Klanten werven: 5 oorzaken waarom het niet lukt

En de oplossing voor dat probleem.

Wat is de oorzaak dat klanten je niet vinden? Je kan je vinger er maar niet opleggen en hebt er slapeloze nachten over.

Het is ongelofelijk vervelend als je geen opdrachten binnen krijgt. Weet dat je hier niet alleen in bent, dit is een veel voorkomend probleem bij verschillende ondernemers in alle branches.

Vandaag in de podcast hebben we het over “Klanten werven en 5 oorzaken waarom het niet lukt”. Vergeet je niet gratis te abonneren op Spotify, Apple- en Google podcasts om op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen. 

De top 3 excuses die niets te maken hebben met het probleem:

  • De markt is verzadigd.  
  • Mijn concurrentie is te goedkoop. 
  • Er zijn anderen beter dan ik. 

De markt kan niet verzadigd zijn

…Omdat iedereen uniek is en zolang jij je bedrijf op jouw eigen unieke manier uitvoert je deze excuses niet zal nodig hebben.

Maar wat gaat er dan precies fout tijdens je klantenwerving? 

Het zou kunnen dat je de “verkeerde klanten aantrekt”. Waarom het belangrijk is de juiste klanten aan te trekken kan je lezen in deze blog

Ontsla me A.U.B! 

Heb je het gevoel dat je vandaag liever ontslagen wordt dan dat je met die klant van je op stap zou moeten? Als je dat gevoel hebt, dan is dat een teken dat je je ideale klant nog niet gevonden hebt. 

De ideale klant is geen fabeltje, hij bestaat echt. Maar het is wel een behoorlijke weg om hem te vinden, sommige ondernemers vinden hun weg daarin dankzij ervaring en anderen blijven na jaren nog steeds worstelen met de ideale klant aan te werven. 

Klantenwerving en zelfkennis

Eerst moet je jezelf echt goed leren kennen. 
Je moet weten waar je staat en wat je van jezelf verwacht,
eens je jezelf goed kent dan kan je de zoektocht naar je ideale klant verder zetten. Want hoe kan je nu naar iemand op zoek gaan als je nog niet eens jezelf kan vinden?

En eens je ze begint te leren kennen volgt de ene na de andere, tot je overspoelt wordt met mensen die echt bij je passen. 

Je zou je klant kunnen omschrijven en waarom je wordt aangetrokken tot die persoon. 
Daarna kan je nadenken over waar je ideale klanten te vinden zijn, welke hobby’s ze hebben, waar houden ze van, waar gaan ze iets eten, drinken?
En je kan hen een naam geven! Mijn ideale klanten noemen vb. Marie en Pieter! Maar aangezien ik 2 doelgroepen heb, heb ik twee keer een weg af moeten leggen. 

Als laatste tip om je ideale klant beter te begrijpen is door hem of haar effectief een gezicht te geven. Zodat je niet meer een hoop woorden hebt bij elkaar maar ook letterlijk ziet voor jou wie ze zijn.Zo leer je spreken tegen 1 specifiek persoon. 

klanten werven seo uitleg prijs verhogen winst investeren in jezelf cursus online productiviteit workflow workshop kim de graeve ondernemers passief inkomen omzet winst ideale klant niches 3

Misschien weet je al perfect wie je ideale klant is

…En blijkt het je motivatie te zijn die niet lijkt te komen om je klanten aan te werven en te zoeken. 
Motivatie is bij veel ondernemers een probleem. 
In tegenstelling tot in loondienst werken, waar je ontslagen werd wanneer je niet kwam opdagen, is zelfstandig zijn ook zelfstandig beslissen of je al dan niet aan het werk moet vandaag. 

Bij gebrek aan motivatie ontbreekt het consistent opdagen. Want aan je bedrijf werken is even belangrijk als in je bedrijf werken, ook als je geen klanten hebt op dit moment is het toch belangrijk dat je opdaagt. 

Hoe los je gebrek aan motivatie op?

  • Praat erover! Wees eerlijk met jezelf in de eerste plaats maar vertel het ook aan anderen. Zolang je voor jezelf niet durft toegeven dat er een motivatieprobleem is zal je het niet kunnen oplossen: het moet uit je hoofd. 
  • Laat je zelfmedelijden in de kast: Niemand is verantwoordelijk voor  het uitblijven van je boeking behalve jijzelf. Neem je verantwoordelijkheid.
  • Externe hulp: Wees niet bang om hulp te zoeken als de motivatie uitblijft, het is oké om even geen zin te hebben maar als je motivatie niet terugkomt dan is er een teken dat er iets aan de hand is. Een ervaren coach kan je hiermee helpen. Ik kan je in dit geval deze aanraden. 
  • Actie ondernemen: inspireer jezelf door iets te doen wat al lang op je verlanglijstje staat, het hoeft niet werkgerelateerd te zijn. Lees een boek, leer Spaans… Als jet moeilijk is om de juiste motivatie te vinden voor je werk, zoek dan inspiratie in andere dingen waar je positieve energie van krijgt. 

Klanten werven, het blijkt dat toch niet te zijn:  

Heb je wel voldoende motivatie voor alles behalve je onderneming en klantenwerving? Dan kan je jezelf de vraag stellen of je het eigenlijk we wil. Misschien is dit gewoon niet voor jou weggelegd. 

Geef echter niet te snel op want:

Je zou ook kunnen kiezen om al aan de slag te gaan terwijl je je motivatie nog niet hebt gevonden. Mensen die heel productief zijn van nature wachten vaak niet op die motivatie om aan de slag te gaan. Je zou ook gewoon actie kunnen ondernemen zonder de motivatie op te wachten. Hoe positiever je staat tegenover die productiviteit hoe meer positieve energie je tegemoet komt. Misschien ben je momenteel zodanig gedemotiveerd dat je niet meer kan genieten. Een interessant boek hiervoor is dit

Klanten werven en consistentie

Consistentie hangt samen met vertrouwen, hoe vaker jij opdaagt met waardevolle inzichten rond jouw expertise, hoe meer klanten je zullen vertrouwen.

Maar ook zij zullen consistenter opdagen voor jou. 

Daarnaast is het zo dat klanten je ongeveer 7 keer gezien of gehoord moeten hebben voor ze dat vertrouwen opbouwen, dat lees je in deze blog

Klanten werven: Je durft jezelf niet te verkopen

Het gaat hier vaak fout wanneer de imposter syndrome de kop komt steken. En omdat ondernemers zich dan niet durven verkopen of niet weten waarom zij interessant genoeg zijn om aan hun klant voor te stellen, gaan ze hun product promoten zonder ziel. 

Het is belangrijk om te weten dat je mag verkopen, je hebt nu eenmaal een business. De enige mensen die je wegjaagt door je diensten of producten te verkopen zijn de mensen die toch al geen interesse hadden in wat jij te bieden hebt. Jij doet niets verkeerd! Mocht je het daar toch lastig mee hebben dan moet je zeker dit boek eens lezen. 

Je doet niets verkeerd om jezelf te verkopen en je kan jezelf nooit teveel laten zien zolang het oprecht blijft en je praat als een normale persoon en niet in overdrive gaat: “Koop hier, koop daar, link in bio!” want dan verkoop je terug uit stress. 

Als je hulp voor wilt dan raad ik je de cursus: De ideale klant aan. Hier leer je alles over klantenwerving maar vooral ook de communicatie en de systemen om je klant aan te trekken. 

Klanten werven: Het gaat fout bij teveel keuze

Teveel keuze dat zorgt voor keuzestress. 

Ken je het marketingsonderzoek met de confituurpotten? Waar ze twee verschillende standjes plaatsten? Het ene standje had meer dan 20 verschillende soorten confituur en de andere had er maar 6, bij het standje met +20 verschillende soorten werden er veel meer staaltjes geproefd, maar bij het standje met 6 soorten werden er veel meer potten verkocht. 

Je doet 101-verschillende diensten en daar hangen ook nog eens 101 verschillende prijzen aan vast. 

Niet alleen is het zo dat je je klant volledig gaat overdonderen met je aanbod en ze op die manier gaat wegjagen.

Maar er is nog een probleem!
Want ook hier spreek je teveel mensen tegelijk en en dan bereik je uiteindelijk… Niemand. 

In deze podcastaflevering hadden we het over een niche creeëren:

 

Klanten werven: Geen recensies, geen vertrouwen.

Nu ik weet niet hoe dat zit met jou? Maar ik raadpleeg altijd tripadviser wanneer ik naar een ongekend restaurant ga. 

Jij ook? 

Ik vind het niet erg om geld uit te geven, maar ik wil er wel zeker van zijn dat waar ik geld aan uitgeef ook waarde heeft. 

Dus zorg dat die recensies aangevuld geraken! Op google, facebook en website! Vraag het aan je klanten, stuur ze gewoon even een lief mailtje en ze gaan dat zeker doen. Of doe er een actie rond op facebook, wees creatief. Maar zorg dat ze duidelijk weergeven dat jij een professionele expert bent in je vak en dat mensen je kunnen vertrouwen.

Wat heeft het werven van klanten te maken met prijssetting? 

Hij kan te hoog zijn, maar evengoed te laag. In beide gevallen kan je jezelf schade aandoen en ervoor zorgen dat klanten afhaken.

Het is belangrijk om je doelgroep goed te kennen en je prijzen degelijk te berekenen en af te stemmen op je doelgroep en niet op anderen. Het berekenen van je prijs kan je hier leren. Kijk a.u.b. niet af van anderen, iedereen heeft andere behoeften. 

Praat over geld. Het is interessant!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top