Prijs verhogen: 5 redenen waarom je niet durft

Terwijl je het beter wel zou doen

#1 Je durft je prijs niet te verhogen omdat je jezelf geen expert voelt

Ja, je gaat sowieso sucken in het begin.. En dan word je een beetje beter, en nog beter.. Tot je tot het besef komt dat je eigenlijk best goed bent in iets. Dat is de manier waarop je groeit. Geef jezelf de kans en durf om te groeien. 

Dacht je dat ik als sterke ondernemer geboren werd? Nee!

Waar ik wel blij mee was in begin was dat ik mijn bedrijfsbeheer-diploma haalde (ook al is dat tegenwoordig niet meer verplicht, ik raad het toch echt aan). 
Heb je moeite om je te gedragen als ondernemer? Een eerste stap is zeker en vast dat bedrijfsbeheer te behalen (en liefst niet ergens op 1 dag – maar een intensieve cursus) 

Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat je jezelf minstens dat bedrag moet kunnen toe-eigenen en ook nog iets extra als loon graag.
Of leef je enkel om je materiaal te betalen en je belastingen? Wat op zich wel kan als je in bijberoep bent en daar geen nood aan hebt, maar zorg dan dat het een bewuste keuze is. Dat leer je ook in deze blog.  

Jezelf onderwaarderen

Je bent bang om klanten te verliezen want je kan het je gewoonweg niet veroorloven. 
In dat geval ga ik er geen doekjes om winden: Je verliest altijd klanten als je een prijsstijging toepast. En je prijzen moeten ook in balans zijn met wat je aanbiedt. Dus denk daar goed over na: 

  • Wat geef je qua beleving voor de klant? 
  • Hoe is je imago en uitstraling? 
  • Wat is je eindproduct en hoe ziet het eruit 
  • Hoeveel vraag en aanbod is er? 

Je prijs uitrekenen

Denk goed na hoe je je prijs gaat verhogen. (doe dit correct ajb. Als je niet weet hoe dat moet dan kan ik je helpen met deze cursus).

Maar ik wil je ook niet teveel schrik aanjagen met bovenstaande, je hoeft niet bang te zijn voor de klanten die je verliest. Want neem nu dat je je prijs verhoogt met 1/3, dan mag je ook 1/3de klanten verliezen om dezelfde inkomsten te genereren. Super toch? Maar je krijgt uiteraard ook klanten in de plaats! 

Prijs verhogen en afvallers

Die mensen mogen afvallen. Wanneer zij de meerwaarde niet inzien van jouw product dan zullen ze ook niet dezelfde waardering hebben voor je werk met als resultaat dat ik ook vaak de “moeilijkere” klanten zijn of mensen die onrealistische eisen stellen, net omdat ze de waarde ervan niet begrijpen. 

prijs verhogen winst investeren in jezelf cursus online productiviteit workflow workshop kim de graeve ondernemers passief inkomen omzet winst ideale klant niches 1

#2 Je prijs verhogen: Je bent bang dat je geen opdrachten meer zal binnen krijgen 

Ik ga helemaal eerlijk met je zijn want ook ik ben elke keer wanneer ik mijn prijs verhoog een beetje bang. 

Maar toch doe ik het, omdat ik weet dat het het waard is. Omdat ik weet dat het helpt en dat ik echt even in de stress moet gaan om te groeien (zie deze blog).

Vandaag schommelen mijn cursussen tussen de 30 à 1900 euro en mensen noemen dat veel. Maar als die mensen die prijs er niet voor over hebben om te groeien, dan stopt het voor hen. Want ik weet dat deze cursussen over enkele jaren misschien 5x zoveel zullen kosten, aangezien mijn expertise ook groeit.

Probeer voor jezelf dat punt voor ogen te houden. 

 

Hoe heb ik dit toepast?  

In het begin was ik goedkoop maar vroeg ik genoeg om van te leven. 

Ik drukte mijn kosten door goedkopere cadeaubonnen aan te kopen, had een goedkopere website, maar wel relatief professioneel oogde. Geen speciale beleving of extra service. Niet omdat ik het niet wilde, maar omdat ik het niet kon betalen en ook nog geen hoge prijzen kon vragen. 

De ideale klant & je prijs verhogen

Ik wist heel snel en goed wie mijn ideale klant was en dat was een zeer groot voordeel. En daarom is dat zo belangrijk! 

Echter, de ideale klant? Dat is meer dan alleen maar een profiel maken. Door dat misverstand gaat het zo vaak fout bij ondernemers; ze denken dat het simpel is om de ideale klant te ontdekken maar dat is het niet. 

Eens je door hebt hoe je ideale klant zich gedraagt, denkt, dan gaat alles zoveel makkelijker. En pas op! De kennis die je hierin kan opdoen is oneindig.

Eens ik dat door had en daarop kon focussen werkte ik steeds met een bepaalde balans: telkens ik het gevoel had dat ik teveel opdrachten begon te krijgen ging mijn prijs omhoog samen met de kwaliteit van mijn producten en ervaring. Het aantal klanten die bediend werden namen af en de prijs ging omhoog. 

Zo had ik meer tijd om aan mijn bedrijf te werken in plaats van in mijn bedrijf en hoe meer je aan je bedrijf werkt i.p.v. in je bedrijf, hoe sneller je groeit. 

klanten vinden facturatie programma auteursrechten cursus online productiviteit workflow workshop kim de graeve ondernemers passief inkomen omzet winst ideale klant niches 1

#4 Je bent bang dat je niet meer zal rondkomen 

Deze angst heb ik zelf lang gehad en in dat geval is het interessant om je relatie met geld te bekijken. Het perfecte boek om dit te leren is deze van jen Scincero. Daarin leer je hoe je geld kan verdienen uit overvloed en niet meer uit angst. 

#5 Je bent bang om fouten te maken  

Je durft je prijs niet te verhogen: want wat als je al dat geld vraagt en je doet iets verkeerd? Wat gaat er dan gebeuren? 

Stel jezelf de vraag: Wat is het ergste wat fout kan gaan? 
En daarna gaan we even over naar een andere mindset: 

Wat als je ervoor zou kiezen om fouten te maken en ze niet meer te zien als falen maar als groeien. Iets waar je uit leert, zonder jezelf wat te verwijten. Fouten maken stopt niet, ik maak er nog regelmatig. Als je ze ziet als fouten, dan verlies je altijd. 

Hoe groter je wordt hoe pijnlijker ze worden. In het begin als ondernemer was het maximum te verliezen bedrag door een fout te maken 125€, deze maand echter maakte ik er eentje van 10.000€. De risico’s worden groter, maar je leert er ook meer door en je groeit sneller. 

#6: Extra tip: Rijk leven vs. rijk zijn.

Velen van ons streven naar rijk leven (of leven al rijk). Maar wat je moet weten is dat rijk leven niet bestaat. 

Rijk leven wilt zeggen dat je meer geld uitgeeft dan je verdient (je leeft rijkelijk). Terwijl rijk zijn impliceert dat je minder uitgeeft dan je verdient. Je kan dus al rijk zijn zonder miljoenen te verdienen, het is gewoon een kwestie van balans! 

Maar je zal nooit de ondernemer worden die op het strand ligt met een cocktail in de hand en die niets meer hoeft te doen, dat is een sprookje tenzij je de lotto won of een stevige erfenis ontving. 

Maar je kan wel je goesting doen (zoals ik) en terwijl rijk zijn: Dat heet financiële zelfstandigheid en wil zeggen dat eender wat je overkomt je het zelf terug kan opbouwen op eender welke locatie ter wereld. Want dat is het dichtste bij financiële vrijheid dat je ooit zal komen. 

prijs verhogen winst investeren in jezelf cursus online productiviteit workflow workshop kim de graeve ondernemers passief inkomen omzet winst ideale klant niches 2

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven