcasts, Google Podcast of Youtube. Volledig gratis. Alle topics gaan over mentale en financiële vrijheid. 

Hoe ik het zie?

ADVIES: Over alle meningen en geloofsovertuigingen bestaan wetenschappelijke artikels. Zelfs over Corona en vaccinaties kunnen we het niet eens worden op basis van de wetenschap.

Advies en feedback is belangrijk, het is deel van onze groei:

Nou wat is er mis met ongevraagd en goedbedoeld advies?

Ik weet het niet. Maar toch wringt het, ergens voel je dat. Zowel als je het geeft als wanneer je het krijgt.

Dus ik ging erover nadenken en dacht, laten we hier een podcast over maken.

Wat is ongevraagde advies of feedback? Waar komt het vandaan? En als je het wilt geven, hoe kan je het geven zonder de ander voor de borst te stoten.

 

Feedback is belangrijk, het zorgt ervoor dat we kunnen groeien en is om die reden echt essentieel.

Kim De Graeve – Freedom Unlocked Podcast 

Advies en feedback vragen en krijgen:

Feedback is belangrijk, het zorgt ervoor dat we kunnen groeien en is echt essentieel. In mijn trajecten Freedom Unlocked en Money Unlimited vraag ik op 4 maanden tijd 2x feedback, met concrete vragen zodat ik weet waarin ik mensen nog beter kan begeleiden, maar zij ook zelf ontdekken waar ze het traject voor zichzelf beter kunnen laten werken. 

Uiteraard gaat dit over gevraagde feedback waarin concreet wordt gewerkt naar een betere beleving.

Feedback of advies na een traject voelt voor mij namelijk als mosterd na de maaltijd. Een beetje alsof je zegt: “Hey gisteren liep je de gehele dag rond met spinazie tussen je tanden.” Het is al voorbij. Je kan er niets meer aan doen, behalve voor de volgende klant dan tenminste. Maar voor deze klant is het echt vijgen na pasen.

 

wat als je geen geld kan uitgeven aan jezelf of het moeilijk vindt om in jezelf te investeren money mindset geld verdienen kim de graeve1

Maar… Wat als je advies vraagt en de ander spouwt een heleboel emoties over je… Wat betekent dat dan?

Eerst en vooral helemaal niets over jou. Het is heel makkelijk om een hoop shit over iemand te gooien en dan te zeggen… “Hier trek er je plan mee.” Maar eigenlijk zit daar nog iets onder. Al die emoties komen uit een frustratie, wat die frustratie is kan niemand beantwoorden behalve de persoon in kwestie.

Maar het symptoom van dit soort taferelen is dat die persoon daar helemaal niet wilt naar kijken. Het doet namelijk pijn, er zit een bepaalde geloofsovertuiging onder vaak in de vorm van: “Ik voel me niet gezien of gehoord.” en dus… Denk ik dat ik het niet waard ben.

Als je dit weet dat dat onderliggend bij de ander plaatsvindt dan kan je al met een hele andere bril kijken naar dit soort situaties.

Abonneer je via Spotify, Apple Podcasts, Google Podcast of Youtube. Volledig gratis. Alle topics gaan over mentale en financiële vrijheid. 

Wat wel interessant is; “Waarom raken die emoties jou op dat moment?”

Neem nu dat je advies vraagt over je website, en iemand zegt: “Ja, je hebt veel schrijffouten en dat vind ik niet professioneel.”

Ten eerste zit hier een vooroordeel achter. We oordelen allemaal daar kunnen we niet aan doen, als we niet zouden oordelen dan zouden we niet weten wat we zouden willen eten of drinken, wie onze partner zou worden of waar we op reis zouden willen gaan. We hebben voorkeuren nodig en de daarbij horende oordelen.

Maar… Vooroordelen zijn oordelen met emoties onder, met het idee dat jij precies weet wat er bij de ander speelt. Terwijl je dat eigenlijk nooit 100% kan weten in detail.

Als jij zegt “Jij bent slordig!” of “Jij bent onprofessioneel”, dan is dat een vooroordeel.

Want wat is professioneel? En wat is slordig? – Dat is namelijk voor iedereen net een beetje anders.

ongevraagd en goedbedoeld advies kim de graeve podcast freedom unlocked Vlaamse podcast investeren financiële vrijheid mentale vrijheid

Mijn advies over professionaliteit?

Ik vind het helemaal niet onprofessioneel om schrijffouten te maken, tot zelfs in mijn pyjama live sessies te geven. Ik snap het punt van frustratie zelf niet. Maar wat ik bijv. onprofessioneel vind is niet weten wat je cijfers zijn in je bedrijf: “hoeveel winst heb je? Heb je verlies? Hoeveel omzet had je? En waarom…”

Iedereen is anders en daarom is een vooroordeel iets waar je jezelf kan op voorzien. “Is het echt waar dat zij slordig of onprofessioneel is? Of vind ik dat alleen maar op basis van mijn overtuiging daarrond?”

Het tweede punt over dit advies:

Ten tweede en dit is voor de ontvanger, niet voor de feedbackgever… Kan niemand je kwetsen als je onderliggend hier geen overtuiging hebt op hetzelfde niveau.

Zo kan bijv. niemand me kwetsen door iets te zeggen over m’n uiterlijk. Ik ben echt helemaal oké met hoe ik eruit zie. Maar je kan me wel kwetsen met iets zoals “Jij bent een leugenaar of een bedrieger.”

Niet omdat ik echt een bedrieger ben uiteraard, wel omdat ik net zoals zo velen onder ons wel eens te kampen heb met imposter syndrome. “Doe ik het wel goed genoeg.”

Uiteraard weet ik van wel. En ik doe er ook alles aan om altijd beter te worden in wat ik doe. Maar… Zo gaat dat nu eenmaal.

Negatieve overtuigingen over jezelf omgooien is leuk, als je het gaat zien als een spel waar je triggers cadeau krijgt van je omgeving om ze te ontdekken en ze om te gooien wordt het pas echt leuk.

Dus als je zoiets op je bordje krijgt? Dan zou ik zeggen: “Pak het met je beide handen…”

Abonneer je via Spotify, Apple Podcasts, Google Podcast of Youtube. Volledig gratis. Alle topics gaan over mentale en financiële vrijheid. 

Oké, we hadden het over feedback en gevraagd advies, over gevraagd advies en vooroordelen en over de triggers die je krijgt als ontvanger door de gevers vooroordelen.

Je ziet nu al hoeveel ontzettend verschillende lagen er zitten in dit soort gesprekken.
Daarom is leren communiceren een ontzettend mooie skill om te leren.

Maar… Om er echt goed in te worden is het belangrijk dat je eerst jezelf goed leert kennen en hoe je overkomt bij de ander als je bepaalde dingen doet.

Waarom zeg ik dat? Omdat als je dit goed weet je dit ook beter kan aanpakken.

Ongevraagde feedback… Nou nee, nog niet! Eerst wil ik even nog één kleine situatie schets maken van iets wat me vorige maand overkwam.

Ik had een afspraak gemaakt met iemand die ik heel graag heb, we zouden onze kennis ruilen. Alleen had ik na een tijdje het gevoel dat de energie niet helemaal meer in balans was, ik gaf veel meer dan hem (zo voelde ik het). Alleen! En daar wringt het schoentje: “Hij had dit niet gevraagd!”… Ik deed het gewoon.

Je grenzen overschrijden? Dat kan niemand behalve jijzelf.

Hij had nog één gesprek van me te goed en het voelde voor mij toch niet helemaal in balans. Ik zou daar frustratie over kunnen opbouwen, en kwaam om reageren: “Hij neemt alleen maar!” (Dit is wat veel mensen doen als dit hun overkomt). Alleen zou dat een leugen zijn. Ik gaf teveel! Dat is iets anders, niemand kan namelijk meer nemen dan hij krijgt. (en die verantwoordelijkheid bij jezelf vinden doet altijd een beetje pijn.)

Ik wist niet zo goed wat ik ermee moest dus ik dacht: “Oké, ik maak dit gewoon bespreekbaar.” Ik stuurde een mailtje met wat ik voelde en stelde simpelweg de vraag: “Hoe ervaar jij dit?”

Wat er toen gebeurde was zo mooi! Want ik kreeg meteen een mailtje terug… “Oh Kim, jeetje wat erg. Ik heb het gevoel dat ik dat vaker doe, over mensen hun grenzen gaan. En zo bedoel ik het helemaal niet. Ik ben gewoon ontzettend enthousiast. Wat doe ik verkeerd?!”

Doordat ik niet in aanval ging met mijn emoties, maar simpelweg vertelde hoe ik me voelde, zonder veroordeling whatsoever (en hij ook niet trouwens), konden we heel snel in de diepte gaan.

Communiceren en verbinden

Waardoor ik ook meteen merkte van “Jeetje, was ik onbewuster geweest van m’n gedrag en hem dit kwalijk genomen zonder mijn eigen verantwoordelijkheid hierin te nemen dan had ik hem nu heel erg gekwetst. En dan had dit wel eens een ego gedoe geweest kunnen zijn.”

Ik kon hem meteen vertellen dat hij absoluut geen enkele verantwoordelijkheid droeg over mijn grenzen en dat hij zich hierover nooit schuldig hoeft te voelen. Iedereen is verantwoordelijk voor z’n eigen grenzen.

En in dat kleine gesprekje bleek al snel dat we elkaar nu zeker nog eens moesten spreken, ideaal voor dat laatste trainingsgesprek dat we hadden afgesproken. Mits nu mijn tijd te bewaren, zodat ik niet weer over m’n grens zou gaan!

De manier van communiceren is echt ontzettend belangrijk.

20 seconden wachten voor je advies geeft.

Dankzij Elke Wiss haar boek leerde ik dat je soms 20 seconden moet wachten voor je antwoordt of een vraag mag stellen. En dat een vraag beter niet sturend is (niet beginnend met een werkwoord maar wel met ‘hoe’,’waarom’,’wat’.)

En dat mag ook zo met feedback of advies. 

Oké next! Ongevraagd advies? Is het oké?

Ik denk dat je voor je begint te lullen tegen de ander jezelf eerst de volgende vragen mag stellen:

  • Wil deze persoon feedback?

  • Is je intentie met deze feedback in het voordeel van de persoon waar je feedback aan geeft? (En dus, hoe zit je intentie echt, oprecht of is het gewoon om jezelf slimmer, interessanter te voelen?)

  • Over wie gaat de feedback? Dring je jouw ethische waarden, normen en regels op bij de ander? Die misschien totaal andere waarden en normen heeft (waardoor je je dus superieur gaat opstellen?)

  • Is je feedback interpreterend (dus gevuld met vooroordelen bijv. “jij bent altijd”, “jij doet nooit…”) of beschrijvend: “Dit voel ik”..)
  • Wil je de ander redden? En wie ben jij om de ander te redden? Wilt de ander wel gered worden? En wat zegt dat over jou?

  • Ben je leergierig en geïnteresseerd genoeg in de ander om echt te luisteren? Zodat je begrijpt wat de beweegreden is voor je feedback geeft? Als mensen voelen dat je er bent voor de ander dan heb je een totaal ander gesprek.

  • Ben je neutraal? “Je bent het niet, je doet het”. Onthou dat de ander niet slecht is, maar misschien wel iets doet dat je niet oké vindt. Het gedrag van een ander is niet bepalend voor hun identiteit.

  • Ben je concreet? Wat bedoel je precies? Geef duidelijke voorbeelden en laat je vraag open zodat de ander ruimte heeft je tegemoet te komen.

  • Wil je iemand overtuigen? Dan kan je het nu al vergeten. Als je feedback geeft omdat je gelijk wilt hebben dan gaat het zeker en vast niet over de ander. Maar over iets wat jij wilt halen.
ongevraagd en goedbedoeld advies kim de graeve podcast freedom unlocked Vlaamse podcast investeren financiële vrijheid mentale vrijheid

“Maar… Seg, moet je niet een beetje tegen kritiek kunnen.”

Nou, ja. Het is te zien hoe je het bekijkt. Zoals ik eerder zei, “als je geraakt wordt door feedback dan is er iets waar jij mee te dealen hebt. Want dan zit daar nog schaduwwerk onder adhv overtuigingen die je hoort om te gooien.” Dit is een erg mooi proces en iets wat we bijv. heel erg op werken in Freedom Unlocked.

Maar dat incasseren. Eigenlijk gaat feedback niet over “hard worden.” Het gaat over communiceren, over verbinding en dichter bij elkaar groeien.

 

Advies, intenties en feedback:

Als de feedback niet met een goede intentie is, wat is dan het nut van de feedback? Dan ben je helemaal niet bezig met verbinding.

Bij feedback gevraagd of ongevraagd heeft dus zowel de gever als de ontvanger een bepaalde verantwoordelijkheid te dragen.

Hoe geef ik feedback of advies?

Eén van m’n talenten is strategisch inzicht. Vaak kan ik best al goed patronen lezen, ik let bijv. minder vaak op details van een verhaal, wel op de onderliggende overtuigingen tijdens een gesprek.

Toch is het gevaarlijk om zomaar uit te gaan van de ander zijn of haar patronen.

Ik had laatst iemand in Freedom Unlocked die te kampen had met uitstelgedrag. De meeste mensen in mijn traject hebben nogal vaak last van perfectionisme, dus mijn eerste idee ging naar “Ah, deze persoon heeft perfectionisme en raakt daardoor vast”. Alleen, als ik deze richting uit zou sturen dan zou ik deze persoon veroordelen. Want ik weet niet wat de reden is waarom hij dit gedrag toepast.

De enige mogelijkheid om daarachter te komen is door vragen te stellen zoals “waarom, wat en hoe”.

Uit die vraagstelling bleek al snel dat er helemaal geen sprake was van perfectionisme. Wel van demotivatie. En dat hij op zoek wilde naar manieren om zichzelf beter te kunnen motiveren. Grappig! Want dat herken ik net heel goed, want als ik uitstelgedrag heb dan komt dit vaak omwille van hetzelfde. (maar ik had er gewoon nu niet aan gedacht om die richting uit te denken vanuit mezelf).

Op die manier kon ik wel goede feedback geven. Had ik niet geïnteresseerd geweest in zijn verhaal dan had ik hem niet goed ondersteund.

Wat met delicaat advies?

Als het delicate feedback is dan vraag ik het altijd eerst: “Wil je hier graag feedback over?” Je weet namelijk niet in welke mental state de ander is en of deze er eigenlijk wel zin in heeft. Daarnaast weet je de waarden of normen niet van deze persoon. Wie ben jij om die van jou zomaar op te dringen.

Dit is een hele mooie bij kinderen. Ik heb in huis een puberende dochter met een gevoelig zieltje. Ik kan haar alles vertellen, als ze er voor openstaat. Maar ik weet dat ik altijd eerst de toestemming hoor te vragen. En trust me, het zijn ontzettend mooie gesprekken waar ik elke keer opnieuw heel dankbaar voor ben dat ze me dankzij dit soort communicatie zo in haar hart laat kijken.

Communiceren is belangrijk. Koester de ander, wees bewust waarom je feedback geeft. En als de ander niet bewust is maar jij de ontvanger bent, weet dat als de feedback je kwetst dat je iets moois kan helen.

Het is leren spelen met het leven, de zoektocht naar verbinding.

Schaal je business zonder kwaliteitsverlies Kim De Graeve

Zonder kwaliteitsverlies van 1:1 coaching naar een succesvol groepsprogramma Ben je als ondernemer op zoek naar manieren om je bedrijf naar een hoger niveau te

Lees verder »
Vermogen opbouwen naast je bedrijfsgroei: hoe pak je dit aan?

Hoe ondernemers financiële vrijheid kunnen bereiken door vermogen op te bouwen Doe jij al aan vermogen opbouwen in je bedrijf? Het is een veelvoorkomend scenario:

Lees verder »
Wat met leads die niet gekocht hebben in je salesfunnel?

Sales funnel leads omzetten in klanten, hoe doe je dat? Let’s talk about sales funnel leads. Hoe kan je de leads die je via je

Lees verder »
Nooit meer overweldigd en alles zelf doen: mijn uitbesteden en delegeren geheimen - Kim De Graeve

Tijd tekort? Een nieuwe kijk op uitbesteden en delegeren voor effectieve productiviteit. Tijd tekort als ondernemer? In de moderne zakelijke wereld streven veel ondernemers naar

Lees verder »
Ga NIET budgetteren als je financieel vrij wilt worden Kim De Graeve

Financiële Vrijheid: Waarom Je Moet Stoppen met Budgetteren en Beginnen met Leven Budgetteren wordt in de wereld van financiële planning vaak gezien als een essentieel

Lees verder »
Geld mindset: negatieve gedachten over geld loslaten

Een positieve geld mindset in 4 stappen Hoe is jouw geld mindset? Negatieve gedachten rond geld kunnen als een verstikkende deken aanvoelen, waardoor het moeilijk

Lees verder »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven